Jump to content

Utkast: Rosa tortyr (10 sidor)


Gate13

Recommended Posts

Titel: Rosa tortyr

Voodooversion:1

 

En man vid namnet Leo kidnappar två män och stoppar de i hans källare för tortyr då de har gjort en pornografisk film med hans mor.

Han torterar de tills de bestämt sig vem fel det var att han såg hans mor i en sådan film.

Är det regissörens fel som skapat filmen eller skådespelarens fel som utfört samlaget med hans mor.

Ett rosa tortyr - Manus.doc

Link to comment
Share on other sites

Är det meningen att man ska känna medlidande med nån utav karaktärerna?

 

Instämmer, ska man känna ett medlidande för någon av dem?

 

Visst handlar filmen om en obesvarlig fråga, men vad vill du att folk ska få ut av den?

 

Jag skulle nog säga att den hadde vart bättre som en komedi fast utan våld då.

Link to comment
Share on other sites

Filmen handlar om en hämnd och de som blir darabbade utav den.

Varför skulle den passa bättre som komedi?

Vad är det i manuset som gör att att det msåte vara en komedi?

 

Ge konstruktiv kritik inte BARA vad ni tror och vad som skulle kunna vara bättre utan VARFÖR också.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle den passa bättre som komedi?

 

Varför skulle tittarna känna någon sorg för denna Personen? Jag antar att hans mamma valde själv att delta i Porr-Filmen och varför är det hans problem vad hans mamma gör?

 

Säger inte att det är en dålig idé bara undrar hur du hade tänkt på dessa saker, lycka till med filmen :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har fortfarande inte fått nåt svar på min fråga. Är det meningen att man ska känna medlidande med nån av personerna? Vem i sånna fall? Leo?

 

Om det är så att man ska känna medlidande med Leo så förstår jag inte varför man ska göra det. Han är en mördare som gillar när kraften från ett automatvapen träffar människokött. Varför skulle jag som publik ha några sympatier med honom? Han skjuter en stackars till synes oskyldig tjej i huvudet efter han har kallat henne för luder. Varför skulle jag tycka synd om honom att hans morsa varit med i en porrfilm? I mina ögon har mördare och folk som utnytjar anda sexuellt ungefär samma värde, dvs noll. Den enda jag tycker synd om i det här manuset är den stackars tjejen. Men det kanske är meningen att man inte ska känna sympati med någon alls?

 

Sen dialogen. Det är för mycket snack tycker jag. Du skulle kunna klippa ner den och låta skådespelarna spela ut det som sägs istället. Den första scenen som är i bilen skulle kunna kortas till bara "Nämen, ser man på ser man på. Inte fan trodde du att du ska hamna här va." då får man inte allt serverat och börjar undra varför han ligger i bagageluckan och vill se mer. I dialogen 4,5,6,7 får vi ännu mer serverat plus att David framstår som ytterst korkad som tror att han är en ängel och Frank för att han först säger att han inte vet och sen ger svaret i nästa mening. Om man inte vet så vet man inte, om man som publik inte vet så är det mer spännande att se varför dom sitter där bundna. Sen har vi alla grejer dom kallar varandra. Det blir bara för mycket med Hiv-gamling och kukskallar och fitta och dylikt. De e okey att svära och kalla varandra grejer men när det sker i typ varje mening så blir det bara uttjatat. Det är väldigt mycket som inte håller ihop men det skulle kunna vara en intressant historia. Att se sin morsa bli påsatt på film lär inte vara så skoj men om det gäller morsan till en sadistisk mördare så tror jag att det är få som skulle bry sej.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fortfarande inte fått nåt svar på min fråga. Är det meningen att man ska känna medlidande med nån av personerna? Vem i sånna fall? Leo?

 

Medlidande? Filmen bygger på att man ska se saker och ting från olika perspektiv, jag har skrivit filmen som att Leo har rätt att hämnas, så ifall du vill kalla det medlidande så ja, så är det Leo.

Link to comment
Share on other sites

Vad har Leo rätt att hämnas på? Varför ska folk egentligen tycka synd om honom, det var ju hans mor som valde att delta i deras film, så varför kidnappa dem egentligen?

 

EDIT:

 

Varför kollade han på Filmen då om han inte ville se sin mor ha sex?

