Siggge Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Jag minns att förr i tiden när jag skulle exportera video från Windows Movie Maker att det tog ungefär 2 timmar för en film på 50 min. När jag nu skulle exportera en liten testfilm i Premiere Pro 1.5 som var runt 1 min skulle det ta nästan lika lång tid. Finns det inget sätt att göra så att exporteringen går snabbare? 0 Quote
Rogge Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 När jag nu skulle exportera en liten testfilm i Premiere Pro 1.5 som var runt 1 min skulle det ta nästan lika lång tid. Finns det inget sätt att göra så att exporteringen går snabbare? - Varifrån kommer filmen, DV-kamera, mobilkamera, MPEG2, DivX, mm, mm? - Har du några effekter på filmen och i sådant fall vilka? - Hur gör du när du exporterar din film? 0 Quote
Siggge Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 - Varifrån kommer filmen, DV-kamera, mobilkamera, MPEG2, DivX, mm, mm? - Har du några effekter på filmen och i sådant fall vilka? - Hur gör du när du exporterar din film? - Från DV-kameran - Jag har speedat upp den till 1500% samt att jag har lagt in en låt - File/Export/Movie. Där har jag testat olika format. Har även testat File/Export/Adobe Media Encoder 0 Quote
Rogge Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 O.k! Jag testade samma sak här och det klippet kom ut på fyra minuter och en sekund. Jag har en Pentium 4 3.2GHz med 2 Gig RAM. Följdfrågan blir alltså, vad har du för dator? 0 Quote
Siggge Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 O.k! Jag testade samma sak här och det klippet kom ut på fyra minuter och en sekund. Jag har en Pentium 4 3.2GHz med 2 Gig RAM. Följdfrågan blir alltså, vad har du för dator? AMD Athlon XP 3200+ med 1 gb RAM Tycker det borde duga gott och väl? 0 Quote
Rogge Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 AMD Athlon XP 3200+ med 1 gb RAM Tycker det borde duga gott och väl? Ja, det borde det absolut göra. Processorn är inte den snabbaste men den skall kunna få ut filmen bra mycket snabbare än på två timmar. Jag hade startat Systemkonfiguration i Windows (Start > Kör > skriv in msconfig > OK och under tabbarna Tjänster och Autostart tagit bort allting som inte måste vara startat och startat om dator och försökt igen, dvs så att bara din brandvägg går igång nästa gång du startar om datorn om du sitter med en bredbandsuppkoppling. Under tabben Tjänster, klicka i Dölj alla Microsoft-tjänster så att du inte stänger av något som måste vara igång för att Windows öht skall kunna starta. 0 Quote
Siggge Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Ja, det borde det absolut göra. Processorn är inte den snabbaste men den skall kunna få ut filmen bra mycket snabbare än på två timmar. Jag hade startat Systemkonfiguration i Windows (Start > Kör > skriv in msconfig > OK och under tabbarna Tjänster och Autostart tagit bort allting som inte måste vara startat och startat om dator och försökt igen, dvs så att bara din brandvägg går igång nästa gång du startar om datorn om du sitter med en bredbandsuppkoppling. Under tabben Tjänster, klicka i Dölj alla Microsoft-tjänster så att du inte stänger av något som måste vara igång för att Windows öht skall kunna starta. Jag testade det nu men inte hjälpte det. Tycker att detta är himla märkligt. Det går ungefär 0,05% i sekunden om inte långsammare. Man ser också hur programmet långsamt räknar upp "rendering frames". 0 Quote
Max_H Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Och dina projektinställningar är DV osv? Hur ser det ut under frameblend och field options? Har iofs inte PPro 1.5 (bara 2.0) men på min Core Duo laptop tar 1 minut video, uppspeedat 1500% med MP3 musik, ca 20 sek att exportera till en ny dv-fil via "Make Movie". /Max 0 Quote
Rogge Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 ...men på min Core Duo laptop tar 1 minut video, uppspeedat 1500% med MP3 musik, ca 20 sek att exportera till en ny dv-fil via "Make Movie". OT: Jag tror det börja bli dax att köpa ny dator för min del.... 20 sekunder med Core Duo jämfört med min P4 som tar 4 minuter... 0 Quote
