Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska lägga in en Titel i min film där jag vill att själva titeln (ett namn) ska se ut som om det skrivs direkt i titelrutan. Det behöver inte vara någon animerad penna med, utan bara att man ser bokstäverna som s.a.s skrivs över skärmen. Redigerar i pp 2.0 och hittar ingen effektfunktion som fixar detta. Någon annan som vet hur man gör?

Postad

Att lägga en bit Black Video alt en Color Matte över titlen och sedan animera den så att den i tex ordet Blåbärspaj först visar bokstaven B och sedan l och sedan å, osv ända tills hela ordet syns går att göra med Black Video alt Color Matte samt Keyframes i Effect Controls.

Det beror också mycket på färgen på din bakgrund. Att göra detta på bakgrund av video blir ju inte så bra, då är det bättre att skapa flera titlar och leka med. After Effects skulle göra jobbet utmärkt dock, oavsett bakgrunder.

Jag vet inte om det var så du menade med animerad text?

Postad

Jo Rogge, det är nåt sånt jag menar. Jag skrev "animerad text" men helst utan att jag behöver använda After effects eftersom jag är värdelös på det. Vore bra om om effekten fanns klar i pp men jag kan inte hitta den - om den finns vill säga, men det verkar inte så.

Den effekt som du menar gå att använda om man kör Video Transition - Wipe - Band Wipe. Det funkar, men helst ska bokstäverna textas upp så det ger sken av att det skrivs direkt på filmduken. hmm...svårt att förklara men jag tror ni fattar.

Postad

PPro kan inte animera text över tid (annat än via effect controls panel som påverkar hela skylten) så detta är ett idealiskt jobb för AE. Du får (tyvärr) göra det manuellt med wipe/garbage matte/etc för att uppnå denna effekt.

/Max

Postad
Vore bra om om effekten fanns klar i pp men jag kan inte hitta den - om den finns vill säga, men det verkar inte så.

Nej, precis som Max_H skriver så går det inte att animera text så smidigt i PPro.

Men, i AE finns det massor med så kallade Text animation presets som är färdiga och redo att använda som du bara lägger på texten för att animera den och för det behöver man inte kunna mycket alls om hur man jobbar i AE.

Om du tittar under Text animation presets på den här sidan så kommer du att få se hur vart och ett av dom ser ut på texten och jag är övertygad om att du hittar något som är det du söker: Gallery of text animation presets in Adobe After Effects 7.0. Dom flesta textpresets finns även i tex AE 6.5. (dom rörliga bilderna blockeras av din dator om du tex har någon annonsbockerare på dator. Så stäng av den om bilderna inte rör sig och ladda om sidan.)

Hur du än gör, hoppas du hittar något sätt att göra det på som passar dig bäst! :)

Postad

Tack Rogge för hjälpen ( Max H åxå)

Jag följde länken till AE och animerade texten såsom jag ville ha den och det blev precis som jag ville. Jag har inte pysslat så mycket med AE innan men i fortsättningen vet jag nu åtminstånde hur man kan animera text.

Guldtips!

Postad
Tack Rogge för hjälpen ( Max H åxå)

Jag följde länken till AE och animerade texten såsom jag ville ha den och det blev precis som jag ville. Jag har inte pysslat så mycket med AE innan men i fortsättningen vet jag nu åtminstånde hur man kan animera text.

Guldtips!

Kul att höra att det fungerade! :)

AE är ett väldigt kraftfullt verktyg för att animera text och har oändliga möjligheter och alla dess text-presets är ett utmärkt sätt att komma igång med animering av text och lära sig hur det fungerar. Många av dom fungerar ju dessutom utan större ändringar, tom utan några ändringar alls många gånger.

• 2 månader senare...
Postad

En annan lösning, utan AE, är att använda titleverktyget och skapa så många titlar som antalet tecken i rubriken. Första titeln enbart med första tecknet, andra (baserad på första titeln) med de två första tecknen osv. Därefter lägg samtliga titlar på tidlinjen. Voila.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...