 

Du frågade om kritik, dessutom frågar jag varför och inte säger bara en massa saker som jag skulle kunna, typ som att ideén är dålig, fast jag har inte sagt det..

Link to comment
Share on other sites

Som sagt att om en person tar illa vid att han sett hans morsa på film som har sexscener är det bara så. Han är en människa som helt enkelt tar illa vid sånt här.

Om han har sett den eller inte spelar ingen roll egentligen så länge han vet att hon deltagit.

Alla människor har rätt att göra som de vill men alla människor har rätt till att bli sura också.

 

Dialogerna kan finslipas och det att man får serverat har jag osckå tänkt på, manuset är ej klar än så några förändringar kommer att ske.

Link to comment
Share on other sites

Det är absolut inget konstigt att nån blir sur över en sån grej. Problemet är bara att man som publik inte bryr sej om ifall Leo är ledsen över det eller inte eftersom han själv är en sadistisk mördare. Vad är det som gör Leo bättre som människa än dom som satt på hans mor när han avrättar en oskyldig tjej?

Link to comment
Share on other sites

Är det inte det som driver fram en film att man ställer sig frågor?

Vem har sagt att han är en bättre människa än de andra?

Om man ska känna sig medlidande för en sadistisk mördare eller inte är väl upp till var och en.

Hur manuset försöker visa det är det en annan femma, filmen handlar inte om känna medlidande för Leo?

Filmen handlar om Leos hämnd, hur han hämnas och varför han hämnas är en del av historien.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men om man som publik inte bryr sig, pga av att det inte finns någon att "heja på", då bryr man sig inte.

 

Hämnd i film är inte ljuv i sig själv. Det är protagonistens sympatiska personlighet, i relation till antagonistens onda, som gör den ljuv.

 

Men om syftet med manuset inte är att man ska bry sig om karaktärerna, så låt gå. Räkna bara inte med att folk ska bry sig...

Link to comment
Share on other sites

okey då förstår jag. det var därför jag frågade om det var meningen att man skulle känna nåt medlidande för någon i min första fråga. är det inte meningen att man ska känna medlidande med någon så spelar ju kritiken ingen roll.

 

Vem har sagt att han är en bättre människa än de andra?

 

Han framhäver sej själv som en bättre människa när han tar sej rätten att hämnas. "Den som själv är utan skuld kaste första stenen" står det i bibeln (Joh 8:7)

Link to comment
Share on other sites

Men alla tror inte på bibeln,och inte många som kan den raden.

Men jag förstår vad du menar, då frågar jag efter hjälp för att den ska bli bättre, vad kan förbättras redan ändrat lite så man inte förstår varför han hämnas. Ändrat på dialogerna också.

 

Ska Leo vara mildare om han ska vara protagonisten? Eller ska de andra vara hotfullare?

Link to comment
Share on other sites

Man måste ju få sympatier med Leo för att man ska bry sej om han. Att han är en schysst kille i grunden men att det han har sett om hans morsa har fått honom att bli helt utom sej och vill hämnas. Att han inte gillar att döda egentligen. Att han kämpar mot sej själv om han verkligen ska göra det eller inte. Och han kan definitift inte döda oskyldiga då tappar han allt vad sympatier heter.

Link to comment
Share on other sites

han kan låta dom döda varandra? hittar deras svagheter och utnytjar dom tills dom börjar förråda varandra så att dom till slut dödar varandra. då kommer han ha fått sin hämnd, han kommer ha sina händer rena och vi som publik kommer att ha sympati med honom

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog kanske funderat på att dumpa manusidén... men eftersom du vill jobba vidare på den här historien (respect), så bör man väl ge råd, någorlunda inom historiens ramar.

 

Leo bör nog ha något hedervärt någonstans, som syns ibland. Nu är han en "tuff jävel" redan från första början. Den första scenen kanske borde visa Leo innan han genom hämndbegäret blev en "tuff jävel".

 

Eller att man har en eller ett par flashbacks nånstans, som visar hans och moderns relation innan allt sket sig. Det måste inte vara överdrivet idylliskt, men någorlunda varmt, vardagligt, fint - mor och son. Dessutom kan detta också skapa en stark kontrast mot resten av handlingen, och det sadistmonster hämndbegäret förvandlat honom till. Han var en ganska reko kille.

 

Och kanske borde du kolla hur man formaterar manus. Centrerad dialog är inge vidare...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...