MarcusLindh Postad 15 maj 2007 Postad 15 maj 2007 Håller på och ska snart börja filma till ett nytt filmprojekt och min gamla Panasonic nvgs50 ska få köra en sista sväng, sen blir det en ny kamera av okänd modell. Nu funderar jag på om jag ska köpa en rödemikrofon, den där för ca 990:- på cyberphoto. Hur blir ljudet med en sådan, är det värt att köpa till den till min kamera? Har tyckt att den inbyggda micen har fungerat hyffsat bra men blir det bättre med röde:n så ska jag kanske köpa en sådan. Nu är det lite tajt om tid men hoppas ni har några bra åsikter. Finns det någon slags volymkontroll på micen? eftersom jag inte kan reglera det i min kamera. Det är mono på den röde:n? spelar det någon större roll, ska primärt använda den för att fånga upp konversationer och bakgrundsljud. mvh Marcus 0 Citera
StenR Postad 15 maj 2007 Postad 15 maj 2007 har prövat min röde videomic en del, ett lyft tycker jag men har inga mätningar för att underbygga det. fick också ett tips om att man använda den här som volymkontroll: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383540 men det är klart att kamerans autonivåkontroll kan ju sabba det ändå... 0 Citera
MarcusLindh Postad 18 maj 2007 Författare Postad 18 maj 2007 Oj vad tyst det var här... StenR har du någon litet smakrov på ljudet som man skulle kunna få höra ? någon annan får även också lägga upp om dom vill :) Läste på scandianvian nu i deras produktbeskrivning: "Den nya modell som säljs nu har även en inbyggd dämpsats via dip-switchar under batteriluckan för att kunna dämpa nivån till ex.vis videokameror utan manuell inställning av ljudnivån." Låter ju bra. Men jag är väldigt sugen på att få höra något litet exempel. Många här på forumet skriver att den är bra och vissa tycker ljudet är burkigt så det är svårt att få sig en bra uppfattning om den. Det kommer att användas som en ersättare till den inbyggda mikrofonen, dvs ta upp ljud, och konversationer på ett avstånd på upp till ca 2m Funkar den bra som det? 0 Citera
Jonyverse Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 Att ta dialog från två meters håll låter ju inte så bra. Gå nära med micken, det gör större skillnad än det är skillnad mellan olika mikrofoner. Finns många trådar som handlar om det här. 0 Citera
MarcusLindh Postad 19 maj 2007 Författare Postad 19 maj 2007 Jo jag vet att det inte är det bästa att ha långt avstånd till personen som pratar men av tidigare erfarenhet vid inomhusscener så tycker jag att det har fungerat ganska bra. Men självklart så kommer jag att försöka hålla så kort avstånd som möjligt. Jag kikade på rödes hemsida och hittade denna intressanta del: http://www.rodemic.com/?pagename=FireAndIce I de två videorna som man kan se så tyckta jag att det lät bra så det blir nog att beställa en mic och utvärdera själv. 0 Citera
MarcusLindh Postad 11 juni 2007 Författare Postad 11 juni 2007 Till er intresserade så köpte jag iallafall videomicen och har använt den under större delen av mitt nya filmprojekt och är mycket nöjd med den. 0 Citera
Joel.N Postad 11 juni 2007 Postad 11 juni 2007 Till er intresserade så köpte jag iallafall videomicen och har använt den under större delen av mitt nya filmprojekt och är mycket nöjd med den. Blev det stor skillnad (läs mycket bättre), än med kamerans inbyggda mic? Själv har jag en Panasonic NV-GS500 och är inte alltid nöjd med ljudet, och har också funderat på röde, (tvekar dock på mono eller stereo, prisskillnad 1000:- och 2000:-, men frågan är om man märker någon större skillnad?) 0 Citera
MarcusLindh Postad 12 juni 2007 Författare Postad 12 juni 2007 Det beror ju lite på hur ursprungsljudet låter. Från min kamera som jag använder så kunde jag höra ett svagt surrande från videotrumman och det försvann med rödemicen, sen om ljudet blev så mycket bättre kan jag inte svara på riktigt. Rödemicen är ju känsligare och riktad så det är enklare att få med det ljudet man vill ha som är rakt framför kameran. Sen finns det dipswitchar under batteriet som gör att man kan dämpa signalen in till kameran i 3 steg. Att det är mono tycker jag inte spelar någon större roll, jag vill ändå bara ha ljudet som kommer rakt framifrån. Ljudet läggs sedan på båda ljud-kanalerna. Lyssna på ljudet på rödes-hemsida eller kolla på en film på youtube. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.