Sash Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 Startar ett filmproduktionsbolag i dagarna, har ingen utrustning alls och 150.000kr att fördela. Tänkte att man skulle höra med er vad ni skulle satsa pengarna på. Behöver ju allt... kamera, ljus, ljud. Vi kommer främst att producera kortfilm och beställningsfilm och att hyra utrustning är inget alternativ för mig. Så vad sägs? Vad skulle ni köpa? 0 Citera
pld Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 Adobe har ju nog ett bra redigeringspaket med programen: After Effects CS3 Professional - effektprogram Premiere Pro CS3 - redigeringsprogram Photoshop CS3 Extended - bildbehandlingsprogram Flash CS3 Professional - tror man gör animationer i det och man kan göra ens videofiler mindre för internet om jag har förståt rätt Illustrator CS3 - har inte riktigt förståt vad man kan göra med det Soundbooth CS3 - något musikprogram tror jag Encore CS3 - DVDprogram Läs mer på: http://www.adobe.com/products/creativesuite/production/ Finns att köpa på: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4620893 Har inte själv detta paket men paketet har några program man skulle vilja lägga händerna på. Bästa är ju att kolla på Adobes hemsida (om du köper deras program) vad du ska ha för dator och gå eftere deras rekomendationer. Kamera skulle jag nog köpt HDVkamera även om man kanske inte tänker filma med HD eller exportera i HD (har för mig att det är bäst att filma med HD om du ska filma mot greenscreen). När det gäller ljus så beror det på om du har en egen studio eller ska hyra in dig i någon lokal? Lycka till med bolaget (håller själv på att starta ett nu)! /Jesper 0 Citera
Tomtebo Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 Hur lätt är det egentligen att starta ett produktionsbolag? Jag skulle tips om Hdv kameror i 30- 50tusen kr klassen. Om man hade pengar skulle man ju investera i en Red- one kamera för 17tusen dollar. 0 Citera
Max_H Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 Extremt svårt att säga vad ni ska ha... vem ska ni producera för...? Kortfilm tjänar man inte mycket pengar på (misstänker jag). Beställning och reklam är bättre. Men glöm inte att en del annat kostar pengar, framförallt i nystart av företag. Men sånt kanske finns redan? Jag resonerar så att ska man köpa ngt direkt så ska man köpa redigeringen, för det tar LÅNG tid att göra. Ljus och mikrofoner är också sådant som överlever flera kameror. Men varför är inte hyra ett alternativ - eller ska ni göra ALLT på spek? Kör själv på en Sony HVR-Z1 men hyr ibland i alla fall om man behöver kort skärpedjup, SDI eller helt enkelt bättre bild... Men visst, för 150.000 får man en del, men det är MÅNGA produktionsbolag som hyr för varje produktion. Berätta mer om vad ni ska göra. /Max 0 Citera
Sash Postad 19 maj 2007 Författare Postad 19 maj 2007 Heh Redkamera är inte så intressant då jag känner att 4k inte är aktuellt inom de närmaste åren i vårt kära land Sverige :P Vi komer att främst inrikta oss på beställningsfilm inom region Väst även lokal tv reklam till en början. Vårt första projekt blir en kortfilm där vi bl.a. kommer att få äran att jobba med fotografen P-A Svensson(livakterna, när mörkret faller). Vad gäller utrustning verkar det ju som om Hvx-200 är bästa kamera köpet just nu med en ext hårddisk, köper man till en vidvinkellins, stativ, steadycam, dvdram ljudinspelare... Ja då landar ´man på 150.000kr. Problemet är väl att veta vad man kan snåla med och inte... Anledningen att jag inte vill hyra är om jag ska vara ärlig att jag är en materialist av rang och vill äga allt jag kan :D Hur dumt det än är... Men jag vill ju intala mig att man i längden känar på det framför att hyra. 0 Citera
