modigfilm Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Jag sitter och redigerar i fcp på min mac g5 och jag skulle vilja kopla in en monitor (ev tv) till den för att kunna göra bättre färgkorrigeringar osv. Grafikkortet jag hade tänkt att skaffa heter: Ati x800xt (mac edition). Grafikkortet har de här anslutningarna. DVI ut S-video ut TV-ut Hur får jag bästa möjliga resultat utan att lägga ut en förmögenhet. Ska man köpa en tv med dvi ingång? eller en monitor med analoga ingångar? Ska man köra med Fire wire via kameran och till en tv? Finns det monitorer som man kan kopla från dvi elle måste man skaffa en konverter och hur blir resultatet då? Vad finns det för möjligheter? Jag är mycket tacksam för tipps när det gäller detta!! 0 Quote
barnholdt Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Firewire via din kamera är nog det som är att föredra. Din kamera har troligen bättre bild ut än vad ATI kortet har. TV eller videomonitor beror helt på hur mycket du känner att du kan lägga eller vill lägga på din redigeringsrigg. Lycka till 0 Quote
modigfilm Posted April 20, 2007 Author Posted April 20, 2007 Firewire via din kamera är nog det som är att föredra. Din kamera har troligen bättre bild ut än vad ATI kortet har. TV eller videomonitor beror helt på hur mycket du känner att du kan lägga eller vill lägga på din redigeringsrigg. Lycka till Ok tack! men om jag hade tänkt att lägga typ 5000 Vilken tv är bra det kanske är bra att lägga ut pengar på en hyfsad tv än en gammal monitor. jag hittade nån gammal Jvc monitor med komposit ingång för 2000 tror du den är värd att köpa. 0 Quote
Max_H Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Ok tack! men om jag hade tänkt att lägga typ 5000 Vilken tv är bra det kanske är bra att lägga ut pengar på en hyfsad tv än en gammal monitor. jag hittade nån gammal Jvc monitor med komposit ingång för 2000 tror du den är värd att köpa. Om det är en riktig produktionsmonitor på typ 20" med (före detta ;) ) 800 linjer så kanske det är värt det. Men en gammal 15 - 17 med bara komposit - näää /Max 0 Quote
Rabies Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 en gammal jvc monitor 15-17 e bättre än en tv. linjerna spelar inte så stor roll när det mest är att den är kalibrerad som man e intresserad av 0 Quote
Max_H Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Det beror HELT på hur mycket den har gått eftersom en gammal skärm tappar i chroman och skärpan ju mer den används. Har den gått dygnet runt på ett produktionsbolag så... /Max 0 Quote
barnholdt Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Har ingen själv utan sitter vackert med kameran (vilket är en plåga) men http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=757011&product_id=593071 ser i mina ögon ut som en ganska vettig investering den dagen pengar finns. Vad säger ni andra? Den borde ju funka för 720p 25 med. 0 Quote
Rabies Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Max_H ja de e ju sant men den kanske bara e gammal och måttligt använd, då ere bättre än en tv i alla fall 0 Quote
Max_H Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Max_H ja de e ju sant men den kanske bara e gammal och måttligt använd, då ere bättre än en tv i alla fall Sant. Men jag insåg det där med "gamla" monitorer när jag försökte kalibrera min ca 7-8 år gamla, måttligt använda, 17" JVC monitor (S-video/komposit). Och sedan jämförde den med en 1 år gammal JVC 15" i samma "klass". Min 17" har gjort sitt... :( /Max 0 Quote
Rabies Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 kan tänka det. de e som med min gamla crt-skärm som jag haft i 4 år, nu när jag köpte en ny lcd så märker jag att crt:n har tappat all skärpa. 0 Quote
Recommended Posts