Gå till innehåll

AE7 - mepg error - an unspecified AVI or DirectShow error occurred

Recommended Posts

Postad

Hej. Jag har ett litet problem, eller litet och litet. Jag har After Effects 7 på min dator och har hämtat ett projekt från en annan som också har After Effects 7. Projektets material är skjutet med en Canon XL-H1:a och är i formatet mpeg.

När jag startar After Effects så hittar den inte några filer utan alla filer blir bara video fields, även vanliga jpeg och psd filer. Filerna finns dock där de skall (alltså i mapparna där de är associerade) och funkar att öppnas i andra program, men när jag försöker importera dem eller om associera dem i After Effects så får jag samma meddelande som när jag öppnar projektet, vilket är följande:

After Effects error: an unspecified AVI or DirectShow error occurred. (1)

( 53 :: 33 )

Även videofilerna (HDV-1080/25p) funkar att öppnas i andra program som t.ex. Premiere Pro, Windows Media Player och VLC. Det konstiga är dock att After Effects funkar bra om jag startar ett nytt projekt och då kan jag importera alla vanliga filtyper som jpeg, avi eller psd. Dock inte HDV filerna, då får jag det där meddelandet. Därtill har jag testat att importera en massa andra mpeg filer jag har på datorn (t.ex. diverse musikvideor) in i After Effects varav de flesta genererar samma error. Det tycks mig som om material med som överstiger en viss bitrate eller upplösning inte fungerar att importera/öppna med After Effects, inte nu längre i alla fall.

Jag vet att jag vid en tidigare installation kört liknande mpeg filer på min dator på After Effects, dock har jag uppgraderat datorn sedan dess och antagligen även After Effets.

Vad har hänt? Jag får samma meddelande om och om igen:

After Effects error: an unspecified AVI or DirectShow error occurred. (1)

( 53 :: 33 )

Någon som har någon lösning eller något förslag?

Jag har testat at avinstallera alla mina codecs (vilket jag läste skulle hjälpa på någon sida), vilket inte hjälpte alls.

Mycket tacksam för hjälp, med vänliga hälsningar Pontus.

Postad

Har undersökt detta, eftersom flera rapporterat samma problem, och kommit fram till följande (förutsatt att man inte kör trialversionen):

Detta händer oftast när man installerat ngn annan mjukvara som kan dekoda MPEG2-video. Då lägger sig den dekodern "högst" på listan och kan därmed "slå ut" Adobes dekoder. Det kan gälla alla Adobe-program som kan läsa MPEG-filer.

För att testa vilken dekoder som används, ladda ner följande mjukvara:

http://www.digital-digest.com/software/download.php?sid=82&ssid=0&did=1

Starta "GraphEdt.exe" och dra och släpp en HDV-fil i den tomma grå ytan. Då får du se vilken dekoder det är som används för tillfället.

Du kan använda följande program för att återställa prioriteringen för detta: http://www.softella.com/dsfm/index.en.htm

Ställ "Merit" värdet till en högre prioritering än den som för tillfället används.

/Max

• 5 veckor senare...
Postad

Hoppas detta inte blir bump, men måste fixa detta. Kan inte importera .mpg filer.

Får samma felmeddelande.

Vad ska man ställa merit värdet högre på? För jag hittar ingen dekoder från adobe i listan i DSFM programmet.

Postad

Det som är så konstigt, när jag installerat After Effects så verkar inga medföljande codecs installeras. :/

Men jag tror jag ska uppgradera till 8.0 inom en snar framtid. Så det kommer antagligen inte vara några problem då.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...