Gå till innehåll

Bärs & Basket


UvenEye

Recommended Posts

Okej, vill jättegärna att någon/några läser detta så fort som möjligt. Är ca 60 sidor långt manus. Har haft ångest nu i skolan, går en rörligbild linje nämligen, och har varit helt förlamad i huvudet hela denna terminen, verkligen inte skapat något. Men nu fick jag äntligen lite inspiration och kreativitet igen, så jag beslutade mej för att skriva ihop en liten (lam) story, för att sedan försöka, innom en fyra veckors period, filma den. Så satt i princip söndagsnatt och nu denna natt och skrev detta manus, som nu, för ca 5 minuter sedan blev klart!

 

Snälla, läs och ge mej NÅGON form av respons, skulle bli väldigt uppskattat. Försök ha lite förbiseende med smådetaljer osv, jag skrivit allt efter klockan slått tolv varje natt, så kan vara lite luddrigt, men ja. Vill gärna ha nån respons så fort som möjligt, eftersom jag måste börja planera hela filmningen.

 

Aaaah..ganska glad ändå :p

 

Hälsningar

 

Marcus

Basket.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, slutet är fruktansvärt lamt, men det ska dock ändras, håller på o slipar på det. Men som absolut slut, tänkte jag göra en reverse på början. Alltså början följer man massa personer som gör diverse saker, och de avlöser varandra i ett enda långt klipp, fram till huvudpersonen kommer och då drar själva filmen igång. Tänkte mej att de olika personerna i början, ska var och en ha sin "grej", sin story, som utvecklas under filmens gång, fast vi inte får se vad som händer i deras liv under den perioden. Men sen i slutet ska man då få följa samma personer igen och nu får vi se att de har förändrats, på nåt sätt.

 

O som det då börjar med en kille som kommer ut från en dörr o sen skejtar vidare till nästa person tar över, ska det då sluta med samma kille som går in och stänger dörren.

 

Tänkte det kunde vara häftigt, sån lite detalj, som man kanske inte märker första gången man ser filmen. Man märker av karaktärerna och att det är nåt som "hänt" med dem, fast man kopplar det inte riktigt förräns man ser det en gång till.

 

Ja, fattar ni och isåfall vad tycker ni om den idén?

 

väntar fortfarande på kommentarer på manuset :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Så! Tog mej friheten till att skriva upp en kladd på hur början o slutet kan gå till.

 

 

------

 

Introt.

 

 

SKEJTAREN öppnar dörren och kommer ut från sitt hus. Tar på sig hörlurar, musik startar. Han skejtar iväg, gör våghalsiga saker. Han kommer fram till en gräsplätt där...

 

FOTBOLLSKILLEN står och kör lite bolltricks med sina polare. de gör diverse grejjor. Fotbollskillen tappar bollen som rullar iväg. han springer för o ta upp den från marken. han bockar sig ner, lyfter upp bollen och där kommer...

 

TJEJEN gående från ett annat håll, hon ser fotbollskillen och han tittar på henne och ler. Hon rodnar och tittar bort, hon skyndar sig längs gång banan, tittar lite diskret bakom sig för att se om fotbollskillen fortfarande tittar på henne. men han är i fullgång o tricksa me bollen igen. Hon gör en "guud va jag måste ha sett dum ut" grimas. hon tar upp en sminkspegel ur väskan och tittar så ansiktet ligger rätt till. hon går vidare fram till en busshållsplats där...

 

TJEJKOMPISEN står och väntar på bussen. Tjejen går fram till tjejkompisen och gör en "du kommer aldrig fatta vad som hänt" gest med armarna och hon talar om det OTROLIGA som hände henne precis. brevid de två står...

 

FLICKVÄNNEN och hennes POJKVÄN. Flickvännen står där vid hållplatsen oc h pojkvännen står med sin cykel. De gullar med varandra och sen pussar de varandra ock pojkvännen cyklar iväg och vidare. Han ler för sig själv han är världens lyckligaste just nu. Han cyklar längs en väg tills...

 

TJOCKISEN kommer. Han är lite överviktig och går och äter ur en påse ostbågar. Han går och ser rätt nöjd ut med sig själv tills han går förbi ett par tjejer som sitter på en bänk vid sidan, de tittar på honom och skrattar. Den glada och nöjda tjockisen förändras till en ledsen och utskämd tjockis. Han går vidare fram till en vägbom där...

 

FREDDE, vår huvudperson sitter och röker.

 

----

 

avslutningen.

 

Vi går från FREDDE och CHRISTIAN till...

 

TJOCKISEN, som nu är klädd i träningsoverall och joggar sig flåsande fram. Längre fram på vägen står de tjejerna som skrattat åt han innan. Han springer fram och knuffar till dem med axlarna lite lätt för o ta sig förbi dem. De tittar chockerande efter honom och han bara ler att han verkligen VÅGAT visa dem. Han springer vidare tills...

 

FLICKVÄNNEN och POJKVÄNNEN står och snackar. Han står även nu med sin cykel. De bråkar med varandra. Tjejen ger han en örfil och går därifrån. Pojkvännen deppar ihop och sätter sig ledset på cykeln och cyklar iväg, tills...

 

TJEJEN och henne TJEJKOMPIS står och snackar vid busshållplatsen. De kramar varandra hejdå och tjejen går vidare, hon tar upp sin sminkspegel o tittar så ansiktet är på plats. hon går vidare, glatt tills hon kommer fram till...

