ungfilm Postad 18 maj 2004 Postad 18 maj 2004 Om jag t.ex har 10 min dv video på min dator, hur många megabyte / gigabyte tar det? 0 Citera
hasole Postad 3 augusti 2004 Postad 3 augusti 2004 Jag trodde att det berodde lite grann på hur komplexa bilderna är. Kan man räkna ut det så där exakt ? I så fall kan du tala om hur du räknade ut det ? 0 Citera
sound_front Postad 25 augusti 2004 Postad 25 augusti 2004 Jo det skiljer en del beroende på bildens innehåll! men det är inte så mycket att de skulle bli någon enorm fysisk skilnad. Formatet "DV" är komprimerat i 5:1. Komprimeringen sker genom ren hårdvara och fungerar på följande vis(kort fattat) , Pixlar med samma färger, som tar upp stora områden av bilden. Räknas rent matematiskt ihop och tar därmed mindra plats. Men 1 sec är ca: 4 Mb och därför blir alltså 10 min = 2Gb. Mvh/ Martin [citat=hasole]Jag trodde att det berodde lite grann på hur komplexa bilderna är. Kan man räkna ut det så där exakt ? I så fall kan du tala om hur du räknade ut det ?[/citat] 0 Citera
ericohman Postad 29 augusti 2004 Postad 29 augusti 2004 jag brukar tänka att en minut är 222mb... då skulle varje sekund ta ungefär 3.7MB och det stämmer ju på ett ungefär. så börja enligt 222mb/minut-principen du med ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.