Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

såg en trailer nyss på en amerikansk version av "Den osynlige"..vafan är detta? har någon sålt rättigheterna till filmen eller har de bara härmat den svenska något fruktansvärt?

Postad
Sålda rättigheter, amerikansk remake. Det är ju en adaption från början också, så det är väl bokförfattaren som är lyckligast.

mm jag har för mig att det är Jan Guillou som har skrivit boken, eller har jag fel?

Men det stör mig att de har gjort en amerikansk remake, för nu vill man bara åka till de korkade amerikanerna och skrika ut: "DETTA ÄR EN REMAKE AV EN SVENSK FILM!! DET ÄR INTE NÅGON KÄND HOLLYWOODFÖRFATTARE SOM HAR KOMMIT PÅ IDÉN!!!!"

Detta stör mig väldigt mycket.

Postad

Ojdå...

Du gillar alltså inte amerikanska remakes? Det är liksom inte hela världen som faller samman. Är amerikanerna korkade för att det görs remakes? Eller tycker du helt enkelt att de är korkade och att en remake är foder för stupidos?

Vad är det som stör dig så hemskt mycket? Att författaren lyckats sälja sin bok till Hollywood? Jag tror inte att han är speciellt ledsen...

Det är inte Jan Guillou iaf.

Postad

Tycker trailern verkar spännande. Har dock inte sett den svenska versionen av filmen, men ser verkligen fram mot den nya. Den här gången blir det en storfilm, något som en svensk film aldrig skulle kunna gemföras med. Man skulle kunna säga att det är en viss kvalitétsskildnad mellan svenska långfilmer och amerikanska storfilmer. Jag är glad för att just någon nappade på historien och ville göra den till en internationell storfilm.

P.s. Tror dock det inte är många som tänker på att det är en "re-make".

Postad
Ojdå...

Du gillar alltså inte amerikanska remakes? Det är liksom inte hela världen som faller samman. Är amerikanerna korkade för att det görs remakes? Eller tycker du helt enkelt att de är korkade och att en remake är foder för stupidos?

Vad är det som stör dig så hemskt mycket? Att författaren lyckats sälja sin bok till Hollywood? Jag tror inte att han är speciellt ledsen...

Det är inte Jan Guillou iaf.

:)

Jag gillar inte att de ska göra en amerikansk re-make på den osynlige, för att det är den bästa svenska filmen jag vet(och det finns det inte många av i Sverige). Den är kanske hur bra som helst men jag gillar inte faktumet att amerikanerna tror att det är en amerikansk idé, jag gör bara inte det.

Sen om amerikanarna är korkade, ja, många är jävligt korkade.

Postad

Jag själv brukar ju uttala mig negativt när det gäller remakes, men kortfattat:

När orginalet omnämns: Bra... (tarantino ska ha stort kred där;) Han sticker inte under stolen vad hans filmer är baserade på.) Jag har hitintills inte sett ett enda omnämnande i den amerikanska PR'et att det här skulle vara en remake...

När historien berättas ur ett nytt perspektiv: Bra... (Spielbergs War of the Worlds liknar inte någon av de andra adaptionerna av boken) Hitintills är The Invisible en karbonkopia av orginalet vad jag har sett...

Överhuvudtaget, när remaken visar nått som inte fanns med i orginalet så gillar jag den... The Magnificent Seven, karbonkopia av 7 samuraier, tråkig som stryk... Hrafninn flýgur (korpen flyger) och Per un pugno di dollari (För en handfull dollar), visade däremot på mer fantasi när dom adapterade Yojinbo.

Men som sagt, för Average Joe och Gemene Svensson så kommer ju tanken att det är en remake att helt gå dom förbi. Jag vet inte hur många jag pratat med som varit fullt övertygade om att The Ring var en amerikansk idé i grunden...

King Kong var en hyllning till orginalet, och vågade ta med saker från 76'an också...

Ben Hur klarar sig på att orginalet var svartvit stumfilm och den nya hade råd att bli den största filmen i filmhistorien vid den tidpunkten...

Jag kan ju erkänna att jag inte har brytt mig om att upphovsmakaren kanske bara är glad att han/hon sålt idén igen... det är bara mitt filmhistoriske jag som känner att credden ska gå till rätt person... Det är samma del av mig som stör sig på det senaste dvd-släppet av THX1138 där det inte nämns någonstans att det inte är den versionen som fansen hyllade när den kom, när den var hans långfilmsregidebut. Den versionen som finns nu är minst lika mycket förändrad som starwars-trilogin efter 97.

Så, det var mina tankar på denna filmen och remakes i stort... men jag inser att mina argument är svaga och falerar lätt när man kollar närmare på exemplen:(

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...