Ubbe Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 Hej alla! Ja, Encore kan verkligen ge en darriga nerver... Efter att ha stött på bugg efter bugg i 1.5:an laddade jag ner provversionen av 2.0:an eftersom jag helt enkelt måste få ut min dvd till vår premiär snart. Byggde mitt projekt från grunden i 2.0 för att vara på säkra sidan. Allt klart och kodat och jag ska bygga en image, då får jag "Internal Software Error: .\Vobulator\TitlePlanner\CVOBUPlanner.cpp, line 331". Projektet har inga fel enligt "Check Project" och jag har 6-7 st 16:9-filmer om sammanlagt 1 tim 45 minuter i projektet med kapitel. Fasta, enkla menyer med knappar utan bilder. Ungefär samma felmeddeland kommer när jag försöker bygga en folder. Vad gör man? Måste hitta en lösning! Ska jag försöka mpeg-koda i något annat program och sedan bara bygga menyerna i Encore? Nån som vet nåt bra kodprogram? Provade ConvertXtoDVD men det verkar inte stödja 16:9 (dvs när jag importerar 16:9-filer exporterade från Premiere Pro, står det i ConvertXtoDVD att de har aspect ratio 1,25 och previewen är pressad från sidorna, och när jag sedan hämtar in mpg-filen i Encore syns den också som hoppressad från sidorna). Tacksam för alla råd 0 Citera
Rogge Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 Här finns en lång tråd om det. Vad för lösning dom kom fram till vet jag inte efterssom tråden är lång, men Slideshows, korta Timelines, för kort avstånd mellan kapitel, för korta Loop Points verkar vara något som kan orsaka detta problem. Jag skumläste bara tråden och jag hittade ingen direkt patentlösning på problemet. 0 Citera
Ubbe Postad 24 april 2007 Författare Postad 24 april 2007 Tack, ska läsa mer i den långa, avancerade tråden... Vet du vad dessa fyrkantiga symboler är som lägger sig i närheten av en del kapitelmarkörer? 0 Citera
Rogge Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 Vet du vad dessa fyrkantiga symboler är som lägger sig i närheten av en del kapitelmarkörer? Det är Poster Frames. 0 Citera
Ubbe Postad 24 april 2007 Författare Postad 24 april 2007 Ok, tack. Vad är er erfarenhet. Bättre exportera (bygga) till extern disk från intern, eller bygga till samma disk? Normalt brukar man ju bygga till en annan disk. När jag fick felet, byggde jag från en extern (usb2) till c-disken. 0 Citera
Ubbe Postad 24 april 2007 Författare Postad 24 april 2007 Rogge, i tråden du nämnde hittade jag en lösning som funkade - att flytta slutkapitelmarkörerna. När jag flyttade dem till minst 2 sek från slutet gick det att bygga imagen! Jag misstänker att det funkar så att 2.0:an lägger till en kapitelmarkör automatiskt i slutet, och när jag då lägger en egen där så ligger de för nära varandra (det borde ju givetvis varnas för). Tack så länge Rogge, du är alltid hjälpsam och har bra svar/länkar. Vi får se om jag återkommer... 0 Citera
Rogge Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 Rogge, i tråden du nämnde hittade jag en lösning som funkade - att flytta slutkapitelmarkörerna. När jag flyttade dem till minst 2 sek från slutet gick det att bygga imagen! Jag misstänker att det funkar så att 2.0:an lägger till en kapitelmarkör automatiskt i slutet, och när jag då lägger en egen där så ligger de för nära varandra (det borde ju givetvis varnas för). Tack så länge Rogge, du är alltid hjälpsam och har bra svar/länkar. Vi får se om jag återkommer... Kul att det fungerade! :) Det stämmer, Encore DVD 2.0 lägger alltid till ett kapitel i slutet av varje Timeline, så för tätt mellan dom blir problem som du märkte. Anledningen är: Det finns en jobbig sak i Encore DV 1.x: Om du har fler än en Timeline och spelar upp den brända DVD:n och snabbt tycker flera gånger på Next Chapter eller Previous Chapter på fjärrkontrollern så kommer DVD:n hoppa mellan dina Timelines. Det är jättejobbigt när det händer och det verkar vara helt slumpmässigt vilka timelines som spelas upp. Ordningen beror på i vilken ordning du skapade dom i ditt Project. Pga detta läggs det alltid till ett kapitel på slutet av varje timeline i Encore DVD 2.0. Samma jobbiga fel finns iofs kvar, men det är lite svårare att upptäcka det i Encore DVD 2.0 tack vare den extra kapitelmarkören i slutet av varje Timeline. 0 Citera
