Jump to content

Dikter

swempa

Recommended Posts

ever heard of limericks mate? :p

Självklart, men dom kallar jag snarare vitsar, inte dikter. Men det är ju en tolkningsfråga. Strunt samma. Dikter kan vara kul, måste inte vara Boye-tunga, måste inte rimma, måste inte vara tydliga, måste ingenting.

brukar finnas mycket på hyllorna med "Hc.03 Lyrik" ;)

Simon W... hehe... men jovisst, du har rätt. Dikter försöker sällan vara roliga. Det är väl just därför jag sällan läser dom... oftast brukar det vara halv/hel-pretantiöst babbel om A) livets elände eller B) Livets lycka. Men se så lite då och då dyker det upp nått som leker lite mer med möjligheterna...

Men jag är glad så länge man slipper måsta vara dödsallvarlig och sitta och röka på ett undergroundhäng för att "förstå" innebörden...

Och samtidigt är det ju roligt när det rent paroderas på dessa stackare, Brian i Spaced är ju klar favorit:)

"dryck i glas hälls upp,

Kamrat, Drick! Dansa och le!

Tills damen blir skön"

- En egen liten haiku om sommaren;)

Nä nu är ju ordbajsvarningen igång som tusan... lycka till med efterforskningarna om diktsidor...

Förresten så finns ju alltid Projekt Runeberg för lite äldre texter;)

http://runeberg.org/

är det en speciell författare... som Poe eller liknande... så prova att googla på det... brukar nästan alltid finnas någon som har laddat upp alstret till internet;)