Tunnan Postad 8 mars 2007 Postad 8 mars 2007 Tjenare! Tänkte åka till Tokyo på semester och försöka mig på att filma en musikvideo där under tiden. Vilket format är det som gäller om man ska göra musikvideo är det 4:3 eller 16:9 eller spelar det ingen roll? Panasonic gs300 är kameran. 0 Citera
Joel_1980 Postad 9 mars 2007 Postad 9 mars 2007 spelar ingen roll. 4:3, 16:9, 2:1, 3:1, 19:7... Musikvideo är en av få helt fria medium inom filmskapande. du, som filmmakare, är till 100% enväldig i hur du vill fatt ditt musikklipp ska se ut. Men, för enkelheten skull ska du nog köra på antingen 4:3 eller 16:9. Ofta bestäms detta när man väljer hur filmen ska filmas. t.ex, många musikvideos filmas på sk. super 16 mm film. detta är en filmtyp som har en aspekt ratio på 16:9. Filmas klippet digitalt så är det ofta bara en smakfråga från regissören eller bandet. Många tycker att det är lättare att få amatör-film att se proffisionellt ut genom at ha en väldigt vid bild, t.ex. 16.9 eller 2.1. Det är en konst att filma något digitalt i 4:3 och få det att se intressant och proffsigt ut. 0 Citera
Tunnan Postad 9 mars 2007 Författare Postad 9 mars 2007 Okai då lutar det lite åt 16:9 då. Hade tänkt köra med vidvinkel och stativ om det inte väger för mycket. Man får ju inte ta med så mycket handbagare på flyget. Är 4:3 forfarande vanligast på typ mtv eller är det blandat? Är lite utan ett experiment också kommer inte ha något extra ljus och sånt utan släpa runt kameran och hoppas på att hitta något ballt att filma. 0 Citera
Tunnan Postad 13 mars 2007 Författare Postad 13 mars 2007 jo, 4:3 är vanligast.. Ok brukar inte kolla på tv så ofta men trodde väl det :P En fördel med 4:3 är väl att den passar bra i youtube tillexempel om man vill ha den där? Bilden blir så liten med bred bild i youtube, Ska prova om google video har samma problem med bred? Nån som vet såhär iförväg? 2 dar kvar sen bär det iväg till utlandet 0 Citera
jmalmsten Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 besserwizzern i mig vill säga att det är 1.66:1 på super16... inte 1.77:1 (16:9) :P men skillnaden är hårfin... på samma sätt är ju amerikanska biofilmer ofta i 1.85:1... men på de flesta teveapparater försvinner ju kanterna så skillnaden är ju försumbar. Själv tycker jag att 16:9 är lagomt för det mesta... dock så ska du kolla så att bilden inte blir sämre för din kamera om du kör i det läget... och ett tips från en som också varit i tokyo o filmat som turist: STATIV! glöm den inte hemma! eller nån enbent, eller nån lättare glidecam. 90 procent av det jag kom hem med var värdelöst tack vare att det aldrig var stadigt... (också var det ju det där med zoomen... skäms lite fortfarande... borde vetat bättre;)) varför youtube (m.fl.) inte kan ha variabelt bildformat övergår mitt förstånd... 0 Citera
Tunnan Postad 15 mars 2007 Författare Postad 15 mars 2007 Var nere på "posten" och vägde stativ och kameraväska och vägde mindre än jag trodde. Trodde de skulle väga mer än 5kg som handbagage, fick inte plats med stativet i väskan. Så stativ blir det. Ska släpa runt det hela tiden. Kameran spelar in anamorfiskt så kvaliten borde bli som den ska tror jag. Har vidvinkel så man inte missar så mycket förhoppningsvis. Innan jag skaffade den var det skitsvårt att få plats med grejer i bilden. Eller så får man panorera mera :P Tack för tipsen! 0 Citera
Cjwk Postad 15 mars 2007 Postad 15 mars 2007 Du kanske redan hunnit åka, men handbaggage är viktigare att vara smidigt än tungt, med det är dock sällan dom är noga med varken vikt eller storlek. Är dom väldigt känsliga kan stativet vara för otympligt för handbaggage, men det ska mycket till. Hoppas resan blir lyckad 0 Citera
Lindseyelle Postad 21 mars 2007 Postad 21 mars 2007 Alla typer av wide är snyggt i mitt tycke, lycka till! 0 Citera
Tunnan Postad 26 mars 2007 Författare Postad 26 mars 2007 Du kanske redan hunnit åka, men handbaggage är viktigare att vara smidigt än tungt, med det är dock sällan dom är noga med varken vikt eller storlek. Är dom väldigt känsliga kan stativet vara för otympligt för handbaggage, men det ska mycket till. Hoppas resan blir lyckad Resan vart hyffsat lyckad använde stativet endast 3 gånger fast jag släpade med det 8 av 9 dagar. Var dock värt det ändå tror jag har inte kollat resultatet ännu. Blev inte så mycket mimade framför kameran som det var tänkt, texten och sången blev för dålig så det blev mest lite milö bilder. Ska börja klippningen när jag rensat datorn från gammal film. Har 1,5 band med material allafall. Japp de var lite känsliga där i japan, stativet var 10cm för långt i hopfällbart läge, som tur är lyckades jag montera isär det. Fick låna mejsel. 0 Citera
Tunnan Postad 27 september 2007 Författare Postad 27 september 2007 Blev inte så bra, dålig planering, ingen färdig låt till videon så blev en vanlig semesterfilm. Bakade dock ihop Tokyofilmen med en film från Kina var några ungar spelar trummor och gjorde en musikvideo av det hela.. Går att se på - http://www.youtube.com/watch?v=OJtVzCM-S Eller tanka i bättre kvalite och widescreen från - http://www.ftp.nu/files/7947/ 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.