Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har funderat över hur långa filer man bör tanka in. Jag har hört att man inte bör tanka in mer än 5 minuter åt gången, Alltså inga klipp bör vara mycket längre än så för då riskerar man att programmet går trögre.

Är det någon som vet ifall så är fallet?

Jag ska börja klippa en dokumentär med Avid Xpress Pro 5,5 med några långa intervjuer och skulle vilja tanka in intervjuerna i sin helhet och utifrån dem göra subclips.

Är det en dum idé i längden?

Posted

Jag tror att argumentet var att om filerna blir för stora så blir det jobbigt för redigeringsprogrammet så det borde ju vara samma i alla redigeringsprogram (typ P.pro och FCP osv).

Jag tänker nog hur som helst prova tanka in hela intervjuerna och flyter det så flyter det annars får jag väll digitalisera om, men jag tyckte att det vore lite intresant att spekulera i om det ligger något i att man bör hålla nere längden på klippen som man tankar in.

Hur gör ni?

/William

Posted

Jag har tankat in sekvenser på 60 min i min Avid 3.5 och det har fungerat bra.

Har sedan använt sekvenserna utan att göra subclip. Tycker inte att det varit segt.

Posted

Det kan ha varit så att personen (min fd lärare) hade en poäng på den tiden då hårdiskarna var söligare. Sedan är det ju klart att man får ju en bra översikt med kortare klipp... men men..

Aja.. ska försöka komma ihåg att återkomma med vad jag kommer fram till. Är det tyst från mig har det troligtvis gått bra =)

Posted

Avid brukar inte bli särskilt mycket segare av långa klipp - detta tror jag mycket beror på deras eget filformat som egentligen består av "ihoplagda" 2Gb filer som osynligt "länkas" ihop i programmet.

/Max

Posted

Max_H, du verkar väldigt kunnig om det mesta när det gäller tekniken bakom redigeringsprogram (och då inte bara ett program) och datakomponenter osv. Något du lärt dig under åren antar jag.

Har du några tipps på bra böcker, internetsidor eller andra forum för oss som inte hunnit lika långt i den digitala djungeln. Jag har själv alltid varit ganska ointresserad men känner att ju mer jag lär mig desto intressantare blir det (som med allt annat antar jag) och jag skulle vilja kunna mer än vad jag kan.

Posted

Thanx!

Jag har byggt redigeringssystem för proffsbruk sen -98 (fram tills i höstas så snart får man väl fråga andra ;) ) så man har väl samlat på sig en viss erfarenhet. Sen har man haft turen att ha gått en del utbildningar via bla Avid, Adobe och andra.

Det finns många forum och ett av dom är ju det här. Bäst är nog egetligen att kolla runt på de forum som hör till resp. redigeringsprogram då ínte alla funkar med alla komponenter. Sen finns det ju specifika dataforum som Sweclockers med den brasklappen att dom ofta diskuterar optimering för spel.

Ett problem med dokumentation och annat är ju att utvecklingen av datorer går så fort. En tekniker på Matrox i Kanada berättade att det inte är ovanligt att dom precis hinner testa klart ett moderkort lagom tills det ska läggas ner...

/Max