sonyd8 Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Två funktioner som jag behöver för efterbehandling av hemvideo när den överförts från kamera till dator i kvalitet DV 720x576 i 25 fps. En steadycamliknande funktion som kan fullständigt stabilisera en utvald del av bildrutan när man filmat skakigare än kamerans egen inbyggda steadycam orkat med. Man ska i dataprogrammet kunna märka ut en fast punkt i bakgrunden och ange en croppingrektangel som den slutliga filmen håller sig helt stabil innanför medan programmet utnyttjar den omgivande ytan (som kan offras) till att åstadkomma full stabilitet i önskad resulterande rutstorlek, eller ännu hellre att programmet själv analyserar valbar filmsekvens och sätter max croppinggränser för hur stor en stabil resultatruta kan bli som mest, utifrån den givna videosekvensen. Så om man har en väldigt skakig videosnutt i 720x576, kanske all den yta som på samtliga av sekvensens bildrutor alltid lyckas rymmas i bild, bara blir 500x400 eller 298x302 eller vad som helst, men då ska det inte skaka ett dugg när det är klart. Det var den ena funktionen. Den andra funktionen är att programmet ska kunna intelligent skapa mellanliggande bildrutor genom analys pixel för pixel på två redan existerande bildrutor. När man filmar med färg i dunkel belysning går den ned till 12,5 och ibland ända till 6,25 rutor i sekunden utan interlacing och det ser lite knyckigt ut sen när man tittar. Låt säga att videon filmats i 12,5 fps och man vill ha upp den i 25 eller kanske t o m 50 fps efteråt vid redigeringen, med "äkta" bildrutor inpetade i mellanrummen så smart beräknade av programmet att man knappt ser om det är originalruta eller efterkonstruktion när man stegar igenom den färdiga videon. Som exempel, en cyklist trampar fram i skymning när solen snabbt går ned. Allt i 12,5 fps. På ruta 5 befinner sig cyklisten på ett ställe med pedalerna i ett läge och ljusstyrkan har en viss nivå. På ruta 6 är cyklisten någon meter längre fram och pedalernas vinkel har ändrats och ljusstyrkan gått ned. Programmet ska då ta ruta 5 och sedan ruta 6 och göra ett perfekt medelvärde av de två rutorna och skapa en ruta 5½ där dels cyklisten befinner sig mitt emellan ruta 5 och 6 lägen, pedalernas vinkel ska vara mittemellan och även ljusstyrkan ska ha medelvärde av ruta 5 och 6. Detaljer som skyms av cyklisten på endera rutan, ska programmet få information om från närmast intilliggande rutor där skymda detaljer syns. När ruta 5½ skapats, ska programmet till att analysera ruta 6 och 7 för att skapa en perfekt ruta 6½ o s v. Resultatet blir en video med flyt i 25 fps och inte knyckig i 12,5. Finns det riktigt bra sådana program? Helst som freeware förstås :) 0 Quote
Max_H Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Det finns flera sådana program, men inget av dom är så bra som jag tror att du vill att dom ska vara. Stabilisering finns ju i flera program, bla Premiere Pro (extra plugin som medföljer), Avid Xpress Pro, After Effects, Combustion, m fl och kanske till och Pinnacle Studio. Har för mig att det finns en freeware men det kanske ngn annan kan upplysa om. Vad som dock gäller för samtliga är att resultatet blir högst varierande och det är alltid på bekostnad av upplösningen. Det andra finns också och bygger för det mesta på den sk Optical Flow tekniken och är ofta besvärligt, extremt tidödande och relativt dyrt. After Effects Pro har sin Time Warp funktion och det finns även en plugin som heter Twixtor som kan fungera. Boris Continuum har också en sådan funktion. Men någon gratis vet jag inte och det krävs MYCKET jobb för att det ska bli bra. Ju sämre bild från början desto sämre resultat eftersom programmen beräknar varje pixels enskilda bana och om en intilliggande pixel har nästan samma färg men är på väg åt ett HELT annat håll - då blir det trubbel. (Då får du sitta med masker och "visa" programmet åt vilket håll olika objekt är på väg). /Max 0 Quote
sonyd8 Posted February 3, 2007 Author Posted February 3, 2007 Tackar, ska kolla de tipsen. Ett problem kan vara att min Athlon inte brukar ikläda sig Adobes produkter, de kräver Pentium. Sen gillar jag torra trista grådaskiga nyttoprogram med enkla men kraftfulla finesser som VirtualDub men jag hittar kanske något passande nånstans även till min lilla burk. Idealiskt om det gick att peta in i VirtualDub... 0 Quote
Max_H Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Adobes program kräver SSE2 vilket äldre Athlon inte har. Men nyare Athlon går ju bra (vilket då iofs kanske inte hjälper...). Skakstabilisering finns kanske till VirtualDub men knappast en bra bra funktion för att interpolera fram nya frames med riktigt bra resultat. /Max 0 Quote
EvilElvis Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Tackar, ska kolla de tipsen. Ett problem kan vara att min Athlon inte brukar ikläda sig Adobes produkter, de kräver Pentium. Sen gillar jag torra trista grådaskiga nyttoprogram med enkla men kraftfulla finesser som VirtualDub men jag hittar kanske något passande nånstans även till min lilla burk. Idealiskt om det gick att peta in i VirtualDub... Den här tycker jag ger helt okej resultat: http://www.guthspot.se/video/deshaker.htm 0 Quote
ash Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 kan du inte köra manuella inställningar på din kamera så den slipper att ändra framerate? 0 Quote
Recommended Posts