Markus Dykfilm Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Hej... Jag har en XLR kontakt som jag ska fästa på en 3,5mm stereo kabel. Vlken av kontakterna i XLR är V,H, jord? 1, 2 eller 3? En fråga till... Jag är novis när det kommer til ljudupptagning. Jag har funderat på hur det är med ljudupptagning i olika kameror. Spelar det någon roll på kameran... ja, förmodligen gör de det... men hur? T ex jag har en Sony TRV 940 (Samma som 950, fast det är den asiatiska modellen)(förutom min XL2), den har ingen XLR ingång utan en 3,5 mm stereo ingång. PDX 10 är ju i stort sett samma kamera fast den kan filma i DVcam (men det sak tydligen vara samma CCD: er i dem). Dock har PDX 10 XLR ingångar. Men om man har samma mick och koplar in den i bägge kameror, blir det samma ljud eller? Tar XLR upp ljudet bättre? Bandas ljudet anorlunda eller? 0 Citera
Luzer Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Hej... Jag har en XLR kontakt som jag ska fästa på en 3,5mm stereo kabel. Vlken av kontakterna i XLR är V,H, jord? 1, 2 eller 3? Det beror helt på vilka prylar du kopplar mellan. Vanligtvis är jorden på xlr pinne 1 och de andra är signal. Skall du använda den till en obalanserad stereokoppling är det nog 1-jord 2-vänster 3-höger. En fråga till... Jag är novis när det kommer til ljudupptagning. Jag har funderat på hur det är med ljudupptagning i olika kameror. Spelar det någon roll på kameran... ja, förmodligen gör de det... men hur? T ex jag har en Sony TRV 940 (Samma som 950, fast det är den asiatiska modellen)(förutom min XL2), den har ingen XLR ingång utan en 3,5 mm stereo ingång. PDX 10 är ju i stort sett samma kamera fast den kan filma i DVcam (men det sak tydligen vara samma CCD: er i dem). Dock har PDX 10 XLR ingångar. Men om man har samma mick och koplar in den i bägge kameror, blir det samma ljud eller? Tar XLR upp ljudet bättre? Bandas ljudet anorlunda eller? Xlr är bättre då det är balanserad kontakt. Du kan köra med mycket längre kablar och får mindre störningar. Om din mik har balanserad utgång vill säga (eller mixer eller vad du nu har i andra änden). Teoretiskt sett blir det samma ljud med samma mik som är på samma ställe, men eftersom du har helt olika elektronik i kamerorna så kommer det säkerligen låta annorlunda också. Och man kan väl inte säga att xlr tar upp ljudet bättre, det är ju bara kontakttypen, däremot så får du mindre signalförlust om du överför balanserat än obalanserat! Och xlr är en kontakt som i huvudsak är anpassad till balanserade överföringar. 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 21 maj 2007 Författare Postad 21 maj 2007 Det beror helt på vilka prylar du kopplar mellan. Vanligtvis är jorden på xlr pinne 1 och de andra är signal. Skall du använda den till en obalanserad stereokoppling är det nog 1-jord 2-vänster 3-höger. Ok... Jag har en NTG-2 Röde (jag förmodar att den är balanserad) mick som en kompis ska tillverka en kabel med XLRStereo plugg 3,5mm som jag kan använda vid de tillfällen (Svensexor och sånt) jag skulle köra med TRV940 kameran. Xlr är bättre då det är balanserad kontakt. Du kan köra med mycket längre kablar och får mindre störningar. Om din mik har balanserad utgång vill säga (eller mixer eller vad du nu har i andra änden). Teoretiskt sett blir det samma ljud med samma mik som är på samma ställe, men eftersom du har helt olika elektronik i kamerorna så kommer det säkerligen låta annorlunda också. Och man kan väl inte säga att xlr tar upp ljudet bättre, det är ju bara kontakttypen, däremot så får du mindre signalförlust om du överför balanserat än obalanserat! Och xlr är en kontakt som i huvudsak är anpassad till balanserade överföringar. Hur är det annorlunda elektronik? XLR signalen "kodas" väll om till samma som den från 3,5mm pluggen innan ljudet bandas eller? När ljudsignalen kommer in i kamerna, gör de olika kamerorna något med ljudet (TRV940PDX10 som exempel) 0 Citera
