Gå till innehåll

Ta bort vindpustar


JollyBob85

Recommended Posts

hej jag har spelat in några sekvenser med en vanlig dv-kamera och då använt den inbyggda micen. På tagningarna som blev bäst kom det ovanligt mycket blåst som låter rätt så irriterande. Jag undrar om det är möjligt att reducera dessa störande ljud utan att förstöra rösten. Jag behöver inte eliminera ljuden helt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan försöka reducera detta igenom att höja, sänka lite på inställningaran i ett ljudprogram. Dock lär du nog inte bli av med dem helt. Det bästa tipset är att filma med ett vindöverdrag på microfonen. Som en socka, något virkat eller dyl. Om det är som du säger en inbyggd så tipsar jag att lägga något för där ljudet tas upp på kameran. En liten bit av tyg eller liknande som stoppar upp ljudet..

Länk till kommentar
Share on other sites

Om ljudsignalen är inspelad med DV-kamerans inbyggda mikrofon så är det nästan omöjligt att ta bort "pops" eller "vindpustar".. du kan ju sätta ett LowCut filter eller försöka skära de på frekvenser som stör.

 

Du kan ju banda om just de skeden som är "oanvändbara" och klippa in det i ditt redigeringsprogram.

 

Hoppas det löser sig, jag vet själv inget värre än att måsta göra om färdiga inbandningar :D !!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ett gratisalternativ som kanske kan ta itu med problemet finns. Audacity har en oljuds-haffar plugg där du markerar lite av oljudet, läser in och sedan fasvänder den det inlästa på allt annat du markerar och vill bli av med oljud på. Funkar bäst med statiska bakgrundsbuller men kan kanske hjälpa lite... tror inte det dock. Inläst vindpust kommer nog fasa ut på tok för mycket som du egentligen vill ha kvar, men prova i alla fall. skadar inte...

 

http://audacity.sourceforge.net/

 

För övrigt en av de bästa gratis alternativen att tillgå på "teh internets"

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är i princip omöjligt som redan sagts, att reducera dessa vindpustar om upptagning sket via den interna mikrofonen (oftast Stereo) på din kamera.

 

Det hade även varit svårt om ljudupptagningen skett externt.

Ligger dessa pustar på samma frekvens som tal eller annat som måste vara där, kan jag garantera dig en evighetsprocess.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oh, om det är stereo inspelning kan du ju fasa spåren mot varandra och hoppas på att rösterna fasas ut mer än blåsten (om rösten ligger mer centrerad i stereobilden kommer den att försvinna mer än den förhopnningsvis mer stereobreda blåsten). Om så är fallet kan du slutligen fasvända ditt första resultat mot orginalet för att få ner blåsten... Kan dock bli ganska balur sluresultat, men om du har turen med dig så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oh, om det är stereo inspelning kan du ju fasa spåren mot varandra och hoppas på att rösterna fasas ut mer än blåsten (om rösten ligger mer centrerad i stereobilden kommer den att försvinna mer än den förhopnningsvis mer stereobreda blåsten). Om så är fallet kan du slutligen fasvända ditt första resultat mot orginalet för att få ner blåsten... Kan dock bli ganska balur sluresultat, men om du har turen med dig så.

 

Nog svårt eftersom dialogen är upptagen samtidigt och med samma mik då är den ju lika mycket i stereo. Det är lättare om man spelat in något i mono som sedan panorerat ligger precis i mitten då vet man att man har samma ljudvåg i båda kanalerna. Det är väl värt ett försök men jag är tveksam till det.

 

Om det inte blåser så mycket så ligger puffarna oftast ganska långt ner i frekvens och med lite flax kan man skära bort basen utan att tappa för mycket av rösten, beroende på vad det är för röst. Men man kanske hellre köper att lägga ett hp-filter på 220 Hz om alternativet är att eftersynka eller ha puffarna kvar. Så prova med hp-filter först och se hur högt du måste skära för att få bort puffarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nog svårt eftersom dialogen är upptagen samtidigt och med samma mik då är den ju lika mycket i stereo.

 

Finns det två kanaler så är det stereo jo, Men vinden och dialogen mötte membranen ganska olika ändå. man måste väl egentligen bara få pilla lite med det för att veta om det är kört eller inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det två kanaler så är det stereo jo, Men vinden och dialogen mötte membranen ganska olika ändå. man måste väl egentligen bara få pilla lite med det för att veta om det är kört eller inte.

Givetvis, utan att vara alltför pessimistisk ville jag bara säga att eftersom dialogen också är inspelad i stereo så kommer den knappast ligga identiskt i mitten.

 

För att klargöra vad jag menar, hade dialogen varit inspelad i mono och ytterliggare ett stereospår till med bara atmosfären och vindpuffarna. Sedan slagit ihop dessa spår till ett stereospår, då hade jag trott mer på iden att fasa ut vinden, då dialogen varit identisk i båda kanalerna. Men jag tycker absolut att "JollyBob" ska prova :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...