Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Är smått avund...!! på en vän som bränner ner stillbilder i sitt Ulead-redigeringsprogram med väldigt bra resultat! Vissa bilder kan i och försig dallra, en del, men inte på långa vägar som det gör när jag bränner ut stillbilder i mitt program (P Elements). Då hoppar och fladdrar det så att man blir sjösjuk av att titta på det..

Någon som vet hur det kan vara så? Hans 4-5 år gamla Ulead är kanske ett riktigt höjdarprogram? Eller så lämpar det sig bättre för stillbildsbränning? Vad vet jag..

Går det att få till det riktigt proffsigt med mitt billiga program? Hur gör dom

till exempel när det skall sändas på tv? Där ser man ju ofta "enklare" typ video-dokumentärer eller kortfilmer där stillbilder flitigt används.

Vänligen

Anders

Posted

Det hänger nog ihop med att stillbilden du ser är uppbyggd av två s k sammanflätade bilder - interlaced. Prova olika varianter av deinterlace som möjligen är inbyggt i Premiere Elements.

Posted

Jag tror inte deinterlace hjälper. Jag skulle öppna bilderna i photoshop och byta mode/reducera färgerna till NTSC-colors. Sen skulle jag köra lite (guasian?) blurr på bilderna så att inga horisontala linjer är smalare än två-tre linjer. Då kommer bilderna att se rätt dåliga ut i datorn, men blir grejt på teven. I lärde jag mig på detta forum att man skall inte ha "Optimize stills" premiere elements heller.