andreasp_90 Postad 6 juni 2007 Postad 6 juni 2007 Tja, just som frågan lyder, vem tjänar mest i en produktion, det borde ju vara skådespelarna men ja kollade upp hur mycket peter haber (martin BECK) och kjell sundvall (regi) tjänade under förra året, och det stog att kjell tjänade mer, kanske inte bara på Beck-filmerna men tjänare regissörer generellt sätt mer än skådisarna? Skulle va kul att veta ;) 0 Citera
andreasp_90 Postad 6 juni 2007 Författare Postad 6 juni 2007 Produktionsbolaget skulle jag tro. i och försig, men jag tänkte mest på personerna alltså, skådisarna, regissören eller typ författare... 0 Citera
jakethesnake Postad 6 juni 2007 Postad 6 juni 2007 beror sig nog helt på, i alla fall internationellt. Brad pitt tjänar nog mer än Kjell Sundvall, men Ridely Scott tjänar nog mer än Pitten... 0 Citera
kvällensdebatt Postad 6 juni 2007 Postad 6 juni 2007 jag tror att skådespelare tjännar mer. En regissör tänker inte lika mycket på pengar när han då skapar film. skådespelare gör det. dom tänker på att bli bättre skådisar så dom kommer i bättre filmer så dom kan tjäna mycket pengar.. jag tror så iaf..:) 0 Citera
vesslan Postad 6 juni 2007 Postad 6 juni 2007 Om regissörerna bara skulle bry sig om pengar skulle det nog inte finnas några bra filmer. 0 Citera
kvällensdebatt Postad 6 juni 2007 Postad 6 juni 2007 nää jag tror inte häller det. Jag har aldig tänkt på pengar. men det kanske har med att man fortfarande är ammatör? man kan ju tänka stort med ett projekt, men aldrig att det slagit mig o få pengar eller annat för det. 0 Citera
Christian van Caine Postad 6 juni 2007 Postad 6 juni 2007 jag tror att skådespelare tjännar mer. En regissör tänker inte lika mycket på pengar när han då skapar film. skådespelare gör det. dom tänker på att bli bättre skådisar så dom kommer i bättre filmer så dom kan tjäna mycket pengar.. jag tror så iaf..:) Det var mycket skitsnack på en gång. Hade skådisarna brytt sig mer om pengar än att göra ett bra jobb så hade dom aldrig blivit tillräckligt bra för att kunna tjäna några. Bryr man sig mer om pengarna så är producent förmodligen ett bättre val. En producent har som uppgift, förutom bl.a. samordning & förmedlingar, även att förse folk med pengar :-) 0 Citera
vilcans Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Skillnaden kanske kan bero på att skådisar jobbar mer svart, så att deras inkomster inte syns i statistiken. Bara en tanke. 0 Citera
Gäst KevinS Postad 7 juni 2007 Postad 7 juni 2007 Det är nog precis som jakethesnake säger. Olika personer har olika 'priser'. Beroende på hur kända/bra dom är och naturligtvis också hur mycket/lite de vill ha. Sen om en regissör vs en skådespelare tjänar mest är lite svårt eftersom det kan vara en riktigt bra regissör och en dålig skådespelare eller vice versa 0 Citera
jakethesnake Postad 8 juni 2007 Postad 8 juni 2007 Men om man vill tjäna pengar på film är det producent man ska bli generellt. Mest gynsamt är då reklamfilm, men även spelfilm. 0 Citera
andreasp_90 Postad 10 juni 2007 Författare Postad 10 juni 2007 okej, om man jämför bara regissören och skådisarna da, i en och samma production (båda är ungefär lika kända). Alltså bara utifrån yrket, vem tjänar mest? 0 Citera
Simon W Postad 10 juni 2007 Postad 10 juni 2007 Skit i stålarna. Bli det du har mest lust och talang för! 0 Citera
andreasp_90 Postad 10 juni 2007 Författare Postad 10 juni 2007 Skit i stålarna. Bli det du har mest lust och talang för! Bryr mig inte så mycket om stålarna, skulle mest vara kul att veta, men om man ska leva på det måste man ju veta om det går, eller om man måste ha ett jobb på sidan också! så nån som vet typ hur mycket Shyamalan (som gjort bl.a. "signs") tjänar på ... t.ex. "signs"? 0 Citera
Simon W Postad 10 juni 2007 Postad 10 juni 2007 Bryr mig inte så mycket om stålarna, skulle mest vara kul att veta, men om man ska leva på det måste man ju veta om det går, eller om man måste ha ett jobb på sidan också! Du bryr dig inte om pengar, men samtidigt vill du veta om det går att leva på... Är du duktig, och blir med tiden framgångsrik, då kan du leva på det - oavsett om du blir skådis eller regissör. Och du förstår väl att man måste göra sig ett namn innan man kan tjäna några större stålar? Så då är frågan - vad vill du jobba som? 0 Citera
andreasp_90 Postad 10 juni 2007 Författare Postad 10 juni 2007 Du bryr dig inte om pengar, men samtidigt vill du veta om det går att leva på... Är du duktig, och blir med tiden framgångsrik, då kan du leva på det - oavsett om du blir skådis eller regissör. Och du förstår väl att man måste göra sig ett namn innan man kan tjäna några större stålar? Så då är frågan - vad vill du jobba som? Asså, har tänkt mig att bli regissör/manusförfattare, vill bara kolla om man tjänar bra som det i jämförelse till skådisar (för alla vet ju att skådisar tjänar bra ;)) 0 Citera
barnholdt Postad 10 juni 2007 Postad 10 juni 2007 Känner att jag vill skriva något om ett ämne som jag inte vet som mycket om, så se detta inlägg mer som en infallsvinkel. Jag skulle tro att det hela har ganska mycket med hur du väljer att sälja in ditt eget "varumärke". Ofta är ju de som tjänar ruggigt bra i princip egna varumärken bara genom att sätta sina namn till en produktion. Sen att de fått kämpa under en längre tid för att uppnå den klassen är en annan historia. I slutänden är det ändå inte pengarna som gör filmen, skulle alla bara tänka pengar hade vi troligen inte haft så många dokumentärfilmare kvar i Sverige t.ex. 0 Citera
andreasp_90 Postad 11 juni 2007 Författare Postad 11 juni 2007 om jag frågar så här istället da, Kan någon här berätta om de vet hur mycket vilken regissör som hellst tjänade av en viss film? (gärna internationellt) :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.