 

FOTBOLLSKILLEN och hans kompisar som står o tricksar igen. Han ser tjejen komma och säger hejdå till sina kompisar och springer fram til tjejen och ger henne en puss. De tar varandra i handen och går vidare, tills...

 

SKEJTAREN kommer åkandes, med en gipsad arm. Han åker lite försiktigare nu. Han åker fram till sitt hus, öppnar dörren, går in och stänger dörren...

 

SLUT!

---

 

 

såjja..sen därimellan ska själva FILMEN vara då såklart. som då ska ha sin egna "början" o sitt egna "slut".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag lästa faktiskt hela manuset i ett svep, och det är inte vanligt att jag pallar 60 sidor. Så det skall du ha credd för, mycket lättläst och faktiskt spännande, man undrar hela tiden vad som skall hända sen.

 

Som du själv sagt, det är en enkel intrig och inte särskilt djupt, men det kommer säkert bli underhållande om du lyckas genomföra det på ett snyggt sätt.

 

Jag tycker det är en mycket bra idé med dom olika personerna som en rolig detalj, kan bli riktigt snyggt.

Sen tycker jag inte alls slutet är lamt, tycker det var fint. Det står i bra kontrast till hur grabbiga och testosteronstinna de flesta karaktärerna i manuset är.

 

Och det är väl kanske det jag har mest att invända mot, jag har absolut inget emot den grabbiga känslan med ölhävning, svordomar och spya, det funkar bra tycker jag, och det känns trovärdigt. Men jag tycker på något sätt det blir en lite besk eftersmak när den enda tjejen som finns med i filmen är värsta kräket och knullar runt med alla. Du borde lägga in någon mer tycker jag, kanske någon tjejpolare eller något som har mänskliga drag och inte bara framstår som ett skönt knull.

 

Detsamma gäller för "pommesplockarna" (skall du verkligen beskriva dom som det i manuset när inte karaktärerna säger det, är det din åsikt att dom är "spaggar" och "pommesplockare" eller är det karaktärerna i manuset?)

Jag tycker inte du behöver göra dom mer nyanserade i en såhär kort film, dom kan mycket väl vara riktiga as, men jag vet inte, det känns på något sätt lite fel när dom omnämns som pommesplockare och när nazisympatier (kanske skulle vara ett skämt om tyskar?) dras upp.

Det blir lite fel, men det kanske bara är jag som tycker det, vet ej...

 

Sen är det såklart några grejjer i språket som du borde ändra (vet att du inte ville ha kommentarer på det men kan inte låta bli =). Att ord som tagit blir tatt och liknande känns lite amatörligt och dessutom att du ibland använder svordomar i scenbeskrivningar känns lite onödigt. Det passar inte så bra ihop med hur bra skrivet det är i övrigt.

 

Annars, bra manus, mycket lättläst och faktiskt ett spännande vardagsdrama.

 

Hoppas filmen blir bra, lägg gärna ut den här sen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Christopher. Tack för creddet ;)

 

Håller med dig på alla punkter och det e skönt att nån drog upp det :D Jo, satt åsså o tänkte på det med att den enda tjejen är ett kräk. Ska försöka lösa det på nåt sätt.

 

Det med pommesplockarna...ja..asså spaggar...va mer en beskrivning för en viss typ av personer. Men jo, känns lite onödigt kan jag hålla med om.

 

O språket jag använder..hehe jo..mitt försvar e ju att det är skriver efter klockan två på natten en lörd-sönd-månda. hehe. Men håller på o rensar upp i manuset nu lite.

 

Men glädjer mej att nån orkade läsa igenom det (har lite svårt för att få mina kompisar, de som ska vara me o göra filmen, att läsa det hehe) och gutt att du tog dig tid o tycka lite åsså.

 

Hoppas nu jag hinner filma allt. E nämligen så att skolan inte vill låna ut kamera över lovet. Så blir hårdarbete nu..!

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Christopher]

Sen tycker jag inte alls slutet är lamt, tycker det var fint. Det står i bra kontrast till hur grabbiga och testosteronstinna de flesta karaktärerna i manuset är.

 

Och det är väl kanske det jag har mest att invända mot, jag har absolut inget emot den grabbiga känslan med ölhävning, svordomar och spya, det funkar bra tycker jag, och det känns trovärdigt. Men jag tycker på något sätt det blir en lite besk eftersmak när den enda tjejen som finns med i filmen är värsta kräket och knullar runt med alla. Du borde lägga in någon mer tycker jag, kanske någon tjejpolare eller något som har mänskliga drag och inte bara framstår som ett skönt knull.

 

Detsamma gäller för "pommesplockarna" (skall du verkligen beskriva dom som det i manuset när inte karaktärerna säger det, är det din åsikt att dom är "spaggar" och "pommesplockare" eller är det karaktärerna i manuset?)

Jag tycker inte du behöver göra dom mer nyanserade i en såhär kort film, dom kan mycket väl vara riktiga as, men jag vet inte, det känns på något sätt lite fel när dom omnämns som pommesplockare och när nazisympatier (kanske skulle vara ett skämt om tyskar?) dras upp.

Det blir lite fel, men det kanske bara är jag som tycker det, vet ej...

[/citat]

 

 

Du skriver bra. Men du måste rätta till det som tas upp ovan. Att ersätta "pommesplockare" med "blatte" duger INTE.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...