Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg Daft Punk's Electroma igår kväll! Vilken fantastisk film! Det är precis sånt som jag vill göra, oändligt långsamma tagningar där det egentligen inte händer ett piss på typ tjugo minuter. Väldigt poetisk film, känns också som att den skulle hålla att se om många många gånger, eftersom den är såpass abstrakt.

Jag vill två saker med denna tråd.

1. Om nån har sett filmen i fråga och vill dela med sig av sina egna uppfattningar om den, gör gärna det!

2. Om nån har tips om filmer med liknande estetik, så vill jag gärna höra! :)

Posted

Mej veterligen har den bara visats på filmfestivaler, och på bio i Paris. Jag hittade den på en viss ganska berömd sida lokaliserad bland internets mörka skumma bakgator, en sida som jag inte är säker på om jag får nämna vid namn här.

Men trailer finns här:

http://youtube.com/watch?v=dzN6eFPx-B4

Posted
Mej veterligen har den bara visats på filmfestivaler, och på bio i Paris. Jag hittade den på en viss ganska berömd sida lokaliserad bland internets mörka skumma bakgator, en sida som jag inte är säker på om jag får nämna vid namn här.

Men trailer finns här:

http://youtube.com/watch?v=dzN6eFPx-B4

Den fans i lovefilms katalog tror jag (enlikg kelkoo), men det stod 0kr så jag antar att den inte finns. Får väll krypa in i skuggorna och kolla då ;)

Posted

Jag såg den på Stockholms filmfestival, och tyckte precis som du: jag blev helt hypnotiserad. Dels var det så SJUKT snyggt, dels pga tempot, i kombo med musiken. Rekommenderar att försöka se den på duk, det var riktigt mäktigt. Så till den milda grad att jag fick tårar i ögonen. :)

Kan inte komma på att jag sett någon som direkt liknat den stilmässigt rent visuellt, men något som var minst lika hypnotiserande var Zidane. En fotbollsmatch i realtid, filmad med 18 olika kameror, bara Zidane i bild, musik av Mogwai. Låter ju rätt trist, men var det inte. Alls.

Posted

Ja, kan tänka mej att den gör sig bra på bio!

Det är lustigt, har varit ett stort fan av Daft Punks musik sen jag hörde deras första album. Deras musik har liksom verkligen fallit mej precis i smaken. Och nu, när de försöker sig på att göra film, så blir även det precis lika "skräddarsytt" för mej. Lite underligt också eftersom jag irriterat mej lite på deras image... hela robotgrejen har framstått som rätt barnslig. Men när de gör en film av det så lyckas dom ta bort allt det barnsliga och ersätter det med ett mer poetiskt sinnelag, robotgrejen blir bara en väldigt välfungerande del av en extremt snygg estetik. Förresten, påminner inte estetiken rätt mycket om 2001 på många sätt?

Zidane låter spännande, är inte så mycket för fotboll men gissar att det inte behöver vara nåt hinder för att uppskatta filmen?

Posted
Zidane låter spännande, är inte så mycket för fotboll men gissar att det inte behöver vara nåt hinder för att uppskatta filmen?

Kan inte direkt kalla mig någon fotbollsfanatiker själv, så det tror jag inte. :)

Och jo, det ligger nog något i det du säger. Det fanns lite av det där snygga 2001-svävandet (i brist på bättre ord) över bilderna i Electroma.