Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Skall filma en konsert på fredag och har fått ihop ett roligt hopplock av kameror:

1. XM1

2. XM2

3. XL1

4. PD150

5. JVC GZ-MG77e (HDD, mpg2 inspelning)

6. samt några fler 1CCD för för att ha fastmonterade på scen.

Min fråga, viktigt. Kan jag använda JVCn? Blir det bra? Känns tveksamt, men jag vet inte. Redigerar i Prod Stud prem. Känns lite farligt att blanda AVI och Mpeg 2. Jag får ingen chans att testa kameran/redigera med den innan det är dax. Vet inte ens hur filerna blir när jag för över dem från kameran till datorn.

Postad

Usch vilket mek du kommer att få med färger kan jag säga. XL1 och PD150 är LÅNGT ifrån varandra bildmässigt. Jag skulle hellre ta flera 1 CCD:are och strunta i HDD kameran.

/Max

Postad
Usch vilket mek du kommer att få med färger kan jag säga. XL1 och PD150 är LÅNGT ifrån varandra bildmässigt. Jag skulle hellre ta flera 1 CCD:are och strunta i HDD kameran.

/Max

Jag kan bara hålla med. Har filmat en konsert med en pd 170 och XL1. Kan jag undvika gör jag aldrig om det. De skiljer sig förgmässigt och bildmässigt väldigt mycket som Max säger.

Postad

Men är det inte så att PD150 är mer neutral än Canon? Kan man då inte utgå från detta neutrala läge och försöka nå Canons färger. Men nu vet jag. Då kan man planera vilken kamera som skall vara var.

Men ändå HDDkameran. Funkar det att använda den? Enkelt att importara filerna till PPro och blanda med AVI?

Postad

Nödlösning:

1. PD150 på helbild och gå in i Custom Preset och dra ner skärpan.

2. HHD kameran > Analog Ut > PD150 > In i datorn som DV. Räkna med skärpeförlust.

/Max

Postad

ok

Jag skiter i HDDkameran. Men PD150 är ett måste och den kommer nog ta plats längst bak i hallen och fånga hela scenen (backup material)

Custom Preset och dra ner skärpa? Något jag gör i PPro sedan va?

Postad

/Max

Filmade ett genrep för ca 3 månader sedan med en Panna och en Sony, har inte lyckats få rätt på de klippen än. Skulle helt klart dra ned på antalet kameror och försöka köra med de som är lite mera lika i färgerna.

Kanske inte helt lätt att klura ut om du får alla precis innan det är dax, men har du möjlighet så kolla upp det lite först.

Postad

Vi filmade swedenrock med dvx100, PD170 och JVC5000 på samma konsert nån gång, det är pilligt och resultatet blir inte superlysande, men det går om man känner att man har tid att sitta med färgkorriering.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...