William Johansson Posted January 30, 2007 Posted January 30, 2007 Hej! Vi ska köpa en Laptop för att redigera HDV i Avid. Jag har kollat upp lite olika modeller bla. Men jag har dålig koll på vad det är som gäller. Dator nr1 Dell Precision M90: Intel® Core™2 Duo T7600 (2,33 GHz 4 MB L2-cache 667 MHz FSB) OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Professional, SP2 (NTFS)(+ Media) LCD-SKÄRM 17-tums WUXGA (1920 x 1200) UltraSharpTM-skärm GRAFIKKORT NVIDIA® Quadro® FX 2500M med 512 MB dedikerat grafikminne MINNE 2,0 GB, 667 MHz DDR2 SDRAM-minne (2 x 1024 MB) HÅRDDISK 120 GB (5400 rpm) hårddisk Dator nr2 Zepto 15.4" WSXGA+ 1680x1050 (6615WD) 2.33 GHz Intel® Core™2 Duo T7600 4MB Geforce Go 7600/512MB 100GB 7200rpm 8 MB Cache SATA Hitachi 2048MB PC5300 667MHz DDR2 (2x1024) DVD-RW Dual Layer Brännare Slot-in 6 cells standardbatteri (6x14, 6x15) SE tangentbord (6x15WD) Microsoft® Windows® XP Pro SE (Äkta) Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit 1 års garanti (36 mån. reklamationsrätt) Dator nr2 är 6000kr billigare än nr1. De har olika Grafikkort nr1: NVIDIA® Quadro® FX 2500M med 512 MB dedikerat grafikminne nr2: NVIDIA® Geforce Go 7600/512MB Är det därför dator nr1 är dyrare. Är Quadro korten mycket bättre än Geforce korten? Det är de korten som Avid själva rekomenderar. Men skulle det vara värt 6000kr? Vilken djungel 0 Quote
Max_H Posted January 30, 2007 Posted January 30, 2007 Vet flera som kör Zepton med Avid och det fungerar. Rent "teoretiskt" skulle Avid kunna lägga på luren i supporten för att den inte är certifierad men det får man väl ända ta med en klackspark. Du får iofs en större skärm med Dell: en plus att det väl (?) är 3års garanti. Svårt val. Dell har inte rosat marknaden med kvalitet med sina laptops men den ser faktiskt välbyggd ut. Har ett par bekanta som kör sådana och dom är nöjda och jag vet att alla Adobes produkt-evangelister kör sådana (och är nöjda). /Max 0 Quote
William Johansson Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 Tack för svaren! Det är just att jag vill vara säker på att Avid fungerar bra på datorn som vi köper. Tidigare när jag köpt dator har jag bara haft råd med den billigaste modellen på netonnet men till det här projektet har vi lite budget och videoredigering i HDV ska ju vara väldigt krävande. Så Dell är inte kända för kvalitet? Jag kollade in HP nw serien men den var så sjukt dyr och man fick mindre för pengarna ( på papperet iaf). Ett exempel på HP-dator: Produktbeskrivning HP Compaq Mobile Workstation nw9440 - Core Duo T2700 2.33 GHz - 17" TFT Dimensioner (BxDxH) 39.3 cm x 27.5 cm x 3.3 cm Vikt 3.4 kg Lokalisering Danska / Danmark Plattformsteknik Intel Centrino Duo Systemtyp Notebook Inbyggda enheter Stereohögtalare, trådlös LAN-antenn, Bluetooth-antenn Embedded Security Trusted Platform Module (TPM 1.2) Security Chip , SmartCard-läsare Processor Intel Core Duo T2700 / 2.33 GHz ( med dubbelkärna ) Cacheminne 2 MB - L2-cache RAM 2 GB (installerad) / 4 GB (max) - DDR II SDRAM - 667 MHz Kortläsare 7 i 1 Hårddisk 100 GB - Serial ATA-150 - 7200 rpm Optisk lagring DVD±RW (+R dubbla lager) / DVD-RAM - integrerad Display 17" TFT aktiv matris 1920 x 1200 ( WUXGA ) Grafikstyrenhet NVIDIA Quadro FX 1500M - 256 MB Ljudutgång Ljudkort Telecom Fax / modem - MDC - 56 Kbps Nätverksfunktioner Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, Bluetooth 2.0 EDR Trådlöst NIC Intel PRO/Wireless 3945ABG Inmatningsenhet Tangentbord, pekplatta, pekstång Strömtillförsel AC 120/230 V ( 50/60 Hz ) Batteri Litiumjon Driftstid (upp till) 3 timme/timmar Operativsystem Microsoft Windows XP Professional Jag undrar fortfarande om det härmed grafikkorten. Det känns som att det är den största skillnaden mellan Zepto och Dell datorn. Vad är skillnaden och är den stor mellan Nvidias Quadro och Geforce kort? 0 Quote
ChrisSFP Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Varför inte Apple och men Macbook pro, med 3gb i ram dual 2 core 2,33 ghz intel, 7200 rpm disk osv? Final Cut Studio 5.1 klarar av både HDV och P2 samt att supporten är helt okej, iallafall brukar jag då hjälpa till med kortare frågor gratis. Har du frågor är det bara kontakta mig, brukar hjälpa users från detta forumet. Finns på mail eller mobilen. Mvh Christofer Till jobbet c.thelin@macsupport.se 0708 164433 Till mitt egna företag se signatur 0 Quote
