telefunken11 Postad 25 mars 2007 Postad 25 mars 2007 Hej, jag och några polare gjorde ett litet vfx test... http://www.sofe.se/rolf06/Robob_Nolight.mov 0 Citera
Joel.N Postad 25 mars 2007 Postad 25 mars 2007 Mycket snyggt gjort! Bra effekter, skickligt genomfört, -och med mycket passande ljudeffekter i rätt "timing"1 Kort sagt tycker jag att det är nästintill perfekt... Om jag ska påpeka något som kan bli bättre så är det isåfall att ni borde haft kameran på stativ så bilden höll sig stilla, samt ha gjort ett närklipp istället för zoom (jag är nästintill "allergisk" mot zoomanvändning), -dessutom gick zoomen för fort... Men som helhet fullt godkänt. mvh Joel.N 0 Citera
filmnisse Postad 25 mars 2007 Postad 25 mars 2007 Mycket snyggt! Zoomen såg riktigt bra ut. Det enda jag kan säga som icke CGI-kunnig är att det inte ser ut att passa in. (Ljus? Textur?) jag vet inte. Men en 4a av 5 ger jag den. Starkt jobbat! 0 Citera
AndersNyman Postad 25 mars 2007 Postad 25 mars 2007 Tack för er feedback! Zoomen var ett litet experiment för att se hur väl vi kunde tracka den. Totalt blev det 16 utrenderade lager att compa ihop, här är en enkel breakdown: http://www.sofe.se/annx06/robobBreakdown.jpg http://www.sofe.se/annx06/robobFinal.jpg 0 Citera
walfridson Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 Kändes lite för skarp på vissa ställen. ex soffan. dynamics biten var lite bristande. Annars shysst 0 Citera
Fagerhultarn Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 Snygg colorcorrecting. Ända jag kan klaga på är att soffan ser lite för svart ut, kolla svartpunkten på den andra soffan och att den är lite för skarp. kör man klippet långsamt så ser man att soffan hoppar, den är allstå inte perfekt trackad. Själva skadan på byggnaden ser inte så realistisk ut. Precis som walfridson sa så flyger delarna väldig stelt och överdelen av "porten" med partiklarna ser inte ut att de kommer från porten. Om man kollar frame by frame så är de svart mellanrum mellan partiklarna och porten. Antinge har ni lagt effekten för långt ner eller så ligger de en alpha emellan (t.ex. en mask). Detta är vad jag tycker när jag ser bilden. Ni får gärna säga emot om jag har fel eller kommentera de. Vilket comp program har ni använt er av ? Shake, fusion? //Micke 0 Citera
FarfarMOV99TD Postad 30 mars 2007 Postad 30 mars 2007 Med vilket program har ni gjort detta? 0 Citera
joli91 Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Jag är också nyfiken på vilka program ni använt... 0 Citera
AndersNyman Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Halloj, jättekul att så många har tittat på filmen! Håller med om att det finns en del som skulle kunna förbättras. Särskilt splittret från väggen som vi i själva verket fixade till men av tidsbrist inte fick med i den slutgiltiga versionen. Allt är modellerat och animerat i Maya, compat i AE och ljudsatt i Premiere. Roboten kommer visas i Kobra på SVT 21.30 på måndag! 0 Citera
joli91 Postad 3 april 2007 Postad 3 april 2007 Jag skulle vilja veta hur man går till väga för att med de programen tracka in 3D'n i filmen med rörlig kamera. Jag använder cinema 4D och försöker ta mej ur modelleringen och kompa ihop 3D'n med film. 0 Citera
Double Trouble Postad 4 april 2007 Postad 4 april 2007 Jag skulle vilja veta hur man går till väga för att med de programen tracka in 3D'n i filmen med rörlig kamera. Jag använder cinema 4D och försöker ta mej ur modelleringen och kompa ihop 3D'n med film. Finns många olika sätt. Du kan ta filmklippet och lägga in som bakgrund eller på ett plain. I alla fall i Maya och 3Ds Max. Sen kan du animera efter filmen och sedan rendera utt det tillsammans, eller så lägger du en enfärgad bakgrund och renderar ut 3d-objektet för sig. Sen är bara att color key'a och merga ihop det. Personligen föredrar jag den första metoden. 0 Citera
FarfarMOV99TD Postad 17 april 2007 Postad 17 april 2007 Finns många olika sätt. Du kan ta filmklippet och lägga in som bakgrund eller på ett plain. I alla fall i Maya och 3Ds Max. Sen kan du animera efter filmen och sedan rendera utt det tillsammans, eller så lägger du en enfärgad bakgrund och renderar ut 3d-objektet för sig. Sen är bara att color key'a och merga ihop det. Personligen föredrar jag den första metoden. Måste man rendera ut "frame by frame" (bild för bild) i maya? 0 Citera
Stefan_holst Postad 17 april 2007 Postad 17 april 2007 Måste man rendera ut "frame by frame" (bild för bild) i maya? Nej, men det rekomenderas att göra så! Att rendera ut i en AVI fil går i Maya men tar längre tid och mer hårdiskutrymme. Har man tillgång till AE går det utmärkt att använda Maya:s egna bildformat IFF och sedan sättta ihop filmfilen där. Kontrollen blir om man kör frame by frame bättre för renderingen kan krångla i en frame och då är det "lätt" att bara ta om den bilden. 0 Citera
ralle1 Postad 18 april 2007 Postad 18 april 2007 Sen får man också med alphakanalen med bildsekvens. Så att andvända en färg bakom 3dobjekten är väldigt onödigt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.