Gå till innehåll

Manus: Tjockpojken (29 sidor)


jonkanon

Recommended Posts

Titel: Tjockpojken

Voodooversion: 1

 

Oscar är tjock och barn är elaka. Detta är ingen bra kombination för Oscar. Men en ny vänskap förändrar allt för Oscar.

 

Ett manus jag skrev för ett tag sedan. Ett beställningsjobb och detta är det resultat som ansågs tillräckligt klar att inleda arbetet innan förproduktion. Har varit stiltje dock så nu lägger jag upp det för att se vad ni har för synpunkter.

Tjockpojken.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Först vill jag bara säga; skitbra, sjukt intressant.

Ann-Marie får mig att tänka på en norsk j*vla kärring.

 

"Men Robban har blivit helt konstig" och fortsättningen fram till slutet var den bästa delen. En semla till detta manus och det blev riktigt kul att läsa.

 

/Sonic

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! För det första måste jag säja att det var ett riktigt bra manus isig, kunna inte sluta läsa..

Men jag känner att det är något som saknas..

 

Om det här skulle bli en film så kommer det nog bli lite enformigt, jag skulle vilja att känslorna i filmen ökar.

Man får medlidande för Oskar men han växer ingenting själv i filmens lopp.. Som Oskar inte växer eller lär sig av det som händer så står filmen stil.

Men alla har ju olika smaker.. Satte, de här ar ju ett bra drama..

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla kommentarer :)

 

gomp, det du påpekar är högst relevant. Men det är lite bökigt, för om han är tjock och glad så kan de ses som att man ska strunta i något som kan vara dödligt på sikt. Om han börjar gå ner i vikt så är det propaganda för att alla ska vara efter normen som det tjatas så förskräckligt om. Mormor är ju liten bov som matar på med bullar och sötsaker. Detta är något vuxna ofta gör med sina överviktiga barn.

 

Att förvänta sig att en 10-åring ska ta ansvar för sig själv, sin viktnedgång, sin kost och motion är ju inte riktigt rätt heller.

 

Jag tror de var de resonemangen som gjorde att det blev som det blev. Och givet så blir det bättre film om Oscar får lära sig lite också samt är mer aktiv i sitt öde. Men i nuläget har jag inte funderat så mycket på det, faktum är att det legat i byrålådan (hårddisken) en längre tid.

 

Nu ska här lagas mat, tack alla :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej förstår hur du menar..

 

Men om man nu blir mobbad för att bara tjock i 10års åldern, så som Oscar. Då tror jag faktiskt att man skyller allt på sig själv, varför är jag så tjock, varför satt jag på mig den här tröjan, jag måste vara dum..

 

Men det sagt så menar jag att han dömer sig själv för att vara tjock.. Vilket isig gör så att han börjar avstå mat och kanske bildar anorexia..

 

Detta kanske är en överdriven men realistik bild på det hela..

 

Okej.... Varför jag kom in på detta är för att jag väntade hela tiden på att något skulle hända, jag såg tecken på anorexia greyen då han valde kakan istället för bullen..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kommer nog inte skriva en ny version ännu, om inte någon vill gå vidare med manuset. Då finns det ju mer anledning.

 

Men notering är lagd på minnet om vidareutveckling sker.

 

Problemet är att det jag jobbar på är lite småhemligt så allt jag lägger upp är gammal skåpmat. Men feedbacken är viktig bara det att jag troligt inte kommer att gå vidare.

 

Men jag funderar på om jag ska utveckla ett projekt helt öppet, från ax till limpa. För feedback är faktiskt bra om man kan ta till sig i praktisk utsträckning också. Och är det något många författare gnäller om är det just bristen på feedback.

 

Jag klurar...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...