Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goddag gott folk...

Jag har precis köpt en ny mic till kamerna (NTG-20 RÖDE). Dock så ser man delar av den döde katten i bilden om man använder kamerans standad hållare (XL2). Förslag på ny hållare? Tillverkare? Hemmabygge?

Posted
Köp en mikrofonbom i stället det har jag köpt och den fungerar jätte bra.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4328396

Men om jag är själv vid en inspelning så är det lite lurigt att hålla micbom och kamera, specielt vid axelkamera. Det är ofta som jag jobbar själv så en lösning med micen moterad på kameran är nog en bättre lösning för mig.

Men en bom är något som jag kommer använda när den lösningen är användbar.

Posted
Dom har en sån hållare i de flesta musiokaffärer.

Rödes egna kan kopplas både till boom & kamera utan problem.

Tack... dock bor jag i lilla staden Västervik... där finns en musikaffär och de har inte så mycket sånt.

I den kattalog som de hade med Röde detaljer så hittade jag inget fäste till kamera. Jag tror att jag löst problemet med att beställa en liten grunka till en blixt från en fotoaffär. det är till för att skruva dit olika bixtar. På den kan man sedan gänga dit michållaren som jag fick till min Röde mic.

Posted
Finns (bla) på Lindqvist Radio TV i Sthlm, som är svensk importör. 08-645 33 99

/Max

Tack Max... jag ska kola med LRTV och se vad du ska ha för den... se om det är värt det.

Är det någon som har testat en liknande produkt?

Posted

Jag har två sådana. Visserligen avsedd för Sony PD170 men själva mikrofonhållaren alltså den del som fäster mikrofonen är den samma som för XL2-varianten. Den ena hållaren är fäst på en PD170 och den andra på en JVC GY-HD111E. Hållaren dämpar kameravibrationer förträffligt.

Svenne