johan.t Postad 13 mars 2007 Postad 13 mars 2007 Har en liten sådär allmän fråga, kanske dum, om slow-motion på film. Hur och varför ställer man shutterspeed på en filmkamera, när det pratas om slomo och skarpa sådana bilder trodde jag iallafall bara att fram-rate spelade roll. Att man ökade bilderna per sekund med exemplevis det dubbla för att få en schysst slomo... Någon som vill förklara skillanden mellan de två för mig? 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 shutterspeed påverkas av frame rate. Om vi säger att du har en kamera med en 180 grader shutter och du have ställt in kameran på 24fps så får du shutter speed: 1/48. Exposure Time = (f.p.s. x 360)/(Shutter Opening) 1/96 = (48 fps x 360) / (180) 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 Shutterspeed på en filmkamera ställs automatisk in när man väljer en annan framerate. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 shutter speed ändras för att att varje bildruta har me/mindre tid att exponera så därför påverkas även ''aperture'', man behöver helt enkelt mer ljus för att exponera varje ruta tillräckligt mycket när man filmar med snabbare fps aka slowmotion. mvh /Jan 0 Citera
jmalmsten Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 det är irriterande hur många som blandar ihop de två... här på högskolan fick jag höra att shutterspeed ställer bildhastigheten... noll koll ibland även här... Shutterspeed = Slutartid. Anger hur länge en bild exponeras på sensorn/negativet. Framerate = bildhastighet. Anger hur många bilder per sekund som tas upp. Slow mo kräver hög bildhastighet, inte hög slutarhastighet. Hög slutarhastighet ger bilder med mindre rörelseoskärpa. Om man som en del säger skulle ta Shutterspeed=Framerate som sant skulle det ju inte vara något som hellst problem att ta sekvenser i 8000 fps (1/8000 är inte ovanligt på videokameror)... med film snackar man ju också om gradtal med slutare. 180 grader blir då med roterande slutare att slutaren täcker 180 grader av sin cirkel, den cirkeln roterar en gång per bild och då blir det översatt till delar av sekund 1/48 för 24 fps. alltså, för varje bild är slutaren öppen under en 48dels sekund. med gradtal blir det ju också som så att om man har 180 graders slutare så blir resultatet olika med olika bildhastigheter: med 24 fps blir det 1/48 sekund, med 48fps blir det 1/96 sekund med 12fps slutar det med 1/24 och så vidare... tror du ser mönstret. edit: inget ont mot dig dr.strangelove... menar inte att du irriterar mig... du skrevbara ett svar medans jag skrev mitt;) vill ju inte få nått missförstånd nu, det är okunskapen hos lärarna jag syftar på... Men också som dr. strangelove säger... om man ökar slutarhastigheten så måste man öppna bländaren (aperture), vilket leder till annorlunda karaktär i skärpedjupet. Det är en jävla balansgång att hålla i huvudet;) Edit2: kom just å tänka på... om slutartiden vanligtvis är 1/48 för 24fps film så blir det ju lite krångligt med den heliga graalen "filmlook". Det jag menar är att video brukar man ju köra 1/50 på 25fps, skillnaden borde vara trivial. Men då kom jag å tänka på att video är ju interlacad och i praktiken är det ju 50 fps... då har vi ju 1/50 på 50 fps... alltså helt öppen slutare... då borde man ju ha 1/100 för 50fps för att få 180graders looken eller tänker jag fel nu? 0 Citera
johan.t Postad 14 mars 2007 Författare Postad 14 mars 2007 tack för det, nu blev jag lite klokare... även om det är lite invecklat :-) intressant som fasen allafall.... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.