gorse Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Häromdagen tog jag lite enkla bilder på golvläggningen i domkyrkan i linköping. När jag trollade in bilderna i datorn upptäckte jag att det var mycket ljud inspelat från kyrkan. Eftersom det är en enorm akustik av något slag och någon teatergrupp repade i andra ändan av kyrkan lyckades jag ofrivilligt spela in deras samtal och alla andra småljud. Eftersom jag befann mig i ena ändan och teatergruppen i andra ändan av kyrkan blev alla ljud förvrängda till ett oidentifierbart eko och kakafoni av rätt stämningfulla ljud med extremt lång efterklang. Jag funderade inte så mycket mer om det. När jag drog markören bakåt i tidlinjen spelade ljudet upp baklänges. WOW!! Nu blev ljudet klippt och skuret för gruvdokumentär. Resten av kvällen förstörd i att försöka separerara ut ljudet på fil så man kan mixtra med den. Men jag listade aldrig ut hur, tyvärr. Går det? I värsta fall kan jag ju gå dit igen med mick och min minidisk. Som metafråga, om någon råkar få syn på ett gratis ljudklipp som innehåller en entonig körsång, typ evigt hummande av en kör (helst kvinliga röster). Slutscenerna ur Så som i himmelen är det närmaste exemplet jag kan komma på, men liknande röstljud förekommer ofta i skräckfilmer som en komponent i musiken. Hojta gärna till i så fall. Eller finns sådant ljud i tex elektroniska musikintrument? 0 Quote
Christian van Caine Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Är det inte bara att välja "Export Audio"? Så är det på PremPro i vart fall, så bör väl vara samma sak i Elements?? 0 Quote
gorse Posted April 18, 2007 Author Posted April 18, 2007 Tack! Tusen tack. Var det så enkelt? Nu har jag ett kul ljud som säkert kan bli bättre om jag går dit och spelar in ett lite längre stycke. Öppnar jag ljudet i Windows ljudinspelaren så gick det ju att spela upp det baklänges och jag fick min misstanke bekräftad att det låter skitbra. Lite 80-tals poltergeist :-) Är det Audacity man skall ha om man vill greja lite med ljuden? Kanske lite tidigt för ljud, men det är kul att prova. 0 Quote
Recommended Posts