Gå till innehåll

Projekt: Miljö


Recommended Posts

Hej! Jag undrar om det finns någon som vill komma med lite fräscha manusidéer till min miljöfilm. Jag har nära på fastnat. Det är så att jag håller på med en film om en man i fyrtioårsåldern som lever ett rätt så arrogant liv, men efter en händelse så inser han faran med klimathotet och börjar tänka efter.

 

Kom med alla tänkbara idéer!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill egentligen inte gå in mer detaljer.

 

Det är ju den här mannen, som för tillfället kallas Nils, och som är av värsta arbetarklassen och som lever ett ganska ensamt liv av cynism. Djur och natur, miljö och klimat - det är fyra sakar som inte har någon prioritering alls. Men så plötsligt en kväll kommer han till insikt, av någon specifik händelse, och han rusar in i badrummet och vomerar. Han blir helt slut, men istället för att somna så lägger han sig på sängen och tänker. Hela natten lång. Dagen därefter börjar "jakten", han förändrar hela sitt liv; Börjar sopsortera, ändrar matvanor, tar cykeln och såvidare.

 

Det är ploten i stort. Det jag vill ha tips och idéer om är framförallt:

 

A) Vad det är för händelse som får Nils att se över sitt liv?

 

B) Vad vore ett bra slut?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag vill egentligen inte gå in mer detaljer.

 

Det är ju den här mannen, som för tillfället kallas Nils, och som är av värsta arbetarklassen och som lever ett ganska ensamt liv av cynism. Djur och natur, miljö och klimat - det är fyra sakar som inte har någon prioritering alls. Men så plötsligt en kväll kommer han till insikt, av någon specifik händelse, och han rusar in i badrummet och vomerar. Han blir helt slut, men istället för att somna så lägger han sig på sängen och tänker. Hela natten lång. Dagen därefter börjar "jakten", han förändrar hela sitt liv; Börjar sopsortera, ändrar matvanor, tar cykeln och såvidare.

 

Det är ploten i stort. Det jag vill ha tips och idéer om är framförallt:

 

A) Vad det är för händelse som får Nils att se över sitt liv?

 

B) Vad vore ett bra slut?

 

 

A) har jag inget bra svar, tycker du ska se över de, vad du har för resuser osv.

 

B)Ett bra slut vore se hur bra han mår. Korta små klipp första dagen så kanske han vaknar kl 9.00 springer får knapp på sig kläderna.

 

nästa klipp 8.45

 

nästa 8.20

 

Tillslut kl 7 då han är utvilad, går och miljösorterar, hinner gå och träna en runda och sen också hinna laga kaffè till arbetskamraterna på jobbet. Folk börjar gilla killen mer och mer och man får se hur han mår bättre. Sluta när man ligger på "topp" som alla idrottsmän säger.

Länk till kommentar
Share on other sites

A) Vad det är för händelse som får Nils att se över sitt liv?

 

Han kikar på The Day After Tomorrow...

Nä, skämt åsido. Jag har nog svårt att se att en miljöcyniker av en specifik händelse spyr ner toastolen, hamnar i funderingskoma, och lägger om sitt liv. Att uppväcka en miljöcyniker förutsätter nog en lika stark blixt som den som uppväckte Frankensteins monster. Det måste vara något som drabbar honom personligen, något som nästintill skakar om honom fysiskt.

* Nils får besked om att hans jobbiga ("det var ett evigt tjat om miljön") exflickvän dött av värmeslag när hon arbetat som hjälparbetare i typ Polen.

* Nils drömmer att han går omkring i rymddräkt i ett marslandskap. Rödbrun sediment, klippor, dammigt. Men det är inte Mars, utan... Tellus, om 100 år! (Domedagspukor a´la Also Spracht Zarathustra kan passa här) :)

* Nils kikar på dinosaurier på nåt museum, tillsammans med lille Viktor, 5. Viktor tycker dom är häftiga förstås, men Nils blir illa till mods. "Dom finns visst!", säger Viktor. "Nä, bara på film" säger Nils. "Dom är utdöda". "Va? Vad är 'utdöda'?" undrar Viktor klentroget...

 

B) Vad vore ett bra slut?

 

Ett bra slut vore nog att han dör eller nåt. Det får inte vara ett alltför lyckligt slut. Publiken måste ryckas tag litegrann, chockas en smula, ifall du vill att filmen ska dröja kvar i deras framtida tankemönster. Det får inte bli övertydliga pekpinnar. Gör det till en stark filmupplevelse istället.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...