Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hejsan!

för ungefär en vecka sedan köpte jag en HD-kamera rättare sagt Canon's HV20. den har fungerat kanon och är mycket nöjd (Firewire kabeln kunde ju ingå tycker man ifosig). Men nu har jag stött på problem. För det första så kan jag inte använda Capture-funktionen i Premiere utan antingen så står det "Device offline" eller "Can't Activate Recorder, try resetting the Camera". så jag bestämde mig för att dra ner en trial version av något program som jag kunde använda för att få över filmen till datorn. detta fungerade finemang och jag fick ut m2t filer som jag sedan ville få in i Premiere. men detta ville sig inte heller, står "file format not supported" så nu behöver jag hjälp.

jag har egna funderingar runt det att de kan vara så att Premiere inte gillar att resolutionen på filmen är 1920 x 1080 och den vill ha 1440 x 1080. är det någon som kan antingen rätta mitt uttalande eller stärka det? ifall detta skulle vara fallet, hur kan jag få över det till 1440 x 1080 format?

Postad
Men nu har jag stött på problem. För det första så kan jag inte använda Capture-funktionen i Premiere utan antingen så står det "Device offline" eller "Can't Activate Recorder, try resetting the Camera".

Vilken version av Premiere har du?

Postad

Är det en trial-version av Premiere - i så fall stöds inte HDV eller ngt annat MPEG2-format?

I övrigt:

HDV är enligt spec 1440 x 1080. Du ska alltså använda en preset för detta (HDV 1080i 25fps).

Se till att kameran står låst på HDV, inte ngt auto läge och kolla så kameran inte står i nedkonverteringsläge.

/Max

Postad
kan du förklara vad du menar med vobblande?

Så som mobilkameror upförsig. Testa att spela in och dra din kamera snabbt sidle/ up och ner mot ett tex rakt sträck. Böjer den sig ovanligt mycket tycker jag att du ska lämna tillbaka kamera. :(

Postad
Så som mobilkameror upförsig. Testa att spela in och dra din kamera snabbt sidle/ up och ner mot ett tex rakt sträck. Böjer den sig ovanligt mycket tycker jag att du ska lämna tillbaka kamera. :(

skall testa detta, Tackar

Postad
jag har testat med alla versioner, 7.0 2.0 och CS3

Tja...

- 7.0 stöder inte HDV.

- 2.0 gör det, men du skriver inte om det är DV/HDV eller om du kört rätt inställningar i projektet eller i kameran.

- CS3 är inte släppt så det måste ju vara en trial = funkar inte.

/Max

Postad

ok skall strunta i 7.0. och cs 3.

men i 2.0 har jag testat med project presetsen Adobe HD-SDI > 1080i 25p och laddade även ner Canon HDV presets och använd Canon 25F HDV som project presets.

vilka inställningar skall jag har i kameran för att de skall fungera?

Postad

Testa först i vanlig 1080i mode och kör den preset som fanns med från början: HDV 1080i 25 (Sony 50i). Den bör fungera och du kan också testa att ändra Device Control till ngn Canon-variant.

Jag har ingen kamera här att testa med, men den ska stå på 1080i och inte på ngn form av "Auto detect" eller HDV > DV downscale läge.

/Max

Postad

nu har det fixat sig. fick tag i en annan version av premiere v2.0 (fråga inte hur :) ). har inte testat att köra en Capture än dock men skall nog inte vara en problem.

Postad
nu har det fixat sig. fick tag i en annan version av premiere v2.0 (fråga inte hur :) ). har inte testat att köra en Capture än dock men skall nog inte vara en problem.

Tja... då var det ju väldigt synd att man ödslade sin tid på dig när man hade kunnat göra ngt vettigare - typ pilla sig i naveln eller så...

/Max

Postad
För det första så kan jag inte använda Capture-funktionen i Premiere utan antingen så står det "Device offline" eller "Can't Activate Recorder, try resetting the Camera".

Jag fick samma problem med Premiere Pro 1.5 och Sony HDR-HC1E. Lösningen var att i Capture-fönstret välja Settings-fliken och ändra DV Device Control till HDV Device Control.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...