Skrytsson Posted April 7, 2007 Posted April 7, 2007 Hej. Ber om ursäkt om det här liknar många andra trådar som är skrivna, men men... Sysslar med mycket kortfilmer och även då och då någon längre så känner att jag behöver förbättra ljudkvalitén. I dagsläget har jag Panasonic NVGS27 men tänker inom en snar framtid investera i den nya Canon HV20. Har hört att den ska ha hyfsad ljudkvalité, i alla fall i förhållande till andra inbyggda kameramikrofoner. Detta duger nog ändå inte om man ska ha dialoger eller liknande.. eller? Jag är något av en nybörjare när det gäller ljudupptagning så jag skulle gärna vilja ha råd med om vilken/vilka mikrofoner (och tillbehör om så behövs) man bör investera i. Är student så ekonomin och budgeten är inte den allra bästa.. Gärna så billigt som möjligt bara kvalitén är okej... Tacksam för svar. 0 Quote
clonad Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 Jag har hört goda rykten om Audio-Technica ATR 25. 500sek inne på jamshop.se (Meny -> mikrofon & tillbehör -> 1/10 ner i sidan ligger varan. Sök runt på nätet om denna produkt. 0 Quote
BasMartin Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 Det bästa jag kan säga är att ha någon som tar hand om ljudupptagningen! man kommer rätt långt med ganska så basic utrustning om man har någon eller ett par som kan LYSSNA och ta hand om ljudinspelningen, och som inte behöver koncentrera sig på ljus, bildkomposition och manus... en shotgun mikrofion, röde eller Audio-Technica kabn funka bra, en mikrofonboom och gärna en mixer är väll den mest grundläggande utrustningen som behövs för ljudinspelningen. 0 Quote
Recommended Posts