Jump to content

XM2 eller XL1-s

TDA

Recommended Posts

Panasonic ag-dvx100a tycker jag ni ska gå på. Panasonicen har progressiv slutare och det är ju roligt, och det är en allmänt rolig kamera. Beror ju lite på vad den ska användas till också? Jag skulle inte rekommendera Xm 2:an dock.

MVH

Poppe

Det beror på vad ni behöver kameran till. Har ni behov av att utnyttja olika kameraobjektiv så är XL-1s enda vägen att gå.

Panasonic AG-DVX100a verkar vara en trevlig kamera, även om den är alldeles för dyr i Sverige enligt min mening.

Det hela beror lite grann på vad ni hade tänkt göra och om ni har allt som kan behövas runtomkring (mickar, stativ osv).

motivering:

Jag köper hellre en sony vx2000 begagnad en än xm2. Pga bildkvaliten, förutsättningarna för att påverka bildens slutresultat samt att det är en rejälare kamera. Men detta är min personliga åsikt.

MVH

Poppe

Vi har flera kortfilsprojekt inplanerade och behöver en ny kamera till dom. Den vi har nu är bara skräp. Så vi vill ha en kamera med bra bildkvalité, manuell kontroll över fokus osv, samt att vi i framtiden vill bygga på den med extra filter och objektiv.

Vi har blivit rekommenderade en XM2, och köper vi en sådan har vi dessutom råd med att köpa till bra mickar och dylikt från start. Men ville kolla med expertisen här vad ni tycker. Man kanske ska satsa på en dyrare kamera från start, så man slipper bli besviken och byta en gång till.

Panasonic AG-DVX100a, bättre eller sämre än en XL1-s? Har inte hört talas om den.