Cjwk Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 Till hur stor grad vågar jag lita på Beaulieus inbyggda Ljusmätare till en liten test-kortfilm. Till en seriösare kortfilm som ska spelas in om ett par veckor hyr jag en extern ljusmätare istället. Beaulieu har en auto exponering, kanske att man kan låta den ställa in sig inför varje klipp och sen finjustera efter vad jag är ute efter innan jag börjar filma. Tips? /jake 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 Finns det ingen du känner som har en fungerande extern ljusmätare? Jämför i så fall din Beaulieu mot den fungerande externa, visar den samma så är den OK. ;) 0 Quote
ls2sb Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 om du snackar om beaulieu super 8 så funkar autoexponeringen och ljusmätaren utmärk. Har själv märkt att bländaren på en Beaulieu s8 behöver vara lite större än vad en extern ljusmätare säger. därför tycker jag att auto är helt okej... 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 om du snackar om beaulieu super 8 så funkar autoexponeringen och ljusmätaren utmärk. OM den fungerar utmärkt så. Om man inte vet om mätaren visar rätt (gammal kamera, inte servad, inte testad) så kan det vara smart att jämföra mot en annan ljusmätare före filmningstillfället, så slipper man bekymra sig för om den visar rätt eller inte. 0 Quote
Cjwk Posted April 4, 2007 Author Posted April 4, 2007 Hämtade den från Björn Andersson igår så servad är den i alla fall. Då kör jag på i morgon, dock har jag en liten off topic fråga till dig Kent, jag verkar inte få tag på något F85 filter och tänkte filma utomhus i morgon (med tungsten film som ger utomhus ljus en blå färg), jag vet att den riktigt varma färgen inte går att få tillbaka helt men kan du köra color correction på det? Blir priset för mig dyrare då? Tack för er hjälp och erfarenhet, med auto exponeringen och lite eget sunt förnuft ska det nog kunna ge ett ok resultat. /MVH Jacob 0 Quote
Dr_Strange_Love Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 Det enklaste sättet är att köpa daylight film, det löser alla dina problem. Om det är så att hittar en F85 filter så kommer absorbera väldigt mycket ljus (2-4 stops). Det betyder att även om du har en relativ ''snabb'' film (400 ASA) så blir ''speeden'' (med 2stops fölust) bli 100ASA. Det är inget problem om du filmar utom hus på en solrik dag, men om det blir molnigt så kommer du säkert underexponera filmen. Köp istället daylight film så slipper du allt krångel. mvh /Jan 0 Quote
Cjwk Posted April 4, 2007 Author Posted April 4, 2007 Det enklaste sättet är att köpa daylight film, det löser alla dina problem. Om det är så att hittar en F85 filter så kommer absorbera väldigt mycket ljus (2-4 stops). Det betyder att även om du har en relativ ''snabb'' film (400 ASA) så blir ''speeden'' (med 2stops fölust) bli 100ASA. Det är inget problem om du filmar utom hus på en solrik dag, men om det blir molnigt så kommer du säkert underexponera filmen. Köp istället daylight film så slipper du allt krångel. mvh /Jan Tyvärr har jag ju redan köpt min film v2 200T, med f85 filter så ska det funka utomhus enligt förpackningen. När jag förlorar dessa hela f-stop steg hur menar du då att jag tappar filmrullens hastighet? Jag är inte helt i det klara på allt än. Det är manuell inställning för hastigheten på film, om jag har en 200ASA film så ska det alltid vara inställt på 200ASA på kameran va? Hur hemskt blir resultatet utan f85? Jag är änsålänge utan egen erfarenhet. Tack för svar /jacob 0 Quote
Dr_Strange_Love Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 Jag läste lite om v2 200t på kodaks hemsida. Daylight: 125 ASA (med filter) Tungsten:200 ASA så när du filmar utomhus så ska du ställa in filmen på 125 ASA, inte 200 om du inte vill underexponera. Här är en enkel förklaring till din första fråga: ex) du ändrar bländaren från f-stop 11 till f-stop 16 när du har f-stop 16 behöver du två gånger mer ljus än om du har f-stop 11 Nu skriver vi detta i ASA form om du har två kameror. kamera A har en film med 200ASA Kamera B har en film med 100ASA du filmar samma scen. Kamera B behöver två gånger så mycket ljus som Kamera A. Ser du relationen mellan ASA och f-stop? mvh /Jan 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 fråga till dig Kent, jag verkar inte få tag på något F85 filter och tänkte filma utomhus i morgon (med tungsten film som ger utomhus ljus en blå färg), jag vet att den riktigt varma färgen inte går att få tillbaka helt men kan du köra color correction på det? Du vet att du har ett filter inbyggt i kameran? Jag försöker alltid justera så färgerna blir så bra som möjligt (enligt mitt öga) men är filmen felfiltrerad/felexponerad så går den givetvis inte att få perfekt. Negativa rullar är besvärliga små saker att få till färgerna med tycker jag... ska bli kul att se hur det blir. Blir priset för mig dyrare då? Nej, definitivt inte. Samma pris oavsett hur felfiltrerat det är. Men försök gärna att filma alla mörka scener i en följd och alla ljusa scener i en följd om det går. Så underlättar det för mig och ger mig mer utrymme att vara snäll med min "onelight" som i själva verket aldrig är en ONElight, jag stoppar alltid och justerar en del. Men blir det stup i kvarten är det ingen höjdare och då blir det större tolerans mot skiftningar i exponeringen från min sida... (jag tar ju inte/får ju inte betalt för att stoppa, justera och backa och ta om). Automatisk exponering (som jag normalt kör med) fungerar inte med negativa rullar, så jag får sköta exponeringen manuellt. Har bara scannat ett fåtal negativa rullar hittils, ett par från Finland (varav ett par rullar till en musikvideo med The Rasmus, det var kul) och Mattias gamla felfiltrerade provrulle. Har inte filmat något alls själv eftersom jag inte har något batteri till min nyservade Beaulieu... Jag har några rullar i frysen dock. :( 0 Quote