Ubbe Postad 24 april 2007 Författare Postad 24 april 2007 Rekommenderar du ändå att satsa på Encore som dvd-program? Jag behöver snart göra ett större val av teknikväg. Är skraj för Encore pga alla buggar jag stött på, och jag förstår inte hur Adobe kan behålla sin självaktning och ha sådana program ute på marknaden. :) Samtidigt har jag inte hört om så många andra dvd-authoring-program på pc-fronten utan har mest hört om Dvd Studio Pro för mac. Vad jag hört är att man ska koda i separata program men jag har inte lyckats utröna riktigt varför eller vilka program som är bra för detta ändamål på pc. Man vill ju ha ett batchprogram (som kan ange bitrate och sedan sätta dem på kö att kodas) eftersom man vill sätta kodning över natten. Jag provade ett freeware som heter MediaCoder men har aldrig fått det att funka. Kanske kräver det underliggande programvara; det är en hel värld av bildkodningsteknik där ute som jag inte har mycket grepp om. Jag undrar fortfarande vad proffsen använder för dvd-menyprogram, det måste väl ändå finnas några tyngre program som stora dvd-distributörer kan lita på till 100%. 0 Citera
Rogge Postad 24 april 2007 Postad 24 april 2007 Rekommenderar du ändå att satsa på Encore som dvd-program? Ja, jag personligen gör det. Det beror på att jag haft problem väldigt sällan och att jag är nöjd med resultaten. Att den jobbar bra ihop med övriga Adobeprogram är iaf för mig ett väldigt stort plus. Att kunna göra statiska menyer i Photoshop som är klara att använda på en gång i Encore och att skapa motion menus i AE och samtidigt kunna få ut både den statiska (som då bara innehåller Highlights till den rörliga menyn) och den rörliga menyn på samma gång, och att även dom är färdiga att använda på en gång i Encore, är underbart tycker jag. Vad jag hört är att man ska koda i separata program men jag har inte lyckats utröna riktigt varför eller vilka program som är bra för detta ändamål på pc. Man vill ju ha ett batchprogram (som kan ange bitrate och sedan sätta dem på kö att kodas) eftersom man vill sätta kodning över natten. Prova att ladda ner MainConcept MPEG Encoder 1.5 och testa och se vad du tycker om det. Jag gillar MainConcept MPEG Encoder 1.5 och i den kan du batcha dina kodningar. MainConcept MPEG Encoder 1.5 är ett helt fristående program och kräver inte någon annan mjukvara för att fungera. Jag har även Cinemacraft Basic som är både fristående och en plug-in till PPro. Jag använder bara den som plug-in och vet inte om den fristående versionen har batchfunktion. Det är MainConcept's codec Adobe använder sig av i både PPro och Encore, så resultaten blir detsamma. Jag undrar fortfarande vad proffsen använder för dvd-menyprogram, det måste väl ändå finnas några tyngre program som stora dvd-distributörer kan lita på till 100%. Sonic Scenarist en av dom som används. Cinemacraft SP2 är en annan. Vilken som är bäst eller vilken man kan lita på mest vet jag inte. Munthe bör kunna svara på den frågan samt ge info om andra program. :) 0 Citera
Max_H Postad 25 april 2007 Postad 25 april 2007 Note: De flesta stora bolagen (som producerar långfilms dvd: er) använder för det mesta hårdvarubaserade encoders som kostar $$$$$$$$$$$$$$$$$$. Lätt över en miljon. Ubbe: Adobe är VÄL medvetna om problemen (som till viss del är utanför Adobes kontroll - vilket iofs inte hjälper dig ett dugg). Har du sparat en projektfil som ger dessa felmeddelanden, kan du kontakta mig med ett PM så ska jag se till att den hamnar hos rätt person. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.