Gå till innehåll

Hur mycket sämre blir bil kvaliteten?

Recommended Posts

Postad

Hej, jag och min kompis håller på och filma lite med hans Sony Hi8 kamera. Nu har vi kommit så långt att vi vill redigera & bränna på DVD/lägga upp på nätet. Vi har gjort någon film med en webbkamera och windows movie maker 2 men bildvaliteten blir ju usel! Så nu har vi tänkt lite på att lägga ut pengar! Då undrar jag hur sämre bild kvaliteten blir om man:

Spela in på kamerans Hi8 Band. 100% bildkvalitet.

Lägger över på datan till en Mpeg-4 fil med: GRABBEEX VIDEOINSPELNING MED LJUD USB 2.0, BELKIN VIDEOBUS 2.0 DVD CREATOR eller PINNACLE DAZZLE DVD RECORDER DVC 100 (alla hittade på dustinhome) xxx% Bildkvalitet från orginal bandet.

Redigerar med någon sort av Pinnacle Studio. (Olika sorters funktioner, såsom greenscreen & DVD-meny) xxx% Bildkvalitet från orginal bandet.

Gör en Mpeg-4/DVD fil av filmen. xxx% Bildkvalitet från orginal bandet.

Bränner ut till DVD med Pinnacle Studio eller annat program (Exempel Nero Burning Rom) xxx% Bildkvalitet från orginal bandet.

Vi är berädda på att lägga ut runt 600kr för adaptern. VI har dator, program, dvd brännare och dvd skivor. Är detta en bra ideé eller ska vi sattsa på att lägga ut 2500-3000kr på en digital video kamera där kvalitets förlusten är 0%? Men eftersom allting blir digitaliserat i datorn borde det ju få en max upplösning på exempel 800x600 pixlar, men det kanske rättar ut sig när man bränner den till DVD och visas på TVn?

Postad

Vad ska ni ha alla dom där mysko programmen till?

Skaffa Pinnacle Studio 9 (eller 10) med ett s.k. videofångarkort. Filmen läser ni sedan in direkt till Studio och redigerar där. Sedan är det bara att därifrån bränna en DVD eller fixa en fil med lagom upplösning för att lägga på Internet. Allt med samma program. Enkelt!

• 2 veckor senare...
Postad

hehe.. jo det vet jag och det var inte det jag undrade.. jag undrade vilket "videofångarkort" med S-video/kompsit video som är bäst för ca 500-600kr och hur mycket sämre kvaliteten blir från analog till digital.. ;) hehe

Postad

Sämre kan det väl aldrig bli när man gör om till digitalt, såvida man inte komprimerar för mycket. För alltså över filmen till datorn med full-kvalitet. Mpeg4 kan väl vara ganska komprimerat, tror jag. Men Hi8 är ju ändå inte riktigt i klass med DV. Och ska ni köpa DV-kamera så är jag lite tveksam till en sån i 2500-3000-kronors-klassen, om ni nu ska ha kvalitet. Men å andra sidan är väl nästan allt bättre än Hi8.

Postad

Kvaliteten från en DV-kamera är i regel väsentligt bättre än Hi8.

MPEG4 är ett direkt olämpligt format om du vill redigera filmen innan du lägger den på DVD. Om du, som föreslogs ovan, skaffar t ex Pinnacle Studio för både analog och digital video så medföljer ett digitaliseringskort. Hi8 filmen kommer att lagras i DV-format vilket passar i de flesta redigeringsprogram.

Med rätt inställningar i redigeringsprocessen och vid komprimeringen inför DVD bränning kommer det inte att synas någon försämring i förhållande till ditt källmaterial i Hi8.

Postad

Problemet är att billigt blir dyrt..Det har jag fått erfara den hårda vägen.

Man har tyvärr bara två val när det gäller bra/hyfsad kvalitet.

Antingen köper du en billigare dv kamera [Finns billiga för strama budgetar]

Eller om ni som vi har massor av footage på Hi8 som ni tänker använda måste ni skaffa en converter..Dessa kostar ganska mycket pengar..Har kikat på en ADVC110..Den ligger på 5 244:-..Rätt mycket pengar..men helt klart det bästa alternativet för analog video. Tyvärr måste jag säga..Köper ni billigare kort (kort mellan 400-1200) så blir man oftast besviken.

Postad

IMPORTERA TILL AVI REN AVI. Sedan efter redigeringen kan du Codeca den... De extra Gb som de tar på Hdd gör nog inget. Räknade ut att 1 gb kostar runt 3-10kronor i hårdiskväg

Postad
Har kikat på en ADVC110..Den ligger på 5 244:-..

ADVC-110 kostar 2.995:-. Den som kostar 5.245:- är ADVC-300. :) (Priserna är från Scandinavian Photo.)

Postad

Självklart..Jag skrev fel i all hast..menade att ADVC 300 ligger på 5245:-

Sedan är det kortet bra för man kan rippa in till dv-avi vilket är det ultimata formatet för redigering..Kvalitetsmässigt iaf

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...