Cjwk Posted April 5, 2007 Author Posted April 5, 2007 Dr Strange Love: Tack för förklaringen, jag pratade med Björn som lagade min kamera och han berättade samma sak för mig ang ASA inställningen, dock inte lika utförligt som ditt svar. Kent: Jag upptäckte det senare igår, det var en positiv upptäckt för min del. Jag ska tänka på Möra/Ljusa scener. Jätteglad för all hjälp, skickar mina rullar (om allt går enligt planerna) den 23e April, antar att det tar två veckor att få tillbaka dom, tänkte att jag kanske kan skicka dom direkt till dig från andec kent. Sedan undrar jag ungefär hur lång tid det tar tills du är färdig med scanningen? filmen blir också "prepared for telecine" så det ska väl underlätta lite för dig om inte annat. Tack för hjälpen båda två, dax att börja spela in nu. 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 Jätteglad för all hjälp, skickar mina rullar (om allt går enligt planerna) den 23e April, antar att det tar två veckor att få tillbaka dom, tänkte att jag kanske kan skicka dom direkt till dig från andec kent. Du kan säga till Andec (och bifoga adress till mig för säkerhets skull) så skickar de filmerna direkt till mig efter framkallningen. Bifoga gärna en liten lapp/brev till mig ochså. Så sparar du lite tid och lite porto. Sedan undrar jag ungefär hur lång tid det tar tills du är färdig med scanningen? filmen blir också "prepared for telecine" så det ska väl underlätta lite för dig om inte annat. Det beror lite på. Hade det varit en "normal" överföring av gamla familjefilmer så hade det tagit uppemot 2 månader... Men eftersom det är nyinspelat och eftersom du kommer som Voodoomedlem så klämmer jag in dig lite snabbare. En vecka skulle jag gissa på, det går ju ett par dagar till postgången ochså. 0 Quote
Dr_Strange_Love Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 Dr Strange Love: Tack för förklaringen, jag pratade med Björn som lagade min kamera och han berättade samma sak för mig ang ASA inställningen, dock inte lika utförligt som ditt svar. Kent: Jag upptäckte det senare igår, det var en positiv upptäckt för min del. Jag ska tänka på Möra/Ljusa scener. Jätteglad för all hjälp, skickar mina rullar (om allt går enligt planerna) den 23e April, antar att det tar två veckor att få tillbaka dom, tänkte att jag kanske kan skicka dom direkt till dig från andec kent. Sedan undrar jag ungefär hur lång tid det tar tills du är färdig med scanningen? filmen blir också "prepared for telecine" så det ska väl underlätta lite för dig om inte annat. Tack för hjälpen båda två, dax att börja spela in nu. No problem, Lycka till med inspelningen och visa gärna ditt resultat här på voodoofilm. mvh /Jan 0 Quote
Cjwk Posted April 5, 2007 Author Posted April 5, 2007 Du kan säga till Andec (och bifoga adress till mig för säkerhets skull) så skickar de filmerna direkt till mig efter framkallningen. Bifoga gärna en liten lapp/brev till mig ochså. Så sparar du lite tid och lite porto. Vad vill du ska vara med för info på lappen/brevet till dig? Det beror lite på. Hade det varit en "normal" överföring av gamla familjefilmer så hade det tagit uppemot 2 månader... Men eftersom det är nyinspelat och eftersom du kommer som Voodoomedlem så klämmer jag in dig lite snabbare. En vecka skulle jag gissa på, det går ju ett par dagar till postgången ochså. Jättebra, jag har som mål att hinna ställa upp i Kvalet till novemberfestivalen där sista inlämningsdag är 23 Maj. Dr_Strange_Love, det ska jag absolut göra om jag hinner med min deadline så kommer det upp i slutet av Maj. MVH Jacob 0 Quote
Uppsala BildTeknik Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 Vad vill du ska vara med för info på lappen/brevet till dig? Hmmm, det går bra att skicka ett email till mig på info@uppsalabildteknik.com när det är specifika frågor direkt till mig. Egentligen är väl inte forumet en "kontaktväg" till mig... Men nu när frågan är ställd så: Vad sägs om namn, adress, telefonnummer och emailadress. Vad du vill ha, miniDV band eller AVI filer på DVD skivor (exakt samma filformat på olika databärare). Väldigt väldigt gärna vilken hastighet filmen är filmad med, jag vill inte behöva testa för att se om det verkar vara 18 bilder per sekund eller 24 eller något annat. Då får du damm på den negativa filmen när jag kör den fram och tillbaka. Skriv gärna att du kommer från Voodoo ochså så jag vet att jag ska stressa på din beställning. 0 Quote
Cjwk Posted April 7, 2007 Author Posted April 7, 2007 Okej, tack för undantaget. Jag hör av mig när det blir dax. /Jake 0 Quote
Recommended Posts