Gå till innehåll

Multicam till Premiere


Pipan

Recommended Posts

Premiere pro 2.0 har multicamfunktion. Upp till 4 kameror kan användas för funktionen.

 

Börja med att synka dina videoklipp, tex efter ett unikt ljud som du tydligt kan tyda på ljudspåret. Varje kamera som du spelat in ska ligga på ett eget videospår (Video 1, Video 2 osv).

 

Efter att du synkroniserat gör du en ny sekvens och drar in din gamla sekvens i den nya.

Du har nu endast ett (1) klipp på timelinen. Högerklicka och välj Multicamera-->Enable

 

Därefter klickar du på den lilla pilen på monitorfönstret (fönstret för preview) och överst i menyn står det Multi-Camera Monitor, tryck där.

 

För att kontrollera multicam-funktionen använder du enklast knapparna

  • 1,2,3, och 4 för att välja respektive kamera.
  • Spacebar (mellanslag) för att spela,pausa.
  • J,K,L för att backa, stoppa, spela framåt.

 

Annars kan du förslagsvis trycka F1 och genom Index-->M-->multi-camera editing få en mer genomgående förklaring av hur du går till väga.

 

EDIT: Max din rackare:p

Länk till kommentar
Share on other sites

Perfekt, fin nyhet i pro.

Kan ju posta sidan som gjorde att jag hittade funktionen också om någon är intresserad av liknande.

 

http://www.studiodaily.com/studiomonthly/searchlist/6489.html

 

 

Problemet jag får är att Premiere vill rendera klippen när jag trycker play i multicam-timelinen..

Står inget om detta i guiden så jag vet inte vad det kan bero på?

Länk till kommentar
Share on other sites

ok tackar. då får den väl göra det

 

nu är det ju ljud till alla mina videospår (3 st), om man har alla påslagna i första sekvensen (timeline 1), hur gör då Premiere med multicam-sekvensen, prioriterar den alltid video1's ljudspår ifall det är aktiverat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...