Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

jag ska spela in i HD men har bara ett speciellt HD band. vet någon vad det är för skillnad mellan speciella HD band och vanliga billiga DV band. Blir det sämre upplösning eller annan kvalites förlust. ?

Postad

Inget sådant men en större risk för dropouts. Plus att du rent teoretiskt kan återanvända de dyraste HDV banden fler ggr. Jag snackade med en japansk Sony band-tekniker i Monaco (av alla ställen...) och han påstod att deras dyraste band går att återanvända 8ggr (jag tvivlar). Men jag skulle inte köra HDV på de billigaste DV banden. Men jag vet massor som ex. kör Fujis DV band i HDV mode utan problem. Viktigast är att hålla sig till en bandtyp/märke. Har man en Sony-kamera kör man Sonyband. Och byter inte till JVC mitt i inspelningen.

/Max

Postad

Det är igentligen bara kvaliteen som är bättre eftersom HDV är känsligare för dropouts (15 bildrutor dör per gång du får en död på bandet) Jag kör ALLTID Panasonic HDV band till min Sony, och till alla andra kameror för den delen. Sonys band är kroniskt värdelösa tycker jag men det kan ha att göra med att jag filmar mkt utomhus också. Men för mig har det pajjat hur mkt sony band som helst genom åren. Smuts på videohuvudet, trassel i bandet osv

Postad

Trodde inte det finns Panasonic HDV band då de inte är med i HDV gänget? Även om de rent teoretisk kan slänga HDV loggon på sina proMiniDV.

Har du nån länk till banden?

Postad

När jag jobbade som ÅF sålde vi 3st FX: or med spons via Sony till ett gäng som gör Xtreme-skidfilmer. Dom körde VÄRSTA tänkbara miljöer - från helikopter till direkt i backen plus lite annat. Dom körde 80 Sony DV Excellence band och hade en (1) enda dropout på alla dom banden om jag minns rätt.

Men ibland har man oflyt. Men har du blandat Sony och Panaband "brukar" resultatet aldrig bli bra...

/Max

Postad

Huum jag har tyvärr inte det, jag köper dem dock av Scandinavian Photo här i Göteborg. Kollade deras sida och där finns de inte med. Blev osäker själv haha men nä de är inte Sony band iallafall, frågan är om JVC och Panasonic har samma tillverkning som varandra för de ser likadana ut men med Panasonic logga.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...