jbergman Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 Jag har planer på att hyra en kamera under en dag och har fastnat lite grann för Sony DSR-450. Andra alternativ hade varit Sony HDR-Z1 eller Canon XL-H1, men uppenbarligen föll dessa bort. Då är förstås frågan om jag resonerat rätt. En anledning till att jag valde bort hdv-kamerorna var att jag i nuläget inte är så sugen på att köra hdv på min gamla sega burk, så då hade det (väl?) varit nedkonvertering till dv i kameran som gällt. Och det kan väl knappast bli lika bra som att köra dv-upplösning från början med dubbelt så stora sensorer? Nä, jag har verkligen ingen koll, men om någon kan ge mig en ryggdunk eller en utskällning så skulle det glädja mig. Jag är hemmahörande i Stockholm och har främst kikat på ljud- och bildmedias kamerapaket, så det är vad jag utgår ifrån. Om någon har några tips om kameror i allmänhet, eller tips om vad man bör tänka på när man kör med en sony dsr-450 så vore jag mycket tacksam. /Jakob 0 Quote
Vandraren Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 2/3 CCD och native 16:9. Jag tycker det låter som ett mycket bra beslut. 0 Quote
Max_H Posted May 27, 2007 Posted May 27, 2007 Om målet är DV/SD kommer en 450, rätt inställd och rätt använd, att bli mycket snyggare än en Z1 - framförallt om det är en bra optik. Om kameran kommer "nollställd" kan jag tycka att den är rätt "mesig/platt" - åtminstone som den är inställd fabriksny (har faktiskt bara kört den som helt ny). Ta dig lite tid att koppla upp kameran mot en monitor/tv och ställ in den (monitorn) mot kamerans balk för att sedan ställa kameran mot lite olika objekt. /Max 0 Quote
jbergman Posted May 27, 2007 Author Posted May 27, 2007 Tack för svaren. Det låter som att det blir den kamera jag kommer att köra på. Max_H: Vilken optik som medföljer har jag inte den blekaste om. Standardoptiken? Jag skulle kunna kolla med Ljud- och bildmedia, men svaret skulle inte säga mig någonting. Hur som helst, är det några särskilda inställningar som är värda att tänka på? Jag hade inte tänkt hålla i den själv, utan hoppas kunna fixa en bra fotograf till projektet. (Själv tänkte jag nöja mig med att regissera och betala för kalaset.) Dock tycker jag om att ha lite övergripande koll, så alla tips mottages tacksamt. /Jakob 0 Quote
Max_H Posted May 27, 2007 Posted May 27, 2007 Jag känner faktiskt inte till några no-no's med 450 förutom at den ser "platt" ut som originalinställd. Se till att kolla sökarens inställningar - och kolla även med Ljud - Bildmedia så tidigare hyrare inte varit inne i de "djupare" menyerna och ändrat en massa. /Max 0 Quote
jbergman Posted April 15, 2008 Author Posted April 15, 2008 Jag drar upp den här gamla tråden eftersom den blivit aktuell igen. Jag sitter nu och funderar över att välja mellan Sonys dsr-450 och dsr-570, men jag har inte riktigt förstått skillnaderna mellan dem. Det verkar som att 500-serien har mer gemensamt med 300-serien (samma manual) än med 400-serien, men det är ungefär allt jag vet. Någon som har bättre koll? Målet är att göra spelfilm. Tack på förhand! /Jakob 0 Quote
Recommended Posts