William Johansson Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 Grejen är att vi började det här projektet på en folkhögskola och har redan hunnit klippa en massa i Avid. Den är delvis inspelad i HDV och delvis i SD och vi har sjukt mycket material (ca 90 timmar) som vi strukturerat upp i Avid miljö och det vore synd att kasta bort allt det jobbet. Annars skulle Mac med Final cut absolut vara ett intressant alternativ. Det lutar åt att vi köper Zepto datorn då priset på den blir: 16.240,00 kr ex moms Dell datorn skulle kosta: 22 687,00 kr ex moms Och HP datorn 27.561,36 kr ex moms Priset är inte det avgörande. Det viktigaste är att det fungerar bra med Avid, men samtidigt finns det massor med annat i produktionen dit vi behöver pengar så om det är tre likvärdiga datorer och en är mycket billigare än de andra två så är ju valet enkelt. Det är just det med Grafikkorten som jag funderar på. MEn 6000kr kan det väll aldrig vara värt? Både Dellen och Zepton har ju 512mb Nvidia kort. En till nackdel med Dell datorn är ju hårddisken på 5400 rpm kontra 7200 rpm på Zepton. Men men.. det svåra är ju just det där med att siffror och verklighet är två olika saker... (Särskilt när man inte har koll på alla siffror och inte vet vad man ska gå efter.) 0 Quote
Max_H Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Största skillnaden är ju, mest, att nVidias drivers skiljer en del. På alla datorer kan det ex. vara lite svårt att få overlayen i "Paus" respektive "Rullande bild" att ha samma ljushet. Detta är enklare med ett Quadro-kort. Men hänger det ENBART på grafikkortet så skulle jag nog ta Zepton - det är inte värt 6.000:- för ett Quadro. Men köp till extra garanti - laptops slits alltid hårt med allt slit och släng. /Max 0 Quote
William Johansson Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 Tack för snabbt svar Max_H Men då tror jag att vi slår till på Zepton datorn! För så vitt jag kan se så är det bara grafikkortet och den större skärmen som är bättre på Dell datorn och 6000 räcker ju alla gånger för en vettig extern skärm som vi ju måste köpa hur som helst. Kul kul! 0 Quote
Max_H Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Kolla om du kan få på öppet köp - en kund från mitt tidigare jobb köpte på öppet köp för att kunna kolla om det VERKLIGEN fungerade. Men han är supernöjd! /Max 0 Quote
William Johansson Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 Det är ett jättebra förslag. Var det en Zepto som hon/han köpte? (för redigering?) Det ska vi verkligen kolla. Då måste vi köpa en Avid på momangen med andra ord =). Är det något speciellt moment som man bör testa (intankning, efekter osv). Eller räcker det med att börja batcha in grejer och köra på med jobbet och funkar det så funkar det? Tokshysst med svaren... tackar! 0 Quote
Kimster Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Dell och HP är ju iaf certifierade av Avid, därav mitt tips om man vill vara säker på att Avid fungerar relativt problemfritt. 0 Quote
William Johansson Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Kimster har ju en jäkla bra poäng. Jag hade hoppats att någon skulle skriva.. "Jag har redigerat HDV på min Zepto laptop i Avid ett längre tag nu och allt flyter på som en dröm..." eller motsatsen om så nu skulle vara fallet... hm... frågan är ju varför Zepto datorn kan vara så mkt billigare, vad har man sparat in på? 0 Quote
Max_H Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Skillnaden är att de certade burkarna från Dell och HP är i deras "Workstation-serie". Dom är ALLTID dyrare men (åtminstone i HP-fallet) 3års hämtgaranti vid dörren. Det kostar givetvis. Jag vet som sagt minst 2st som kör den ngt äldre modellen av Zepto med Avid utan problem. Men för att vara 100% säker ska man givetvis köra certat. Men då är det dyrare. Och Avid, gissningsvis för att hålla testandet på rimlig nivå, certar ju bara ett fåtal system. Annars kan man ju på PC-sidan hålla på och testa i alla oändligthet och när den processen är klar så har datorn i fråga slutat säljas. En annan skillnad är ju grafikkorten - den enklare GeForce serien optimeras ofta för spel med Quadro serien endast optimeras för CAD/3D/Video applikationer. Detta är ofta Avids akilleshäl då dom är mycket känsliga för version av drivers. /Max 0 Quote
William Johansson Posted February 7, 2007 Author Posted February 7, 2007 Nu är köpet klappat och klart. Det blev en Dell Precision M65 (certad) med 2.33 dual core 2gig ram och med ett 256mb Quadro kort i. Det känns som att de extra lapparna den kostar kan det vara värt det för att vara säker på att det fungerar, garantier och för att få suport från Avid. Tack så mycket Max_H och Kimster. Det har varit väldigt värdefullt! Jag kan återkomma med mina erfarenheter med datorn längre fram om någon skulle vara intresserad. /W 0 Quote
Kimster Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 ..du glömde köpa en till mig med... *host* 0 Quote
Recommended Posts