Jump to content

Hjälp! Expertråd ang. kamerainköp sökes!

Flanders

Recommended Posts

Hejsan!

Vi ska köpa in en ny kamera till vårt lilla företag och vet inte riktigt vilken väg vi ska ta i kamerajungeln. Det verkar finnas några här som har bra koll så jag stolpar helt enkelt upp lite viktiga egenskaper som vi söker i en kamera så får ni hojta till om ni vet något.

Jag har inte helt full koll på alla dessa tekniska benämningar så ifall något är oklart så får ni gärna rätta mig.

* Bra gärna utbytbar optik (ljusstark, kort fokusdjup, inte så kornig, gärna någon form av cinegamma-/kontrastinställning).

* Äkta 16:9 upplösning.

* phantommatade XLR-ingångar.

* LCD-skärm.

* Bildstabilisator.

* Gärna HDV och/eller DV-CAM, MiniDV är dock prio ett.

* Progressive scan, gärna med justerbara fps-värden.

* 20X zoom.

* Detta är en parantes egentligen men det är trevligt om kameran har en juste look och inte ser helt plastig ut.

* Bra vikt och balans.

* Får kosta högst 72.000 kronor exkl. moms.

Jag kan ju nämna att vi kommer att använda kameran till väldigt mycket olika projekt, främst informationsfilmer och reklamfilm.

Tack på förhand för alla dessa bra svar som ni kommer ge mig!

Finns inte så många att välja på... Du får nog stolpa upp vad som är prioriterat. Kort focusdjup finns i stort sett inte på dess kameror utan en extra 35mm adapter som själv ljus och dessutom kostar lite extra plus extra optiken också.

Ex Panasonic HVX200 har progressive scan med valbara framerates och en MASSA olika gamma och färginställningar. Men den filmar alla andra format än DV på (dyra) P2 kort eller hårddisk och dessutom som DVCPro HD. Har ej utbytbar optik eller 20x zoom.

Canon XL H1 har utbytbar optik, bra möjligheter till färg/gamma justering. Men är möjligen ngt brusig och har ingen LCD. Vikt/balans är (personligt tycke) inte heller optimal. Endast HDV/DV. "Fusk" progressivescan och ingen variabel fps. En STOR fördel för studio/chroma key bruk är att den har "äkta" SDI ut (dvs den har aldrig gått via ngn DV/HDV codec). Varning också för att det inte finns HDV-bandare som klarar Canons "fusk progressive" - bara kameran själv kan spela upp det.

Canon XL A1 är i stort samma som XL H1 utom utbytbar optik. G1-modellen har även SDI.

JVC GY-HD250 är en HDV 720P med variabel fps upp till (har jag för mig) 60fps. Inte många redigeringar supporterar den dock med variabel fps. Men den är och ser ut som en "riktig" axelkamera och har utbytbar optik (som dock är TOK-dyr). Men det kommer lite fler val på NAB som börjar på måndag. Dock "bara" 14x zoom och linsen är inte optimal vid full tele (rätt mycket kromatisk abberation).

Sony V1 är också ett val att tänka på. Har aldrig filmat med den själv men den har ju 3CMOS med 20x zoom och dessutom HDMI ut (oklart om den är "äkta" okomprimerad dock). Har varibel framrate men de exempel jag sett ser riktigt värdelösa ut eftersom den uppenbarligen får kompromissa med upplösningen.

Jag tror antingen Pana HVX200 och/eller JVC GY-HDXX alt Canon A1/G1 kan vara rimliga alternativ. Startar man från "scratch" så måste man ju dessutom ha mikar, stativ etc också och vettiga sådana drar lätt iväg till 10-20 tusen.

Jag skulle åka till ngn ÅF som har samtliga kameror och testa på plats.

/Max