Henks Postad 10 mars 2007 Postad 10 mars 2007 Har nyligen införskaffat Pinnacle studio 10.7, och försökt öppna projekt som jag skapat med pinnacle studio 9.4, problemet blir då att bilden blir mycket mindre, som en bild i bild, och det är ju inte bra. Jag undrar därför hur jag ska göra för att kunna öppna mina projekt jag skapat med den tidigare versionen, för jag utgår ändå att de gjort programmet bakåtkompatibelt med de tidigare versionerna, så har det iallfall varit tidigare. Snälla hjläp, börjar känna mig lite frustrerad att slänga ut pengar i onödan. Är det någon som föresten vet hur stora AVI filerna kan vara när man renderar dem i studio 9 och studio 10? Tack på förhand! Så här ser det ut! 0 Citera
arvid Postad 10 mars 2007 Postad 10 mars 2007 Jag tycker att det ser helt korrekt ut. Förmodligen har du filmen i brevlådeformat, med svarta fält uppe och nere, men du har valt 16:9- läget i Studioprogrammet. Ändra till 4:3-läget så ser det nog bättre ut. Angående storleken på avi-fil är det väl enklast att bara göra en och kolla hur stor den blir. 0 Citera
Henks Postad 11 mars 2007 Författare Postad 11 mars 2007 Jo det kanske ser rätt ut, men det är det inte. Det finns inget ljud, och bilden är fortfarande för liten, och detta pga av att jag importerat projektet från studio 9.4. För när jag letar upp filerna i albumet, så funkar det klockrent, men jag vill ju inte sitta och klippa om en tre timmars film, bara för att fortsätta klippa den i studio 10.7. Filmen är inställt på 16:9 format, även från källfilerna, men det blir inget 16:9 när jag importerat in den i studio 10. Något annat konstruktivt förslag man kan göra, eller är det någon som vet hur det är med bakåtkompatibliteten i studio 10? 0 Citera
arvid Postad 11 mars 2007 Postad 11 mars 2007 Man "importerar" väl inte filmen till 10:an utan man startar den bara som ett projekt och då görs den om för att passa till programmet. Problemet är bara att den sedan inte går att starta i 9:an. Lämpligt är väl att först göra en kopia med ett annat namn eller göra en avi-fil från 10:an och starta den i 9:an om du fortsättningsvis har problem med programmet. Du kan ju tydligen köra filmen "klockrent" från albumet så då är väl allt frid och fröjd. Jag förstår nog inte riktigt problemet. 0 Citera
Henks Postad 12 mars 2007 Författare Postad 12 mars 2007 Tack för svaren, ska försöka vara tydligare! Jag har använt studio 9.4 tidigare, och har nu uppgraderat till 10.7, hoppas allt är klart så långt. Jag har även kopierat projekten från studio 9 katalogen, och sparat i en ny mapp. Sedan har jag öppnat dessa projekt i studio 10, och då har programet konverterat till studio 10 format på mina gamla studio 9 projekt. Allt ser ut att vara frid och fröjd, men när jag ska förhandsgranska så finns det plötsligt inget ljud, och bilden är som på bilden ovan. jag har allså redigerat projekten i studio 9, men vill nu få över det till studio 10, och fortsätta redigera med den senaste versionen av programmet. Gjorde så från studio 8 till studio 9 utan problem så döm av min förvåning när det inte funkade här. Bilden blir som ni ser en liten bild i bild, och ljudet är helt borta. Men när jag letar upp scenerna i albumet, (så är det ju ett grönt kryss på de scener man använt) och förhandsgranskar dessa filer, så funkar allt som det ska, men inte i projektet. Hoppas jag förklarat bättre nu, och att någon kan hjälpa mig med detta minst sagt irreterande problem. Hade jag inte en gång börjat redigera denna filmen i Pinnacle, så hade jag slängt iväg det för länge sen, men det går ju inte att importera projekt till premiere från pinnacle, så jag får väll leva med mitt misstag. Fortsätta feedbacka mig, så hoppas jag det löser sig. Tack för all hjälp... 0 Citera
arvid Postad 12 mars 2007 Postad 12 mars 2007 Mysko! Men visst kan man väl importera filmen till Premiere. Gör en avi-fil i Studio 9 och läs in den. Det borde väl gå. Annars har ju Pinnacle ett forum för oss som det jäklas för: http://webboard.pinnaclesys.com/read_forums.asp?WebboardID=1&lng=1 0 Citera
Henks Postad 12 mars 2007 Författare Postad 12 mars 2007 Joo visst kan jag göra projekten till avi i studio 9, men skiten crashar hela tiden för att storleken på varje projekt (har delat upp dem på 6 delar) är ungefär 10 - 17,5 gb, och jag har aldrig lyckats rendera ut en filer av den storleken i AVI format, särskilt inte i pinnacle, så jag tänkte importera in projekten i studio 10 för att stycka ner dem, så att de blir runt 4gb styck. Någon nämde för mig i farten att det var den största storleken man kan rendera AVI format i Pinnacle, men då lär jag få runt en 30 olika mindre filmer som jag i slutändan vill sammanfoga till en film på ca: 3-4 timmar. Låter lite komplicerat, har hållt på men denna film i 3 år snart, har tröttnat många gånger, brännt ett grafik kort, och köpt på mig 3 st externa hårdiskar för att få plats, men jag ser det lite som mitt livs verk, och någon gång måste man ju slutföra det... Tack för alla goda råd Arvid, ska kolla forumet för pinnacle, kanske kan det göra mig visare... 0 Citera
arvid Postad 13 mars 2007 Postad 13 mars 2007 Jag kan så här helt apropå berätta att jag fick problem med titeltillverkningen i Studio 9 och installerade då Studio 10. Fick då alltså nya problem. Det gick inte att bränna en fullgod dvd. Så nu gör jag avi-filer av mina projekt i 10:an, importerar dom in 9:an för att där göra allt färdigt samt bränna till dvd. Senaste projektet var en långtråkig bröllopsfilm på ungefär två timmar. Den gjorde jag alltså en avi-fil av. Och hur stor den blev har jag då aldrig tänkt på, men för mig spelar tydligen inte storleken nån roll. Så jag undrar om du inte ska se över din dator lite. Du kanske har problemen där. 0 Citera
Henks Postad 13 mars 2007 Författare Postad 13 mars 2007 Att det ska vara ett sånt jäkla meck med dessa program. Jo jag får ju göra som dig, men jag tror jag kortar ner alla klippen till ca: 15 minuters klipp, renderar dem till AVI i studion 9, sen importerar jag in dem i Premiere istället, för det har ju iallfall funkat tidigare, men jag hade hoppats undgå detta, eftersom när jag väl renderar ut i AVI så blir det ju trotts allt bäst om hela redigeringen är färdig, och det blir den nog aldrig ;-) Tänker då främst på musik och ljudeffekter som man inte kan göra något mer med, när det väl är AVI format. Något enklare förslag är självklart välkommet... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.