Gustaf Lindborg Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Jag har iTunes på min PC och är väldigt nöjd med det, men det blir problem när jag vill lägga in musiken i Magix Movie Edit Pro 10. Om jag exempelvis laddar hem Vangelis "Chariot's of fire" så hittar jag bara en tom Vangelis-mapp. Vad är problemet? 0 Citera
Pace Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Då problemet är med iTunes väljer jag att flytta den från Musik- och ljudläggning. 0 Citera
MrPetter Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Problemet, käre gustaf, är att iTunes ägs av Apple. ;-) Jag sitter och skriver det här på en Macbook Pro, så jag är egentligen inte jättekritisk mot Apple, men iTunes avänder sig av ett relativt eget ljudformat som är "DRM"-skyddat (Digital Rights management). De har försökt motverka att andra leverantörer kan spela iTuneslåtar på sina mp3-spelare, varför formatet inte är särskilt kompatibelt (tyvärr). Därav kommer att det du kan göra med det tyvärr är väldigt begränsat. Där du tycker att du har köpt en låt, så tycker iTunes och Apple att du har köpt en licens, dvs. rätten att på utsatta villkor konsumera låten. I praktiken innebär det att du ett högst begränsat antal gånger kan flytta låten mellan olika lyssningsplattformar (bränna ner på skiva, flytta till ny dator osv.) innan du har förverkat din licens och måste köpa låten på nytt. Det finns tekniker för att koda om musik till öppna format (som mp3), men i princip alla kräver antingen hårdvara eller en massa workarounds. Den enklaste är att bränna låten på skiva och sedan använda t.ex. Musicmatch Jukebox för att rippa tillbaka låten från cdskivan i mp3-format. Du bryter då mot licensavtalet med iTunes, men du lär inte vara den första; rätt många människor tycker att om man har köpt en låt så ska man kunna lyssna på den där man vill, när man vill och hur man vill. Långt svar, men där har du det! ;-) //Petter 0 Citera
00Bengtsson Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 ett annat sätt är att du installerar audacity och fångar upp ljudet som spelas upp på datorn (Stereo Aux eller Linjeingång). Sedan exporterar du bara som wav eller med en extra plugin till mp3. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.