pld Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 Hej! Ska i höst köpa en till dator som ska användas endast för videoredigering, göras musik och bränna dvd:er. Program som Avid Xpress Pro, After Effects, Magix musikmaker (kommer senare att bytas mot cubase eller pro tools) och Encore (eller något annat dvdprogram) kommer användas i datorn. Min fundering är då vilken tillverkare man ska välja mellan HP och Dell? Funderar på HP xw4400 Workstation eller Dell Precision 490. Vilken tillverkare är bäst av HP och Dell? Vem bygger bäst datorer? /Jesper 0 Quote
Rabies Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 Jag köper bara Dell för jag inbillar mej att dom e bäst. Har aldrig strulat för mej nån gång och man kan stoppa mycket skit i dom utan att dom säger ifrån 0 Quote
Max_H Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 Frågar du mig säger jag tvärtom. Har sålt bägge i 4-5 år (för videobruk) och vi hade nästan bara problem med Dells kvalitet och support. Men dom kanske har bättrat sig det sista halvåret... Hp har alltid 3 år på platsen support i sina workstations och vi hade de senaste åren väldigt lite problem och de ggr vi hade det fixade HP det inom ett par dagar. (I ärlighetens namn tror jag Dell också har 3 års garanti som standard men det kändes som dom strulade klart mer...). Men det finns säkert, precis som Rabies, en massa som är jättenöjda. /Max 0 Quote
Rabies Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 jag har aldrig behövt ringa ens till supporten så det borde ju vara ett tecken om nåt;) men mitt ex va tvungen att byta disk en gång då den pajat och dom dök upp dagen efter och fixade det. jag har inget att klaga på i alla fall 0 Quote
pld Posted May 22, 2007 Author Posted May 22, 2007 Tackar för svaren! Dem flesta verkar föredra HP förre Dell så det blir nog en HP xw4400 Workstation (tror jag). Bättre pris på den också jämfört med Dell Precision 490. Någon som vet om HP kan special bygge en dator åt en? Vad har alla för datorer och hur fungerar dem? /Jesper 0 Quote
jernby film Posted May 22, 2007 Posted May 22, 2007 Tvivlar på att HP blir billigare. Är det frågan om enbart dual core 2 blir Dell billigare. 2,6 Ghz ,2 dual two, 4 GB minne, 500 GB hårddisk (0)raid ca 13000 kr är Dell prisvärt. Jag tycker dock HP har vassare bärbara. /nils 0 Quote
johangustav Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 jag skulle föredra HP, jag har en media center edetion, du behöver aldrig stänga av den , men kan fortfarande använda after effects... 0 Quote
megawatti Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 Frågan är om du inte har en datorintreserad son, släkting, syster, border, kompis Som kan bygga ihop en dator åt dig med lösa delar, då kännar du ca 20% prestanda per pris ungefär. Jag byggde en dator som för dell skulle kosta runt 12tusen, min kostade 9tusen ink Os. 0 Quote
henrikp Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 Instämmer, det rekommenderas att bygga själv. Ofta kan man mot kostnad även få datorn monterad, t.ex. på Datorbutiken.com och Komplett.se. Då har man full kontroll över prestanda och pris, och slipper dessutom förkonfigurerade Windows-installationer med massa onödigt tjafs. Helt ovetenskapligt undersökt med extremt liten referensgrupp så har jag ändå bilden av att de datorerna krånglar mindre än färdiga workstations från t.ex. HP eller Acer. Hade det gällt bärbara hade jag haft ett och annat att säga av personlig erfarenhet om Dell vs HP... ;) 0 Quote
jernby film Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 Erfarenhet av nördar ihopkokta datorer har jag. Även mindre firmor. Dessa datorer är till för datornörden, ingen annan. Framförallt inte för den som ska göra ett jobb. De bygger inte STABILA datorer, även om det är samma delar. När de fått betalt har de emigrerat utan telefon och support. /nils 0 Quote
henrikp Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 Japp, välj istället ett etablerat webbshopföretag som komplett.se. De har 3 års garanti och fri telefon- och e-postsupport måndag till fredag 09:00 - 17:00. Jag valde ut delar till min redigeringsdator via deras sajt, de byggde ihop den och resultatet blev den stabilaste dator jag någonsint använt. Frånsett möjligtvis Appeldatorn jag jobbade med -03/04. ;) Annars skulle jag satsa på Dell. Men det beror mest på erfarenhet av deras laptops. 0 Quote
pld Posted June 1, 2007 Author Posted June 1, 2007 Tackar för alla svar! Jag kommer att köpa HP xw4400 Workstation eftersom Avid verkar arbeta bäst med HP datorer. /Jesper 0 Quote
bengtb Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 Tackar för alla svar! Jag kommer att köpa HP xw4400 Workstation eftersom Avid verkar arbeta bäst med HP datorer. /Jesper Jag tror att man lurar sig om man tror att det är någon större skillnad. Idag är konkurrensen så väldigt stor på den marknaden och båda HP och Dell tillhör de största. Dell sköter inte sin hårdvaruservice själva och det tror jag inte att HP gör heller (fast det vet jag inget om). Köp en dator som passar dina behov där den är billigast. Båda kan sälja dig nästa-dag-på-platsen-service i 3 år. Om Avid fungerar bättre på ett märke än på ett annat skulle jag undvika Avid! Fast bäst är nog att köpa en Mac ändå :-) Lycka till° 0 Quote
pld Posted June 1, 2007 Author Posted June 1, 2007 Ska man köpa datorn från HP så får dem bygga den som man vill ha den eller ska man exempel be Misco bygga till HP XW4400 som man vill ha den? Kanske inte spelar någon roll eller? /Jesper 0 Quote
Recommended Posts