Siggge Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Och dina projektinställningar är DV osv? Hur ser det ut under frameblend och field options? Har iofs inte PPro 1.5 (bara 2.0) men på min Core Duo laptop tar 1 minut video, uppspeedat 1500% med MP3 musik, ca 20 sek att exportera till en ny dv-fil via "Make Movie". /Max Projektinställningarna är DV. Var hittar jag frameblend och field options? 0 Quote
Max_H Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Högerklicka på klippet (uttryckte mig lite luddigt...) Men det borde inte spela ngn roll. Fasen... undrar om det kan vara en AMD-relaterad bugg. Har du ngn annan burk att testa på? /Max 0 Quote
Siggge Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Högerklicka på klippet (uttryckte mig lite luddigt...) Men det borde inte spela ngn roll. Fasen... undrar om det kan vara en AMD-relaterad bugg. Har du ngn annan burk att testa på? /Max Hmm, jag har bara programmet installerat på denna datorn men får kanske testa på nån annan. Men det går snabbt i Movie Maker och så men det känns ju lite tråkigt att sitta och redigera i det. EDIT: Testade för övrigt att installera om programmet nu men problemmet kvarstår. 0 Quote
Max_H Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Och du kör (bara så vi är säkra på att vi snackar samma språk)...: - Ett vanligt DV-klipp, 1 minut långt. - Ändrar till 1500% speed. - Exporterar via Make Movie till ett nytt DV klipp? Och det tar XXXXX i tid ? /Max 0 Quote
Siggge Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Och du kör (bara så vi är säkra på att vi snackar samma språk)...: - Ett vanligt DV-klipp, 1 minut långt. - Ändrar till 1500% speed. - Exporterar via Make Movie till ett nytt DV klipp? Och det tar XXXXX i tid ? /Max - Ja, jag går in på File/Export/Movie. Där väljer jag settings och ser att File Typ är Microsoft DV AVI. Filmen kommer från en digitalvideokamera. - Ja precis, 1500% speed - Ja, som jag fattat det iallafall När jag nu kollar på Estimated Time, när filmen håller på at göras, så står den på 50 min. Lite bättre än innan alltså, men jag tycker ändå det är lite väl lång tid. 0 Quote
Rogge Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 - Ja precis, 1500% speed Om du inte ändrar Speed alls, hur lång tid tar det när du renderar ut då? 0 Quote
Max_H Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Och om du kör slow mo - tar det lika lång tid då? /Max 0 Quote
Siggge Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Det kvittade om det var vanlig speed eller slowmotion, det gick ändå lika långsamt :S 0 Quote
Rogge Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Filmen kommer från en digitalvideokamera. Vad heter kameran - tillverkare och modell? 0 Quote
Siggge Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Vad heter kameran - tillverkare och modell? Hmm, det är en JVC GR-DF540. 0 Quote
Rogge Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Hmm, det är en JVC GR-DF540. O.k! Gör så här då: - Starta ett helt nytt Project, DV - PAL > Standard 48kHz - Importera filmen du fångat med din DV-kamera - Lägg en minut på din Timeline - Gå till File > Export > Movie - Gör inget annan än att välja plats var du skall spara filen och tryck på OK. - Rör alltså inte något under Settings Vad hamnade du på för tid när du exportrade den här gången? 0 Quote
Siggge Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 O.k! Gör så här då: - Starta ett helt nytt Project, DV - PAL > Standard 48kHz - Importera filmen du fångat med din DV-kamera - Lägg en minut på din Timeline - Gå till File > Export > Movie - Gör inget annan än att välja plats var du skall spara filen och tryck på OK. - Rör alltså inte något under Settings Vad hamnade du på för tid när du exportrade den här gången? Det gick inte snabbare nu heller. Men på detta klippet var där bara ca 1900 frames. På det förra 9000 frames. Men tiden nu blev runt 30 minuter. 0 Quote
