Gå till innehåll

Vilket format ska jag ha när jag bränner en DVD?


The magic man

Recommended Posts

För det mesta används MPEG2 för DVD. Att få in 2 timmar video av bra kvalitet kan vara på gränsen. Det är alltid en avvägning mellan bildkvalitet och filmlängd. Ju längre video desto högre kompression och därvid ökad risk för bilddistorsion.

Om det finns mycket scener med snabba rörelser i - t ex panoreringar - kan det löna sig med dubbelpass komprimering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nero är ett av de mest spridda brännarprogrammen. Det är uppbyggt av en hel rad moduler och bland dem ingår också konvertering från avi till MPEG2. Nero är ett av de billigaste alternativen tror jag och finns överallt. Du kan också hämta hem en fullt fungerande testversion som möjligen har begränsad livslängd. Besök http://www.nero.com

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Det finns gratis alternativ.

 

1. Öppna filen via ett avisynth-script.

2. Komprimera till MPEG-2 med HCEnc (som bara kan öppna avisynth-script)

3. Använd GUI for DVD Author för att kompilera en DVD

 

Är verkligen Nero att rekommendera som MPEG-2 encoder? För några år sedan var det klassat som sämsta tänkbara MPEG-2 kodare men de har kanske skärpt sig i senare versioner. Jag använder nero enbart för bränning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...