IrishBastard Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 Med risk för repost (pga att jag är för dum för att fatta sök-funktionen i forumet), så undrar jag vilka de största skillnaderna mellan HV-20 och A1:an är? Båda kamerorna har väl någon form av "cinema..." som ger en mer filmisk känsla, eller? Sen så har väl A1:an mer manuella alternativ, eller? Planerar att köpa en A1:a, men om skillnaden inte är allt för stor så har ju HV-20 en bra mycket skönare prislapp. 0 Citera
addiii Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 ja du. det är inte svårare än att gå in på vilken sida som helst där du kan jämföra de två kameror så kommer du se stora skilnader. framför allt så är HX-A1 en Hdv kamera men 3ccd. HV-20 är inte 3ccd. enligt mig så går det inte o jämföra dessa två kameror då A1:an är överlägsen inom alla kategorier. A1:an har som du själv säger manuella ringar för maximal kontroll. har du råd och du vet att du kommer ha användning av kameran så röstar jag för A1an. Hälsn. Adi 0 Citera
Norbert Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Vad ska du använda kameran till? XH-A1 väljer du med fördel till betalda jobb. Formfaktorn och kamerans utseende spelar roll. HV20 passar hemma/hobbyfilmaren som inte ställer stora krav på manuella kontroller och skräddarsydda inställningar. XH-A1 har som sagt 3CCD gentemot HV20 som har 1CMOS. 3CCD ger bättre färgåtergivning. XH-A1 har XLR-ingångar för mikrofon. HV20 har vanlig teleplugg. XH-A1 har 20x zoom medan HV20 har 10x. XH-A1 har fokus- och bländarring på objektivet medan dessa inställningar får dela en liten ratt på HV20. XH-A1 kan ställa bländare och slutare oberoende av varandra och det är hur logiskt som helst. På HV20 får man lura kameran genom att låsa kamerans slutartid med Tv-läget och sedan använda EXP-knappen för att ställa exponeringen. XH-A1 har många olika cine gamma-inställningar som kan skräddarsys av användaren och sparas som många olika presets som går snabbt att ladda upp. HV20 har ett cine gamma-läge och det går inte att göra några ändringar på. HV20 är fortfarande väldigt mycket kamera för pengarna. Vilken man ska välja beror helt på vad den ska användas till och naturligtvis vilken budget man har. 1 Citera
IrishBastard Postad 23 mars 2007 Författare Postad 23 mars 2007 Vad ska du använda kameran till? XH-A1 väljer du med fördel till betalda jobb. Formfaktorn och kamerans utseende spelar roll. HV20 passar hemma/hobbyfilmaren som inte ställer stora krav på manuella kontroller och skräddarsydda inställningar. XH-A1 har som sagt 3CCD gentemot HV20 som har 1CMOS. 3CCD ger bättre färgåtergivning. XH-A1 har XLR-ingångar för mikrofon. HV20 har vanlig teleplugg. XH-A1 har 20x zoom medan HV20 har 10x. XH-A1 har fokus- och bländarring på objektivet medan dessa inställningar får dela en liten ratt på HV20. XH-A1 kan ställa bländare och slutare oberoende av varandra och det är hur logiskt som helst. På HV20 får man lura kameran genom att låsa kamerans slutartid med Tv-läget och sedan använda EXP-knappen för att ställa exponeringen. XH-A1 har många olika cine gamma-inställningar som kan skräddarsys av användaren och sparas som många olika presets som går snabbt att ladda upp. HV20 har ett cine gamma-läge och det går inte att göra några ändringar på. HV20 är fortfarande väldigt mycket kamera för pengarna. Vilken man ska välja beror helt på vad den ska användas till och naturligtvis vilken budget man har. Tack för ett kanonbra svar! Till en början blir det "hobby-produktioner", men tanken är att jag skall utveckla mig som filmare och därefter börja ta jobb som innefattar betalning. Så man kan säga att det blir en investering i avseende kunskap och teknikutveckling. 0 Citera
Norbert Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Du kan alltid börja med en HV20 och se om det är något för dig och sedan sälja den när du har växt ifrån den. På så vis lär du dig bäst varför du behöver de ytterligare egenskaperna hos en semipro-kamera. Då blir det sen lättare för dig att motivera dig själv att investera tre gånger så mycket pengar på en bättre kamera. Jag ville också ha en proffsig kamera att börja med, men när jag istället började med en prisvärd konsumentkamera så lärde jag mig så småningom precis vad jag saknade i en kamera. Så, jag skaffade en semipro-kamera (den i min avatar). Under tiden jag ägde den här proffsigare kameran lärde jag mig ironiskt nog istället vad jag kan offra i en kamera. Nu skulle jag gärna köpa en HV20 och använda den som min huvudsakliga kamera för att bevisa för mig själv att det är fotografen som gör videon, inte kameran. Om du ändå vill göra betaljobb med en HV20 så lägg isåfall mer emfas på de videos du har lyckats åstakomma med den än hur själva kameran ser ut när du ska marknadsföra dig. Det finns ju de som filmar officiella evanemang och säljer filmen efteråt. Då behöver ingen se din utrustning. 0 Citera
c5j Postad 25 mars 2007 Postad 25 mars 2007 Jag valde oxå mellan A1 och HV20, med ungefär samma förutsättningar. Dvs amatör med ambitioner att utvecklas till uppdragsfilmare. Kortfattat iaf. Valde HV20 + XLR-box + sennheisermyggor m.m. Detta för att lära mig hantera kamera mha videostativ (fotar stillbild mkt) och få en känsla för det rörliga mediet. När man behärskar det så siktar man in sig på en A1 eller kanske uppföljaren till den så att säga. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.