Luzer Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 Så här löder du, xlr 1 - tele shield. xlr 2 - tele ring Vill du ha signalen på båda kanalerna på kameran bryggar du tip och ring på telen. Men hade jag varit du hade jag passat på att sätta en extra xlr i ena änden om du nån gång vill köra med två mikar. Då löder du på den andra. xlr 1 - tele shield xlr 2 - tele tip Och ja signalen "kodas" om till samma ljudsignal som läggs på bandet. Men jag menar att du har ju säkerligen tex andra a/d omvandlare och preampar i kamerorna, därför hör du kanske skillnad. Men generellt sett så är det ju samma signal. Edit: Rättat till fel pinne på andra xlren :) 0 Citera
Jonyverse Postad 26 maj 2007 Postad 26 maj 2007 Vill bara tillägga att om man inte har balanserat i båda ändar så är det inte balanserat längre. Det räcker alltså inte att ha en mik m balanserad utgång till en XLR om man har en obalanserad ingång (stereo 3,5) på kameran. Det fungerar förmodligen utmärkt i de flesta fall, men man har inte balanseringens fördelar med störningsokänslighet mm. Luzer: varför vill du att kontakten för den andra miken skall ha stift 3 som signal och den första 2? Kopplar man 2 mikar i stereo blir det ju fasvänt .. Sen skulle jag jorda den inverterade signalen för att få en signaljord. Skärmstiftet (1) och mikens jord har ingen referens till signalen när miken är balanserad. Så här: 1-(jord) till skärm 2-(signal+) innerledare 3-(Signal-) till skärm (ber om ursäkt ifall jag skulle ha missat någon detalj i diskussionen) 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 26 maj 2007 Författare Postad 26 maj 2007 För hjälpen... Jag tror att jag fått i ordning på kabeln.. det kommer ljud "ur" den alla fall. Den ska ju int eanvändas så frekven... 0 Citera
Luzer Postad 26 maj 2007 Postad 26 maj 2007 Luzer: varför vill du att kontakten för den andra miken skall ha stift 3 som signal och den första 2? Kopplar man 2 mikar i stereo blir det ju fasvänt .. Sen skulle jag jorda den inverterade signalen för att få en signaljord. Skärmstiftet (1) och mikens jord har ingen referens till signalen när miken är balanserad. Så här: 1-(jord) till skärm 2-(signal+) innerledare 3-(Signal-) till skärm (ber om ursäkt ifall jag skulle ha missat någon detalj i diskussionen) Öh, bra tanke Jonyverse :) Hjärnsläpp från min sida, ska ju givetvis vara pinne 2 på xlren på den andra kontakten också. Tack för rättelsen ;) När det gäller att jorda pinne 3 då den inte används råder det ju delade meningar om beroende på vad det är för utrustning + kablar man kopplar mellan. Jag är fortfarande osäker på vad som är rätt/fel i den frågan. Och numera brukar jag alltid börja med att inte brygga dom, låter den ok så kör jag på det, om man får brum eller annan skit så bryggar jag och ser om det blir bättre :) En liten parantes kring detta är att jag läste i pd4-ans manual hur de föreslog att man skulle ta ut spdif signal från xlr utgången (som även stöder aes/ebu) och då rekomendera dom att INTE brygga pinne 1,3 utan helt enkelt skita i pinne 3, då gjorde jag alltså en xlr->rca kabel då det ofta är rca in på spdif. Nåja, det funkade fint då i allafall, detta var ju dock en helt annan koppling men ändå... 0 Citera
Jonyverse Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Ja. Jag ger dig delvis rätt där. På en elektroniskt balanserad utgång ska man nog inte jorda stift 3. När jag tittade på ett schema blev det plötsligt helt självklart -ber om ursäkt. Då kortsluter man ju ena buffersteget och det påverkar säkert den andra halvan. Används 1 och 2 bara så funkar den halvan som en obalanserad utgång. Är det en transformatorutgång MåSTE man jorda 1 och 3 ihop. Inte så sällan är det det på mikrofoner. Ansluter mig till din metod där, att prova utan stift 3 först. (Jag får skylla på att jag är van att sätta trafos överallt i studiobyggen för att erhålla en riktig virtuell signaljord i hela systemet. Helt fantastiskt och brumfritt). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.