Gå till innehåll

Upplägg av diskar


Pipan

Recommended Posts

Hejsan. (Fel forum?)

 

Har för nuvarande 2 st hårddiskar installerade, den ena 80Gb och den andra 300Gb

 

WindowsXP och programfiler ligger på C: (80GB) och "downloads" förvaras på 300-disken.

 

Nu har införskaffat en Samsung Spinpoint 500 Gb och tänkte rådfråga här hur jag fördelar de olika delarna på diskarna jag har, för bästa möjliga prestanda.

Och med det menar jag främst för videoredigering, tv- och vhs-rippning. Men också 3d-rendering/modelering.

 

Medveten om att det finns liknande trådar men detta gäller för de diskar jag har tillgång till just nu. Alla 3 diskar är 7200rpm

Internminne: 2 Gb

Grafikkort: ATI All-In-Wonder X1800XL

Processor: AMD Athlon64 X2 4200+ 2.2Ghz

Förslag någon?

Länk till kommentar
Share on other sites

Försök att hålla en eller två fysiska diskar enbart för video, scratchfiler och möjligen windows växlingsfil om den behövs. System och alla program och alla andra data som ej kräver snabb hantering kan ligga på samma fysiska disk.

 

Ljudet följer ju i regel med videodata och övrigt ljud (musik, kommentar, miljöljud mm) kräver inte särskilt stora resurser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fridens Pipan!

Jag skall citera ett gammalt inlägg från ett dataforum jag sparat.

"

1 C: Primär partition, NTFS 8GB-16GB klusterstorlek 4k avsedd för windows.

2 D: Primär partition, NTFS 4X RAM, eller minst 4 GB för swapfilen klusterstorlek 64k.

3 E: Primär partition, NTFS 8GB-64GB för egna filer klusterstorlek 4k.

4 Utökad, resterande utrymme där du kan skapa ytterligare partitioner för tex bilder, musik etc. Ett bra tips är en partition som lagrar filer du vill bränna till cd eller dvd, för cd 1GB och för dvd 8GB. Här kan du spara filerna före bränning så säkrar du dataöverföringen & tar bort risken för buffer underrun.

Tänk på att du som max kan ha 4 primära partitioner, om du vill ha fem eller fler, måste du först skapa en utökad partition som partition 4. Denna kan sedan ta oändligt många partitioner. Du kan dock ha partition 1-3 som primära. Har du fyra eller färre kan alla vara primära.

"

Ett annat tips jag snappat upp är att ha en partitionsstorlek som är jämnt delbar med antalet skivor i disken. Och snabbast blir det tydligen om partitionen är något mindre än skivans storlek, 48 MB partition på 50 MB skiva tex. Använd faktor 4 eller 8 då du sätter storlekarna så blir det nog bra.

Lycka till, och rappportera gärna om hur din ultimata partition blev!

 

MVH / Jonsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...