Heston Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 Hej, hade tänkt plocka ljudet direkt från min mixer. Signalen är dock på tok för stark - även när man drar ned volymen till nästan 0. På 0 är naturligtvis ljudet av, men redan 2 mm på regeln blir ljudet för starkt. Så jag tänkte bygga någon form av dämpning - har dock mycket begränsade kunskaper inom elektronik. Hade tänkt prova med två motstånd i en liten låda. Någon här som har erfarenhet om detta? Mixern är en Behringer MX1804. Kameran en Canon MV900 / Heston 0 Quote
Luzer Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 Kan du inte ställa om kameran att ta emot line-nivå, då ska det inte vara problem med för hög signal. Du har den säkert på mik nu och då blir signalen för hög. 0 Quote
Heston Posted April 17, 2007 Author Posted April 17, 2007 Jovisst är ingången anpassad till mik, går tyvärr inte att ställa om till line. / Heston 0 Quote
Jonyverse Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 Du kan kolla tråden på ljudinspelning som heter "Ljudproblem med cambike,sportkamera". Där har jag lagt in en skiss på en dämpning som kan användas även för att dämpa linje till miksignal. Man behöver ändra värdena lite bara. Det kan vara bra att veta att det inte är helt optimalt att göra så för en mikingång brusar mer än en linjeingång. Men det är ju bättre än inget så att säga.' Denna lösning kräver att du inte har tummen mitt i handen och kan löda. 0 Quote
Heston Posted April 18, 2007 Author Posted April 18, 2007 Det var väl ungefär något åt detta hållet jag hade tänkt mig. Enkelt och billigt. Ska påbörja bygget i morgon - tror säkert det blir bra. Tackar för skissen/tipset! / Heston 0 Quote
Jonyverse Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Trevligt, -lycka till! Om den inte dämpar tillräckligt så ska du inte ge upp i förvivlan. Lösningen är att ta andra motståndsvärden. T ex 100k/1k skulle nog närma sig bättre för att motsvara vad skillnaderna mellan mik o linjesignal i detta sammanhang är. En klurig lösning kunde vara att utnyttja en trimpot så man kan ställa nivån. Inget att använda för volymreglering under inspelning för det kommer knastra, men för att slippa byta motstånd för olika tillfällen. Tyvärr kan man inte så lätt ge några formler o tabeller eftersom ljudteknik i amatörsammahang innehehåller så många okända faktorer. Fråga på om du stöter på ett problem, så ska jag bistå. ********** Så funkar det: Det stora o lilla motståndets värdens förfållande till varandra blir dämpningen. EXempel: är den stora 100 ggr större än den lilla blir det 100 ggr dämpning (t ex 100mV blir 1mV). MEN eftersom man måste räkna in o utgångarnas impedans i det hela och helst välja värden så in o utg. "ser" en vettig belastning. 0 Quote
Christian van Caine Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Vridpottar brukar funka fint,MEN...man måste använda väl förslutna & gärna oljeförsegling. Kostar lite men är väl värt pengarna & håller länge :-) Även billiga pottar funkar iof, man bör ju trots allt inte mickla för mycket under själva inspelningen, & kommer det skit i dom så kan man ofta nöta bort det för en stund till :-) 0 Quote
Jonyverse Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Du har helt rätt. Det jag tänkte var att man tar en pott och ställer in den en gång bara för att just slippa prova sig fram med motstånd. Har man väl prickat hyffsat in en lämplig dämpning så kör man ju ändå nivån på mixern i detta fall. För den som undrar vad vi menar så är det så att det lilla, annars obetydliga knastret i vridpotten vid vridning kan bli högst påtagligt när man hanterar en så svag signal som en miksignal. Rör man den inte är det lugnt alltså. Om man vill klämma in rasket i en kontakt får en pott inte plats i alla fall. 0 Quote
Jonyverse Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 Här presenterar jag en "lyxvariant" av dämpningsburk att ha med sig i ljudväskan. Svinbillig och ganska enkel för den händige att knåpa ihop på en kväll med delar från Kjell, Clas Ohlsson eller surplusbutik på nätet. Det dyraste är vridomkopplaren och lådan att bygga in allt i. Om man köper något som gör detta för 350 spänn i en kameraaffär så är det typ detta i den. Man kan dämpa inget (0dB), 10ggr (-10dB) eller 100 ggr (-20dB) samt koppla in en mild basdämpning om så önskas. Denna modell är för obalanserad signal. Hoppas någon tycker denna grunka var användbar. 0 Quote
Recommended Posts