Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej jag har en bra dator men när jag redigerar så laggar de hela tiden när jag försöker spelaupp ett klipp, de är helt omöjligt.... vad kan man göra åt de?

Och när ja ändå gjort en tråd, finns de någon manual på svenska till sony vegas? länk http://

Postad

Så "laggen" betyder något i ett redigeringsprogram. Jag trodde det betydde "stekpannan" En lagg, en stekpanna. Lagget, just den stekpannan. Jämför plättlagg och vanlig stekpanna. Eventuellt en stekpanna av gummi man kan slå i huvudet på alla.

/nils

Postad
Så "laggen" betyder något i ett redigeringsprogram. Jag trodde det betydde "stekpannan" En lagg, en stekpanna. Lagget, just den stekpannan. Jämför plättlagg och vanlig stekpanna. Eventuellt en stekpanna av gummi man kan slå i huvudet på alla.

/nils

Haha! Underbart!

:-D

Lagg återuppstod som något helt annat med onlinespelen tror jag. Svårt att tro att någon använt det som uttryck i video- eller ljudhantering innan..?

//Petter

Postad

"Lagget" = försvenskning av engelskans "lag". Framför allt en spelterm som syftar till att datorn inte orkar leverera tillräckligt många fps per sekund.

I videosammanhang brukar man använda helt annan termonologi beroende på vad det är man pratar om. Drop outs, synk drift, video som fryser osv är mer normal terminologi. Det beror nästan alltid på att systemet man jobbar med inte klarar "sustained read and write" (konstant skriv och läshastighet). Det är väldigt lätt att ta reda på vad som orsakar problemet. Rullar man en fil som väger 20MB/sek på ett subsystem som bara orkar 12MB/sek så får man "lagg".

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...