Jump to content

Hur kan en digital filmklappa synka av sig själv.

Guest bollyn

Recommended Posts

Guest bollyn

Hej, jag har en fråga. Med en vanlig filmklappa så synkar man ljud och bild genom att ta exakt den tidpunkt där klappan slår ihop och exakt den tidpunkt där ljudet börjar att låta.

Men om man har en digital filmklappa som synkar av sig själv hur fungerar dom?

Hur kan den synka av sig själv?

Har försökt att förstå men jag kan inte komma på något.

Är inte så bra på att läsa Engelska så det kanske står någon på hemsidan som jag inte förstår. http://www.filmtools.com/casysl.html

cinemasupplies_1948_65296323.jpg

Guest bollyn

Med då måste ju klappans tidkod och kamerans tidkod och ljudets tidkod starata på exakt samma ögonblick? Det blir inte så himla lätt?

Tidkoden rullar redan. Antingen hela tiden eller när mastermaskinen startar och så synkar man de andra på den. Man behöver förresten inte ens en TC-klappa. Det går bra att synka många saker med bara tidkod. Själva idén är att man har EN tidkod. Maskinerna skall inte ha varsin. Och så spelas den gemensamma koden in på alla maskiner när dom går igång på inspelning. Vid uppspelning kopplar man samman maskinerna med TC-läsare som ser vad klockan är slagen i koden och rullar upp dom i synk.

Tidkod är altså en klocka som skickar ut siffrorna som en datasignal om man skall förenkla väldigt. Denna signal kan man spela in på t ex ett ledigt ljudspår eller speciell ingång för tidkod på olika kameror och bandspelare.

Amatörutrustning och mången semipro utrustnig saknar dock alltför ofta vettiga möjligheter att hantera tidkod.

Förr när man filmade konserter med flera filmkameror och liveljudinspelning använde man ibland en stor tidkoddisplay nära scen. Tidkodsignalen spelades n på ett ljudspår på ljudbandspelaren, displayen visade siffrorna och varje fotograf började/slutade varje tagning med några sekunder på den stora displayen. då fick man ett "klapp" närhelst man behövde o redigerarna kunde pussla ihop.

En tidkodklappa är btw lite overkill för amatörfilmning och i de flesta falleni övrigt. Det är ingen fel på en vanlig klappa.

Fråga gärna mer om jag varit för otydlig eller flummig.

Tidskoden på klappan stannar när klappan slår ihop också, så ser man mer bildmässigt på vilken tc klappan slogs ihop. Men eftersom du även alltid synkar klappan också mot kamera och ljudbandare behövar man ofta inte sitta och synka manuellt, tidskoden är där som en safe. Ser ju proffsigt ut i allafall, är dock inte så romantiskt på plats...

Guest bollyn

Jag förstår endå inte? Kopplar man klappan och kameran samman med något för att dom ska statra på samma ögonblick? Eller?

Nej både kameran och ljudinspelare startar man med sitt lilla finger på knappen som vanligt. Men när väl allt rullar så spelas en signal med tid in kontinuerligt. Dessutom visar klappan i sin display vilken tid den slog ihop så man har det synligt i bild, och ett litet pip på bandspelarens ljudspår.

Men eftersom tidkodsignalen är inspelad på både kameran o bandspelaren kan man hantera stora mängder inspelat material och synka till varandra.

Det är alltså inget magiskt med klappan. Det är att man använder tidkod som är det finurliga. Och det kan man göra utan någon klappa.