Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag har hört något svagt rykte om att halogenlampor ska ändra färgtemperatur om man dimmar dem. Kan detta stämma? Sen om det nu sker.. det kanske är marginellt lite, eller är det mycket?

Detta är en billig redhead-liknande lampa, som dock ej har dimmer på sig: http://www.kaffebrus.com/videobelysning-800w-198.html

Frågan är då.. om man köper en dimmer, (typ den här: http://www.mnaudio.se/ShowProduct.aspx?prodid=722) går lampan att dimma utan att den ändrar färgtemperatur? (för det är väl en halogen det där...)

Postad

Alla glödtrådslampor, inklusive halogenlampor, förändrar sin färgtemperatur när strömmen förändras, så ja, om du dimmar ned den där lampan blir ljuset rödare.

Hur mycket? Tja, jag vet faktiskt inte, men jag antar att det finns en anledning till varför dimrar är så pass ovanliga på filminspelningar. Själv har jag aldrig känt att jag behövt en dimmer. Släng på nd-filter om ljuset är för starkt, eller flytta bak lampan en bit.

/Jakob

Postad

Jag har aldrig sett en redhead med inbyggd dimmer, och av nyfikenhet kollade jag specarna för Ianiros lampor, och där fanns ingen dimmer där inte.

Fast varför vill du ha en dimmer? Jag kom på att du kanske ville hålla på och dimma upp och ner under tagning, och då var ju mitt tips om nd-filter ganska fånigt. Men om det inte är därför finns det ingen anledning att använda en dimmer.

Och var man köper en softbox, ingen aning. Jag är en hyrare, ingen köpare. Men i filmvärlden kallar man ofta en softbox för en chimera, vilket kan vara bra att veta när du letar. (Chimera är ju egentligen en softboxtillverkare men har blivit ett samlingsnamn på produkten.)

Edit: av en slump stötte jag just på uppgiften att man kan dimma ned en lampa till ungefär 75% av full effekt innan färgskillnaden blir för påtaglig. Det stämmer säkert.

/Jakob

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...