Jump to content

Orange ljus till blått ljus?

Recommended Posts

Guest bollyn
Posted

Jag har sett på Filmen Beck: Pojken I Glaskulan och dår undrar jag lite om ljus.

När en scen ska utspela sig på natten ha dom blått ljus jag vet att man andvänder ett gul/orange ljus men hur får man det att bli blått gör man det i datorn? Hur gör dom? Vilken program andvänder dom till det i så fall?

Man vill ju inte ändra bildens färg för att få ljuset blått då blir ju bilden så kall!:

Guest bollyn
Posted

Det gör dom inte, dom har ett orange filter. För man kan inte få en sådan skark blå färg om man andvänder blått filter man måste andvända en ett orange filter och om man kollar på extra matrialet så ser man att det är orange.

Posted

Ett filter behöver inte vara blått för att ge blå färg. Tänk sånna här spegelglas. Du kan se från ena sidan men inte andra. Kanske är ett Uv filter och ett blåfilter bakom? Harförmig att att uv filter är orange aktiga?

Edit: En ren chansning. Startade paint precis.. Som vi vet så blir färgerna inverterade när man spelar in på film? Inte sant? Vad blir Orange inverterat? Blått.

http://pici.se/thumbs/t_fPsFWbDkU.gif

Posted

Om det är riktigt låg budget så kan du ju dra till med det primitiva sättet att ta lite silkespapper (blått) över någon lampa av något slag. Testade detta för ett tag sedan men det är ju inte kvalité i toppklass precis. :D

Posted
Det gör dom inte, dom har ett orange filter. För man kan inte få en sådan skark blå färg om man andvänder blått filter man måste andvända en ett orange filter och om man kollar på extra matrialet så ser man att det är orange.

Om du menar stark så har du fel. Men man måste ha lite feta lampor bara eftersom filter drar ner ljusstyrkan en del. Finns ju olika mycket blåa filter. Har själv använt. Man får ett jävligt blått ljus om man använder en e blondie lampa på 2000 watt och kör på 3 eller 4 hela CTB filter(om man skjuter med video, typ DV, beta eller XDCAM, har inte jobbat med ljussättning för film...än). Om det är för hårt är det bara att köra på ett diffusionfilter också.

Kanske funkar att köra med CTO filter också, jag har inte testat. Men jag tror att för att få den bästa kvalitén på bilden i sluändan så ska man göra så ska man spela in med så lik bild som man vill ha i slutresultatet som möjligt.

Annars kan man ju fixa och dona med det i efterhand, men det är oftast jävligt svårt om man inte kan typ AE så bra och så tror jag att det inte blir lika bra. Man tappar ju någon generation på att gå in AE och dona.

Guest bollyn
Posted
Läs vad han skrev en en gång.

Och vad menar du med det.

Posted
Och vad menar du med det.

Att han inte frågade ifall du hade en lapmpa på 2000watt, det känndes inte rikigt som du förstog vad han skrev till dig. Och du värkar ju bara 100 på att det anväder filter och inte datorn. Så.

Posted

Det är mycket möjligt att dom använder oranga filter och fixar det i datorn sedan. Men jag tror att det bara är jobbigt att fixa med.

Eller så använder dom blåa filter till hela miljön och använder sedan oranga till ansikten för att ge en vanlig hudfärg(det va länge sedan jag såg en beckfilm).