Danell Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Tja! Jag behöver lite hjälp med hur man ska gå till väga för att belysa en scen, både innomhus och utomhus, så snyggt som möjligt. Vad ska man ha för lampor, tillbehör, var kan man köpa det, tips o trix, bra tutorials, böcker m.m.? Jag behöver all information jag kan få! Tack på förhand. 0 Quote
boxin Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Jag vet inte om detta är ett bra tips, men iaf ett av de billigare. Den studio som jag använder har vi faktiskt vanliga par lampor i. Par 56 och par 64. det är ju inte menat för tv egentligen utan mer för musikscener osv. Men man kan få ljuset rätt ok med hjälp av filter, skärmar och flaps. Man får ju en par lampa från thomann för 180 kronor + brännare förca 100 kronor. Ska man ha en riktig studio lampa, typ ARRI eller nåt får man ju lägga ut med 3000 kronor. Med tanke på priset och oim man inte har världens världens högsta krav tycker jag par lampor är ett rätt bra alternativ. 0 Quote
Danell Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 Jo, vi har tyvärr inte världens största budget så vi kan lägga flera tusen på ljus. Så ett par mer enkla lampor ska vi nog ha. Men filter, skärmar och flaps? Vart kan man få tag på det? 0 Quote
simonrahnster Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 http://www.ljudia.se har säkert. Kanske inte det billigaste. 0 Quote
jbergman Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Oftast köper man inte ljus, utan hyr det. Om man vill köpa är det dock verkligen inget fel på att köra med par-kannor, precis som boxin föreslår. Många filmfotografer tycks rynka på ögonbrynen inför dessa lampor, men andra har alls inget emot dem. Och de funkar alldeles utmärkt. Vad gäller hur man skall ljussätta så kan jag bara rekommendera att du läser på om trepunktsljussättning och sedan experimenterar utifrån det. Du kan också titta på film och analysera ljussättningen. Stanna helt enkelt upp i tittandet och fundera på var ljuskällorna finns. Men inget klår praktisk erfarenhet. Lär dig grunderna om huvudljus, motljus och lättning, och testa dig sedan fram. /Jakob 0 Quote
Danell Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Tack för tipsen! Någon som vet en bra sida med tips? 0 Quote
jbergman Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Vad är det för typ av tips du letar efter egentligen? Det är svårt att svara på luddiga frågor... /Jakob 0 Quote
Danell Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 grunderna om huvudljus, motljus, trepunktsljussättning och lättning som du nämde. Förlåt om jag är lite lös i mina frågor 0 Quote
jbergman Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Har du läst artikeln i filmskolan? http://www.voodoofilm.org/artikel/ljussattning.aspx är länken. /Jakob 0 Quote
Movie Jonie Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 http://www.videomaker.com/article/10016/ Här finns massa artiklar om ljussättning. På engelska, med det är bara bra för att öva engelska :P. Lycka till 0 Quote
Recommended Posts