Munthe Postad 19 maj 2007 Postad 19 maj 2007 Jag tycker att du ska investera i Scott Billups bok Digital Filmmaking. Han är en av dom främsta i sitt gebit och byggde en digital filmkamera redan i slutet av 80-talet, som i sin tur öppnade dörren för honom hos Sonys utvecklarlabb. Som fotograf jobbar han bl a med David Lynch. Det finns ett helt kapitel om det där med att äga egna kameror i boken. Hans tes i ditt fall skulle vara: varför köpa en billig skitkamera när du kan hyra en fullservad proffskamera som ger din kortfilm tio ggr högre produktionsvärde och ta sedan pengarna som blir över och stoppa dom framför kameran - där dom behövs mest. Jag kan inte annat än hålla med honom. Jag har varit precis som du tidigare. Skulle äga alla grejer. Nu har jag insett att det enda man behöver äga är en laptop och stillbilds/DV-kamera att göra tester med. Det är jättebra att ha en videokamera. Men den behöver bara klara casting, skisser, previsueliseringar, rek osv. Och då räcker en Canon under 10 000 kr alldeles utmärkt. Anledningen till att skjuta 4K är inte för att man har ett skriande behov av att distribuera 4K. Att resonera så är ju som att tänka att man bara kan använda kameror som komprimerar hårt i jpeg i 600x400 pixlar eftersom slutresultatet ska hamna på en sida på webben. Man skjuter 4K eller 35 för att det är skarpare, bättre, innehåller mer information, är lättare att grada osv. 4K nedkonverterat till standard DVD ser otroligt mycket bättre ut än DV komprimerat för DVD. Men en RED skulle jag aldrig köpa om jag inte hade produktioner på gång som jag visste skulle göra köpet av kameran mer ekonomiskt än att hyra den. Och så tror jag att man ska resonera med alla kameror. 0 Citera
Sash Postad 19 maj 2007 Författare Postad 19 maj 2007 Jo förstår det där med att du inser att man behöver äga, men om man måste hyra så anser jag att spontaniteten i filmskapandet försvinner... Tycker inte att det är så värst stora pengar som ska slängas för en startutrustning. Behöver jag bättre så kan jag väl hyra. En annan fråga: 35mm miniadapter till hvx200, finns det någon svens återförsäljare? 0 Citera
Vandraren Postad 20 maj 2007 Postad 20 maj 2007 Eftersom du funderar på Pana HVX 200 så tycker jag du ska titta på Sony´s motsvarighet som kommer i höst. Den heter Sony XDCAM EX HD Här är en länk http://www.dvuser.co.uk/content.php?CID=158, den tar upp alla nyheter från NAB av Sony Skrolla ner en bit så kan du läsa om kameran. Priset ser ut att bli billigare än HVX200 dessutom så använde den sig av billigare kort än P2. Kanske kan vara värt att vänta lite 0 Citera
Max_H Postad 20 maj 2007 Postad 20 maj 2007 Den verkar grymt intressant... mest fascinerande är väl att Sony kör med ett "öppet" lagringformat som olika tillverkare kan tillverka. Sen är det iofs "bara" 4:2:0 om jag läst rätt i all info - då är ju trots allt HVX200 bättre för green screen bruk. Och om Sony fortsätter i sin vanliga stil så har dom säkert sabbat en ev SDI/HDMI signal innan den lämnar kameran (de stora XD-CAM HD kamerorna har SDI ut som är CCD > 4:2:0 HDV kompression > SDI 4:2:2 ut - mao har man ingen nytta av SDI:n ens i studio). Men 1/2 ccd: er är ju jättetrevligt. Angående Mini35 så var det SFL (Svensk Film och Ljusteknik) som hade agenturen men jag tror dom förlorade den när dom konkade. Nu har dom iofs återuppstått... Du kan säkert kolla med tyskarna själva - men ett stort hål i plånboken lämnar den. /Max 0 Citera
Vandraren Postad 20 maj 2007 Postad 20 maj 2007 Jag håller med, den verkar väldigt spännande och som du säger 1/2 CCD, man bockar och tackar Jag läste någon pressrelease från Sony och man fick intrycket att dom har lite mer nyheter i bakfickan ang. XDcam HD Den kommer nog att skaka om Pana HVX200 0 Citera
Sash Postad 22 maj 2007 Författare Postad 22 maj 2007 Hmm börjar komma underfund med vad jag ska införskaffa och en miniadapter ligger högt på listan. Vilken är mest prisvärd och vad är det igentligen man behöver ha, finns ju en uppsjö av tillbehör. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.