k..g Postad 22 februari 2007 Postad 22 februari 2007 Anta att man har en film i svartvit....där man har en person som kommer och går som man vill lyfta fram i färg. Hittils har vi använt tekniken att använda färg på de klippen, men vi vill gå ett steg längre och maska bort färgen på allt i klippet utom huvudpersonen. Hur gör man sådant ? Vilken programvara etc etc ?? 0 Citera
jepser Postad 22 februari 2007 Postad 22 februari 2007 Går det inte att göra med after effects om du maskar frame by frame? // Jesper 0 Citera
k..g Postad 23 februari 2007 Författare Postad 23 februari 2007 Det gör det säkert, men jag vet inte hur. Kan du förklara ? 0 Citera
Buggybulldozer Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 Anta att man har en film i svartvit....där man har en person som kommer och går som man vill lyfta fram i färg. Hittils har vi använt tekniken att använda färg på de klippen, men vi vill gå ett steg längre och maska bort färgen på allt i klippet utom huvudpersonen. Hur gör man sådant ? Vilken programvara etc etc ?? Två lager av samma klipp. Det undre drar du bort all färg ur och det övre behåller färg. I det övre gör du sedan en mask som följer personens "silhuett", denna mask animeras med keyframes efter personens rörelser. Ett tips är att låta varje punkt som utgör masken följa samma del av personen genom hela sekvensen: sätter du en punkt vid örat ska denna haka på örat hela tiden. Jag skulle göra flera lager med peronen i färg och sedan i varje lager välja ut en del som sedan maskas: Ett för huvudet, en hör varje arm etc. Kan bli svårt att lägga en mask för hela kroppen utan att masken fladdrar till. 0 Citera
jernby film Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 citat "där man har en person som kommer och går som man vill lyfta fram i färg" Ska personen ingå i den svartvita filmen eller ska han vara helt separerad? Då bör den personen filmas separat i screen färg och sedan läggas över (lager 2) på den svartvita filmen. Då kan han komma och gå som han vill, om jag har uppfattat det rätt? Det går ju att göra som Buggybulldozer säger men jag tycker det blir för mycket pill i AE. Rätta mej om jag har fel. /nils 0 Citera
Rabies Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 Som man gör "på riktigt" så är det rotoscoping som gäller. Masker masker masker. finns inga genvägar för ett bra resultat. första gången man börjar rotoscopa så är det ett helvete, sen blir det som vilken annan vardagssyssla som helst och är väl typ det som görs mest av i post. man behöver masker till allt. man e till och med tvungen att maska bluescreenmaterial ibland för att få det helt perfekt. 0 Citera
k..g Postad 23 februari 2007 Författare Postad 23 februari 2007 Neje vi har en filmsekvens där en person kommer och går i en stad. hela filmen är i svartivt men personen som kommer och går ska stå ut....som något varmt tryggt.....och vi vill att hennes starkt röda klänning och röda hennes ansikte ska vara i färg medans vi vill att resten av sekvensen ska vara svartvit.... Så jag antar att tipset om att maska i AE är det som vi ska gå på.....även om det är pilligt ?? Eller har någon något annat tips ? 0 Citera
k..g Postad 23 februari 2007 Författare Postad 23 februari 2007 Rotoscoping ?? After effects och masking ?? Eller ?? 0 Citera
Buggybulldozer Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 Rotoscoping ?? After effects och masking ?? Eller ?? Ja. Rotoscope/mask.... 0 Citera
Max_H Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 Ska du köra MASSOR av roto och annat i AE, ta en titt på http://www.silhouettefx.com. Ladda ner demon och testa. Edit: Silhouette Roto v2 är det du är ute efter. Kostar $295 och är supersnabb och kan dessutom motiontracka masken. /Max 0 Citera
jernby film Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 Jag undrar vad trådskaparen k..g ska göra för film. Vill hänvisa till de dokumentärfilmer jag gjort. Svarvita 8 och 16mm-filmer utan ljud. Sen är berättaren pålagd i screen som dyker upp lite här och där, stor som liten. Tillsammans med pianoklink blir det ett häftigt drama från Svenskt 50-tal. 60+ imponeras och undrar om den där Stockholmsjäveln är trollkarl. ;) /nils 0 Citera
k..g Postad 23 februari 2007 Författare Postad 23 februari 2007 Jag och jag...*LER* Jag har elever som har gjort en musikvideo. Den handlar om en tjej som ska hoppa från en bro och hennes liv är grått och trist.... På vägen till bron möter hon en tjej som det riktigt gnistrar om.....och hittils har de filmat henne väldigt nära med himlen som bakgrund så att man inte ser bakgrunden, men det är inte den effekten eleverna vill uppnå. Och jag har inte tillräcklig koll för att hjälpa dom......:( 0 Citera
jernby film Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 Du är lärare alltså, lärare i vadå? Vilket ämne? /nils 0 Citera
k..g Postad 23 februari 2007 Författare Postad 23 februari 2007 Jag är gymnasielärare mediaprogrammet i lite oliak mediaämnen 0 Citera
jernby film Postad 23 februari 2007 Postad 23 februari 2007 Helt säker på att en eller fler av dina elever vet hur man ska göra. Omvänd undervisning. Du får sitta på skolbänken ;) /nils 0 Citera
k..g Postad 23 februari 2007 Författare Postad 23 februari 2007 Då hade jag inte frågat ...*LER* Jag låter alltid eleverna undervisa i det de kan ....de växer massor av det och det är ett av de viktagare uppdragen som lärare....tycker jag... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.