Rogge Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Det gick inte snabbare nu heller. Men på detta klippet var där bara ca 1900 frames. På det förra 9000 frames. Men tiden nu blev runt 30 minuter. O.k! Då hade jag gjort så här: 1. Stäng PPro 1.5 2. Öppna Windows Utforskare (Win+E) 3. Gå till Verktyg > Mappalternativ 4. Klicka på Visning 5. Se till att alternativet Visa dolda filer och mappar är ikryssat 6. Klicka på OK 7. Gå till mappen: C:\Documents and Settings\Ditt Användarnamn\Application Data\Adobe\Premiere Pro\1.5 8. Radera filen Adobe Premiere Pro Prefs 9. Starta PPro och starta ett nytt Project, DV - PAL > Standard 48kHz och importera en DV-avi-fil 10. Lägg den på din Timeline, trimma den så att den blir 60 sekunder lång 11. File > Export > Movie 12. Klicka inte på Settings utan namnge bara filen och spara den. Har du inte skapat egna tangentbordskommadon eller sparat Presets för kodning av film i Adobe Media Encoder hade jag under punkt 8 raderat hela mappen 1.5 Hur lång tid tog det nu? Att göra sig av med Adobe Premiere Pro Prefs kan ibland göra underverk, så det är definitivt värt att pröva detta! :) 0 Quote
Siggge Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 O.k! Då hade jag gjort så här: 1. Stäng PPro 1.5 2. Öppna Windows Utforskare (Win+E) 3. Gå till Verktyg > Mappalternativ 4. Klicka på Visning 5. Se till att alternativet Visa dolda filer och mappar är ikryssat 6. Klicka på OK 7. Gå till mappen: C:\Documents and Settings\Ditt Användarnamn\Application Data\Adobe\Premiere Pro\1.5 8. Radera filen Adobe Premiere Pro Prefs 9. Starta PPro och starta ett nytt Project, DV - PAL > Standard 48kHz och importera en DV-avi-fil 10. Lägg den på din Timeline, trimma den så att den blir 60 sekunder lång 11. File > Export > Movie 12. Klicka inte på Settings utan namnge bara filen och spara den. Har du inte skapat egna tangentbordskommadon eller sparat Presets för kodning av film i Adobe Media Encoder hade jag under punkt 8 raderat hela mappen 1.5 Hur lång tid tog det nu? Att göra sig av med Adobe Premiere Pro Prefs kan ibland göra underverk, så det är definitivt värt att pröva detta! :) Börjar bli tjatigt att säga det, men: Detta funkade inte heller. Jag verkar vara ett hopplöst fall :/ 0 Quote
Rogge Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Börjar bli tjatigt att säga det, men: Detta funkade inte heller. Jag verkar vara ett hopplöst fall :/ Hmmm... Om vi provar så här då: 1. Öppna ett Project i PPro 1.5 2. Markera en .avi-fil i Project Window 3. Vad står det till höger om den "tumnagel" du har längst upp till vänster i Project Window. Det står något i den här stilen: Movie, 720 x 576 (1,067) 00:01:17:21, 25 fps 48000 Hz - 16-bit - Stereo sclive Vad står det hos dig? 4. I PPro, gå till Project > Project Settings > General 5. Ta en skärmdump av den ruta som kommer upp och posta den här eller skriv av allt som står där 6. Klicka sedan på Video Rendering och ta en skärmdump och posta här eller skriv av allt som står där 7. Lägg sedan en bit av .avi-filen på din Timeline 8. Gå sedan till File > Export > Movie 9. Klicka på Settings och gör likadant som under punkt 5 10. Klicka på Video och gör likadant som under punkt 5 11. Klicka på Keyframe and Rendering och gör likadant som under punkt 5 12. Klicka på Audio och gör likadant som under punkt 5 0 Quote
Siggge Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 Hmmm... Om vi provar så här då: 1. Öppna ett Project i PPro 1.5 2. Markera en .avi-fil i Project Window 3. Vad står det till höger om den "tumnagel" du har längst upp till vänster i Project Window. Det står något i den här stilen: Movie, 720 x 576 (1,067) 00:01:17:21, 25 fps 48000 Hz - 16-bit - Stereo sclive Vad står det hos dig? 4. I PPro, gå till Project > Project Settings > General 5. Ta en skärmdump av den ruta som kommer upp och posta den här eller skriv av allt som står där 6. Klicka sedan på Video Rendering och ta en skärmdump och posta här eller skriv av allt som står där 7. Lägg sedan en bit av .avi-filen på din Timeline 8. Gå sedan till File > Export > Movie 9. Klicka på Settings och gör likadant som under punkt 5 10. Klicka på Video och gör likadant som under punkt 5 11. Klicka på Keyframe and Rendering och gör likadant som under punkt 5 12. Klicka på Audio och gör likadant som under punkt 5 3. Movie, 320 x 240 (1,0) (jag har testat med större bild med) 00:34:43:05, 30,00 fps 44100 Hz - 16-bit-stereo 5. http://ww2.beffo.se/upload/pic~/7nqbrw40nq.JPG 6. http://ww2.beffo.se/upload/pic~/rhe5z8lkv7.JPG 9. http://ww2.beffo.se/upload/pic~/vkp9gfsarh.JPG 10. http://ww2.beffo.se/upload/pic~/jmn4lhb1u8.JPG 11. http://ww2.beffo.se/upload/pic~/2so8v5l07i.JPG 12. http://ww2.beffo.se/upload/pic~/bhnl1t85sj.JPG Det var nog alla! Är evigt tacksam för era försök att hjälpa mig :) 0 Quote
Recommended Posts